Potraviny s nadbytkem soli, ve kterých byste ji vůbec nečekali

Sůl nad zlato neplatí vždy Emmy Smith / Unsplash.com

Říká se sice, že sůl je nad zlato, ovšem pokud se užívá nadměrně, může způsobovat velké zdravotní obtíže. Pokud totiž ve své stravě přijímáte přílišné množství soli, může to způsobovat zvýšené riziko vysokého krevního tlaku, mrtvice či různých srdečních záchvatů. Valná většina lidí i přesto ovšem se solí stále nešetří. Někteří dokonce solí jídlo ještě dříve, než ho ochutnají. Pojďme se společně podívat na to, proč je sůl škodlivá a jak bychom se jí měli vyhýbat.

Přečtěte si také

Jak zabavit děti: Vyrobte si s nimi papírového draka, který létá opravdu vysoko
Jak zabavit děti: Vyrobte si s nimi papírového draka, který létá opravdu vysoko

Stačí jedna lžička soli denně

Sůl neboli sodík potřebuje naše tělo v minimální dávce, kterou představuje jedna lžička soli denně. Díky ní budou správně pracovat naše svaly a také naše nervová činnost bude v symbióze. Dospělý člověk by měl spotřebovat zhruba 5 až 6 gramů obyčejné kuchyňské soli. Toto množství odpovídá jedné jediné lžičce.

Lidé, kteří mají například vysoký krevní tlak, trpí onemocněním ledvin, mají cukrovku, trápí je různá chronická onemocnění, která jsou způsobena buď nesprávným životním stylem či vyšším věkem, by měli zkonzumovat zhruba 1 500 mg sodíku za jeden den. Ve většině případů ovšem lidé tuto denní dávku často překračují, a to dokonce až dvojnásobně.

Sůl bychom měli používat střídmě Pixabay.com

Které potraviny mají vysoký obsah soli?

Některé potraviny mají soli méně a některé zase více. Pokud se tedy chcete začít soli vyhýbat obloukem či její množství mít alespoň pod kontrolou, sledujte pečlivě, co jíte. Jaké potraviny patří mezi problematické?

  • Hotová jídla – rychlé a ihned připravené jídlo, které zakoupíte ve vašem oblíbeném obchodě, obsahuje kromě jiných nezdravých surovin také vysoké množství soli, které často představuje i hodnotu vyšší, než je celodenní dávka pro dospělého.
  • Zeleninové šťávy – samozřejmě nyní podotknete, že takové šťávy jsou zdravé a nemohou přeci obsahovat nadměrné množství soli. Opak je ovšem pravdou, některé z nich obsahují skutečný nadbytek sodíku.
  • Cereálie – dokonce i cereálie, které považujete za zdravé, často obsahují vyšší hodnoty sodíku, než by vás vůbec mohlo napadnout. Přednost byste tak měli dávat těm, které mají nízký obsah sodíku.
  • Polévky – v tomto případě máme samozřejmě na mysli polévky, které jsou kupované, nikoliv ty, které si připravíte sami doma.
  • Sterilovaná zelenina – sůl je skutečně skvělý konzervant, tudíž se často používá do sterilizované zeleniny. Raději tedy dávejte přednost zelenině čerstvé.
  • Pochoutky – různé pražené arašídy, chipsy či mandle obsahují skutečně velké množství soli. Pokud si tyto pochoutky nechcete odepírat úplně, snažte se jejich konzumaci alespoň omezit.
Se solí je třeba zacházet opatrně Louis Mornaud / Unsplash.com

Proč si na sůl dávat velký pozor?

Nadměrné solení škodí nejen dospělým, ale také dětem. V dětském věku si dítě při nadměrném solení může zakládat na různá srdeční onemocnění a v dospělosti například na osteoporózu. Vysoké dávky soli rovněž způsobují vysoký krevní tlak neboli hypertenzi. V dětství se navíc zakládá kostní hmota, ze které se poté čerpá ve stáří. Pravidlem je, že co se nestihne v těle uložit do 30 let, už nikdy mít nebudeme. Zvýšený příjem soli způsobuje zvýšené vylučování vápníku, a tím také následné řídnutí kostí.

Jak se vyhnout soli u dětí?

Děti byste rozhodně neměli zvykat na slanou chuť. Do dvou let jim navíc vůbec nechybí. Až zhruba v tomto věku o ni začínají projevovat zájem, jelikož mají mnohem více chuťových pohárků než dospělí. Rovněž mají také o poznání silnější chuťové vjemy, tudíž u nich může velmi brzy dojít k závislosti na soli, což je nesmírně nezdravé a rodiče by měli tomuto nešvaru předejít. Jděte svým dětem příkladem.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz