Konec letákových akcí? Některé prodejny letáky zrušily a vrátit se k nim nechtějí

Konec letákových akcí? Tak horké to zase nebude Kamalakannan PM / Pixabay.com

Slevovým letákovým akcím možná zvoní hrana a může za to opět koronavirus. Prý už nemají smysl a prodejny uvažují o jejich omezení, a to až o 80 %. Jak to bude s letáky a slevami v nich dál?

Přečtěte si také

Řidiči, pozor! Od července se mění barva zelené karty
Řidiči, pozor! Od července se mění barva zelené karty

Za zrušení letákových akcí může koronavirus

Aby bylo jasno, řeč je zejména o malých prodejnách, konkrétně pak o Družstvu CBA CZ, které má přes tisíc prodejen po celé České republice. Ty se nejčastěji nachází na vesnicích. Dle slov předsedy CBA Romana Mazáka družstvo oznámilo zrušení letákových akcí už 25. března. A opravdu za to může koronavirus.

Mnoho prodavaček muselo nečekaně ze dne na den nastoupit kvůli nouzovému stavu do nového zaměstnání – nyní z nich jsou nejen matky, ale mimo jiné také učitelky. Pro zaměstnavatele to tedy znamenalo náhlé oslabení pracovních pozic, a to byl stav, kterému se i prodejny musely přizpůsobit.

CBA tištěné letáky rok co rok postupně omezuje CBA

Zákazníky nebylo potřeba do obchodu lákat

Nejenže byla na prodejnách upravena otevírací doba, ale byly zrušeny i letákové akce – najednou totiž nebyly zapotřebí. Zákazníky nebylo nutné do prodejen lákat na výhodnější ceny, lidé totiž kupovali ve větší míře to, co potřebovali, akce neakce, a navíc bylo nutné v této době začít snižovat náklady. Zrušení tištěných letáků tak bylo logické, protože představují v rozpočtu významnou položku.

Družstevní prodejny se dle slov předsedy Družstva CBA bez slevových akcí obejdou, protože jejich ceny jsou nízké dlouhodobě, a do znovuzavedení tištěných letáků po odeznění krize se příliš nehrnou. Ba dokonce je zvažují omezit až o 80 % ve srovnání se stavem na začátku tohoto roku. Na počtu snižování letákových akcí ostatně pracují už tři roky.

Díky Kupi.cz můžete ceny produktů porovnávat napříč obchody Kupi.cz

Letákové akce jsou důležité pro řetězce

Co však platí u družstevních prodejen, rozhodně nefunguje u řetězců, pro které jsou letákové akce stěžejní. Třebaže by se tedy mohlo zdát, že letákových akcí ubude, opak je pravdou.

Dle dat v Kupi.cz bylo v měsíci březnu o skoro 2 300 letákových slev víc, což je podle Petra Miklíka, našeho retailového analytika, dáno tím, že řetězce plánují umístění svých nabídek do letáků s předstihem několika týdnů. Vliv koronaviru se tedy na letácích řetězců začal projevovat až na přelomu března a dubna.

Slevové akce nevymizí, jen se jejich podoba změní

Trendem uplynulých týdnů byl nákup základních potravin a předzásobování se. Jenomže věci se pomalu začínají vracet do starých kolejí, letákové akce tedy budou hrát opět důležitou roli při rozhodování spotřebitele. Úplné vymizení letákových akcí je velice nepravděpodobné, ke změně však do budoucna pravděpodobně i přesto dojde.

Náklady na tištěné letáky jsou už nyní opravdu vysoké, a navíc takové letáky rozhodně nejsou zdarma, jak by se spotřebiteli mohlo zdát. Nejde totiž jen o tisk samotného letáku, ale také o náklady na distribuci.

Spousta letáků je tak nyní už v online verzi, přičemž náklady na jejich vytvoření jsou v porovnání s těmi tištěnými nesrovnatelně nižší. Snadněji se jimi také listuje, a navíc mnoho z nich je v dnešní době už interaktivních – produkty v některých letácích si můžete třídit, filtrovat, pomocí aplikace Kupi například vytvářet nákupní seznam nebo dokonce porovnávat nabídky v letácích napříč obchody, a nakoupit tak co možná nejvýhodněji.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!