Byl váš let kvůli pandemii zrušen? Jak získat kompenzaci

Na co mají cestující právo, pokud dojde ke zrušení letu? Pixabay

Mnoho zrušených letů – potkala tato nemilá situace i vás? Pandemie ochromila také leteckou dopravu, za změnu mohla především přísná opatření, související s nouzovým stavem. Omezení cestování se tak logicky dotklo každého, kdo měl na aktuální období zakoupené lety – ať už za odpočinkem nebo za prací. Jak je to se zrušenými lety a případnou náhradou či změnou termínu?

Přečtěte si také

Jak vybrat opravdu dobrý robotický vysavač, který za vás dokáže vysát i vytřít
Jak vybrat opravdu dobrý robotický vysavač, který za vás dokáže vysát i vytřít

Práva, jež se řídí evropským nařízením o pravidlech náhrad, se týkají všech, kterým byl odepřen nástup na palubu nebo byl jejich let stornován. Tyto nároky se však týkají pouze těch leteckých společností, které mají sídlo na území Evropské unie, navíc musí mít minimálně jedno místo odletu či příletu právě v EU. Pokud dopravce tyto podmínky nesplňuje, musí splnit následující pravidlo – musí se jednat o let z jedné ze zemí Evropské unie. 

Na co máte právo v případě zrušených letů za běžných okolností?

V takových případech máte nárok nejen na finanční odškodnění v rozmezí 250 až 600 eur, ale také na ubytování či občerstvení. Nárokovaná může být dokonce také náhrada letu za jiný. Všechny tyto příklady jsou však podmíněny splněním daných pravidel. Finanční náhrada je totiž uznána pouze tehdy, není-li příčinou zrušení letu mimořádná událost, za kterou dopravce nenese odpovědnost a nemohl jí zabránit. V případě pandemie, která způsobila mnoho zrušených letů, jde o zmíněnou mimořádnou událost, při níž výše uvedené finanční nároky bohužel nevznikají.

„V případě zrušení letu ukládá evropské nařízení leteckému dopravci povinnost nabídnout cestujícím, aby si mohli vybrat mezi vrácením ceny letenky, náhradním letem při nejbližší příležitosti nebo náhradním letem v pozdější době podle svého přání. Vzhledem k současné situaci je ovšem pro dopravce nemožné poskytnout náhradní let tak, aby se cestující dostal do zamýšleného místa určení během krátké doby,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Jak získat kompenzaci, když zrušili let Canva

I přes aktuální situaci se však někteří z leteckých dopravců snažili situaci vyřešit, jak nejlépe to šlo. Přestože v mnoha případech nemohlo dojít ke změně letu, protože následné spoje byly zrušeny, snažili se dopravci vracet peníze nebo nabízet poukazy, které mohou cestující využít po skončení pandemie tehdy, až se svět vrátí k normálu. Vždy se však jednalo o podmínky jednotlivých dopravců. Pokud jste zažádali o storno letu sami, nároky mohly zaniknout, v tomto případě mnohdy záleží na typu letenky a konkrétních podmínkách storna. 

Kdy můžete žádat o kompenzaci v podobě vrácení peněz za letenku? 

Pokud došlo ke zrušení letu, o kterém jste byli informováni leteckou společností či prodejcem letenek, měli byste mít nárok na kompenzaci v podobě vrácení částky za letenku. Přestože by zatím neproběhl pouze let tam, můžete zažádat o celou částku za zpáteční letenky – a to i v případě, že zpáteční let zatím stornován nebyl. Případnou variantou je však i možná změna termínu letu. 

I cestovní pojištění může být zárukou

V rámci cestovního pojištění můžete mít pojištěny také změny, zpoždění či zrušení letů. Doporučujeme vám vždy před uzavřením pojistky zkontrolovat její pravidla a podmínky – především pak nahlédnout do výluk. Výluky z pojištění označují situace, při kterých nevzniká nárok na pojistné plnění. Mezi ně mnohdy patří právě mimořádné situace, jako je například pandemie koronaviru.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!