Naši vinaři jsou v krizi! Podpořte domácí produkci vín, zapojte se do iniciativy „To si vypijeme!“

„To si vypijeme!“ Naši vinaři prosí o pomoc Etiflex rodinná tiskárna

Odbyt vína zamrzl a v krizi se rázem ocitli i tuzemští vinaři. Špatně jsou na tom téměř všichni. Vinaři, kteří dodávají víno do restaurací, nyní nemají kam dodávat, protože restaurace jsou uzavřeny. Vinotéky či vinárny fungují v provizorních podmínkách a prodej je možný jen přes výdejní okénko. Mnozí vinaři čekali, že zahájí sezónu koncem března a od jara až do podzimu budou pořádat nejrůznější vinařské akce, které se těší obrovské oblibě turistů, ty se však také zatím nekonají.

Přečtěte si také

Ochutnejte lahodnou shakshuku, překvapivé spojení rajčat, zeleniny a vajec
Ochutnejte lahodnou shakshuku, překvapivé spojení rajčat, zeleniny a vajec

V koronavirové krizi pijeme víc alkoholu

Ačkoli průzkumy naznačují, že v době koronavirové krize Češi konzumují více alkoholu než kdy jindy, mnozí z nich dávají přednost spíše tomu tvrdému. Víno také pijeme víc, a to až o 9 %, nicméně na odbyt jde hlavně to snadno dostupné – tedy zboží ze supermarketů. Vinaři, kteří nemají své produkty umístěny v obchodních řetězcích, tak zůstali na holičkách.

Koronavirová krize zaskočila všechny – jak vinaře, tak zákazníky. Zatímco někteří milovníci vína čekali, až si budou moci v rámci výletu na Jižní Moravu koupit víno od svého oblíbeného vinaře, vlivem krize vzali zavděk i láhvemi z obchodních řetězců, kde se sice produkty od tuzemských vinařů prodávají, nicméně nabídka není tak rozmanitá, jak by si zákazník možná přál.

Vinaři jsou v úzkých, nejvíce však ti, kteří víno neprodávají online

Největší potenciál tak v současné době má prodej vína po internetu. Vinaři, kteří jej prodávali online už před koronavirovou krizí, se tak ocitli ve značné výhodě oproti těm, kteří žádný e-shop neměli. Zákazníci o možnosti zakoupit si víno po internetu totiž vědí, stejně tak komunikace s nimi po sociálních sítích u vinařství, která současně provozují také vlastní e-shop, bývá čilejší. Snadněji tak víno po internetu prodají.

Ale co ti, kteří internetový obchod nemají? Těm nezbývá než čekat, jak to bude po 11. květnu, kdy se konečně mimo jiné otevřou restaurace, vinotéky a vinárny. To všechno ovšem s jedním velkým ALE. Podniky budou moci provozovat pouze své venkovní prostory s prodejem přes výdejní okénko. Teprve až 25. května budou moci zákazníkům nabídnout i vnitřní prostory.

Když už víno, tak domácí Etiflex rodinná tiskárna

Člověk míní, koronavirus mění

Všechno však závisí na tom, jak se bude situace okolo koronaviru v Česku dál vyvíjet. Tím, že se navrátíme k běžnému životu, tento virus nepřimějeme odejít. Ba právě naopak.

Prodej vína online tak má velký smysl nejen v tuto dobu, ale také do budoucna, protože stejně jako teď koronavir ochromil start vinařské jarní sezóny, může ochromit také začátek té podzimní. Po létě se sbírají hrozny a začíná se s výrobou vína. V září a v říjnu se pořádají burčákové slavnosti a v listopadu pak sezóna vrcholí svatomartinskými slavnostmi. Konec léta a začátek podzimu je tak pro vinaře velice důležitým obdobím, které může koronavirus opět negativně ovlivnit. 

Jak bude vypadat konec léta a podzim? To nikdo z vinařů netuší Pixabay.com

„To si vypijeme!“ aneb podpořte moravskou a českou produkci vín, vyzývají naši vinaři

Díky koronavirové krizi jsme však poznali i to hezké. Lidé na sebe začali být v mnoha případech milejší a solidárnější jeden k druhému. Na solidaritu a lásku Čechů k moku kromě výrobců piva (iniciativy Zachraň pivo či Zachraň hospodu) spoléhají také vinaři, kteří se účastní projektů typu Tvůj vinař či Drinking-Against-Sinking.

Čerstvou novinkou je nyní iniciativa moravských vinařů „To si vypijeme!“, do které se zapojila taková věhlasná jihomoravská vinařství jako Víno J. Stávek (Němčičky), Sonberk (Popice), Vinařství Omasta (Horní Bojanovice), Vinařství Volařík (Mikulov), Šlechtitelská stanice vinařská Velké Pavlovice aj.

Poselství této výzvy je jednoduché – kdykoli dostanete chuť na víno, vkládejte si do nákupních košíků (plastových i těch virtuálních) hlavně moravská a česká vína. Nejenže si pochutnáte, ale především tak podpoříte domácí produkci vín. Máme je totiž špičková a vy si, nejen v těchto těžkých dnech, zasloužíte kvalitu. A naši vinaři? Ti vám budou vděční, nenechte je v tom!

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz