Vyplatí se kupovat privátní značky řetězců?

Už není pravidlem, že vlastní značky jsou nejlevnější a najdete je jen ve spodních regálech Pixabay

Většina potravinových řetězců má dnes svoji vlastní značku. Je totiž výhodná jak pro ně samotné, tak pro jejich výrobce. Privátní značka sice nepřináší závratné zisky, ale slouží jako výborná reklama a pomáhá dostat zboží na lokální i zahraniční trh s nižšími náklady. Vyplatí se ale i spotřebitelům? Podle čeho se při nákupu orientovat?

Přečtěte si také

Na výborný domácí sýr vám stačí jen 5 surovin a 30 minut času
Na výborný domácí sýr vám stačí jen 5 surovin a 30 minut času

V současné době je asi pětina zisku řetězců tvořena právě prodejem exkluzivních privátních značek. Už dávno neplatí, že se pod těmito značkami prodávají jen levné produkty nízké kvality. Takové totiž byly nešťastné začátky, které známe například z případu Tesco Value nebo značky Korrekt v Globusu. Nyní se naopak většina řetězců snaží napravit špatnou pověst svých vlastních produktových řad a zvyšuje jejich kvalitu i za cenu změny dodavatele. Stále více zákazníků je totiž ochotných si za lepší zboží připlatit.

Spousta prodejců měla na začátku jen jednu značku, ale dnes už jich má několik, rozdělených podle kvality a ceny nebo segmentu výrobků.

Uveďme si to na příkladu Albertu, který má:

  • ekonomickou řadu Basic
  • standardní řadu Albert Quality
  • prémiovou značku Albert Excellent

Rozdělení samozřejmě odpovídají i ceny. Podle typu zboží má svoje vlastní značky rozdělené Lidl, který na nich postavil svoji obchodní strategii. Tvoří téměř 80 % jeho nabídky a jsou to například mléčné výrobky Pilos, kosmetika Cien nebo outdoorové vybavení a oblečení Crivit. Zákazník tak má pocit, že nakupuje u různých výrobců.

Některé řetězce navíc prodávají i vlastní značku bio produktů nebo zdraví prospěšných potravin: „Pod privátní značkou nabízíme výrobky nejen pro zákazníky, kteří upřednostňují nejnižší cenu nebo výhodnou cenu za kvalitu srovnatelnou se značkovým zbožím, ale i ty, kteří preferují prémiové zboží, biopotraviny či dávají důraz na zdravý životní styl,“ popisuje mluvčí Tesca Eva Karasová.

Zákazníci věří mléčným nebo mraženým výrobkům privátních značek Pexels

Zatímco ve světě vlastní značky řetězců aktuálně stagnují, v ČR se jim daří. Průměrně jsou v sortimentu prodejců zastoupeny 22 %. Podle průzkumů lidé nejvíce kupují jogurty, mražené polotovary, popcorn, oleje nebo mouku privátních značek, a na druhou stranu příliš nevěří jejich alkoholickým nápojům, sladkostem či margarínům.

Privátními značkami si řetězce především kupují loajalitu zákazníků, protože nikde jinde je zákazník nesežene,“ zdůvodňuje jejich rostoucí oblibu Ladislav Csengeri z agentury pro průzkum trhu GfK.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!