Jak se změnilo nákupní chování zákazníků kvůli koronaviru? Lidé kupují privátní a prémiové výrobky

Nákupní chování Evropanů se mění Canva

Podle průzkumů se v následujících měsících trvale změní nákupní chování lidí. Koronavirová krize už krátkodobě přístup zákazníků ovlivnila, teprve pokračování restriktivních opatření a jejich následky ale budou mít dlouhodobý efekt. A rozhodně nejde jen o nárůst online nákupů na úkor kamenných prodejen, roste obliba privátních značek a zároveň je větší zájem o prémiové produkty.

Přečtěte si také

Jednoduchý recept na dokonalé palačinky, které vám budou mizet pod rukama
Jednoduchý recept na dokonalé palačinky, které vám budou mizet pod rukama

V oblasti potravin a drogerie vzrostly letos nákupy „privátek“ o 16 %. Konkrétně je největší zájem o piva, trvanlivé potraviny nebo výrobky pro osobní hygienu od vlastních značek supermarketů. Prodej značkových produktů také meziročně vzrostl, ale jen o 8 %.

Podobná situace jako v roce 2009?

Pokud srovnáme aktuální stav s krizovým rokem 2009, vidíme jisté paralely. S vyšší nezaměstnaností logicky klesá i kupní síla velké části obyvatel, mění se složení jejich nákupních košů a klesají útraty. Lidé také více přemýšlejí o vhodném místě nákupu. Před 11 lety problémy z poklesu tržeb více pocítil maloobchod, řetězce se s ním vypořádaly relativně dobře. Zákazníky lákaly mimo jiné právě na privátní značky.

Lokální potraviny v supermarketech

Nyní zájem o maloobchod a lokální produkty naopak vzrůstá, je ale otázkou, jak dlouho bude tento trend trvat. Záleží i na tom, jak rychle a do jaké míry zvýší řetězce prodej lokálních produktů. Právě nyní prochází schvalováním zákon, podle kterého by měly v příštím roce prodávat minimálně 55 % českých potravin.

Nákupní chování evropanů se během pandemie koronaviru mění Canva

Třetina Evropanů se krize obávat nemusí

Existuje ale i velká skupina zajištěných obyvatel, kteří si nyní dopřávali větší luxus doma. Odborníci předpokládají, že jejich nároky a útraty se budou ještě zvyšovat. Čím déle budou některá opatření trvat, tím víc budou tito lidé přecházet k prémiovým značkám. Kompenzují si tak například návštěvy VIP akcí nebo možnost volně cestovat. „Podíl skutečně zabezpečených zákazníků, kteří krizi nepocítí, se pohybuje okolo 20–40 %,“ říká Pavol Zajac z agentury Nielsen, která průzkumy trhu realizuje.

V krizi dvě třetiny lidí řeší hlavně výživovou hodnotu potravin Unsplash

Vymizení viru versus druhá vlna

Hodně záleží na tom, jestli a kdy případně se objeví další vlna epidemie. Studie ukazuje, že pokud se všechno vrátí do „normálu“ už v létě, přetrvají pouze zvýšené hygienické návyky, obliba větších nákupů na jednom místě a opatrnost při utrácení. Kdyby naopak některá omezení trvala do konce roku, výrazně by přibylo lidí ve složité finanční situaci, ti by se zaměřili pouze na základní potraviny a řešili by nákupy výhradně lokálně.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz