Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Cukr - bílé zlo skryté v potravinách. Umíte jej nahradit?

Cukr - bílé zlo skryté v potravinách. Umíte jej nahradit?

Sladkost do našeho života patří, podobně jako chuť hořká, slaná nebo kyselá. Cukry neboli sacharidy jsou zdrojem naší energie. Nepřirozenější formou, jak sladkost a cukr do svého těla dostat je ovoce. To kromě cukru obsahuje i řadu vitamínů, minerálů a stopových prvků. Navíc je cukr v podobě, který naše tělo je schopno lépe strávit. Co však dělat, když si chcete odpoledne zpestřit zákuskem?

Přečtěte si také

Se změnou teploty je třeba změnit i péči o pleť. Co musíte oproti létu udělat jinak?
Se změnou teploty je třeba změnit i péči o pleť. Co musíte oproti létu udělat jinak?

Bílý cukr lze nahradit zdravější verzí

  1. Med - obsahuje řadu tělu prospěšných látek, které podporují správnou funkčnost našich procesů v těle. Působí protizánětlivě, pomáhá proti virům a posiluje i imunitní systém těla. Pozor však, prudce zvyšuje hodnotu cukru v krvi a někdo může být na jeho složky alergický
  2. Javorový sirup - hodně sladí a ještě obsahuje řadu stopových prvků, např. železo a vápník
  3. Stévie - rostlinka, kterou si můžete pěstovat na parapetu, hodně sladí a navíc s nízkou hodnotou glykemického indexu
  4. Agávový sirup - má vysokou sladivost, ale obsahuje značné množství fruktózy. V rámci akčního mexického týdne v Lidlu doporučujeme vyzkoušet agávový sirup bio El Tequito za 49, 90 Kč
  5. Skořice - je vhodná i pro diabetiky. Sáhněte po té ze Sri Lanky (Ceylon). Na rozdíl od čínské v sobě obsahuje i řadu zdraví prospěšných látek
  6. Datlový sirup - má příjemnou chuť, obsahuje řadu živin (např. draslík a vápník), má však stále poměrně vysoký glykemický index. Můžete si ho však doma zkusit vytvořit sami
  7. Melasa - hořce karamelová příchuť vytváří skvělou kombinaci například s jogurty, ale použít jej můžete právě do dezertů a nebo dokonce na zeleninové saláty, vzniká při výrobě třtinového cukru
  8. Sušené ovoce - skvělá varianta, pokud vás honí chuť na sladké. Pokud si doma vytvoříte vlastní křížaly (jablka, hrušky, meruňky, ananas...), budete moci říci, že tam není ani zrnko cukru navíc. Můžete jím osladit i snídaňové kaše
  9. Třtinový cukr - na rozdíl od bílého cukru je vyroben z cukrové třtiny a díky jinému typu zpracování si uchová řadu prospěšných látek (např. melasu). Aby však byl „zdravější“, musíte sáhnout po přírodní verzi, nikoli po dobarvené. Zároveň je třeba si jej neplést si třtinový cukrhnědým cukrem (zde se povětšinou jedná o karamelem obarvený bílý cukr)

Umělá sladidla?

Velkým tématem jsou umělá sladidla, které „uměle“ dodávají sladkou chuť potravinám. Mezi nejčastější patří Aspartam, Sacharin, Sukralóza a nebo novější Neotam. Obsahují je potraviny, které se nejčastěji označují jako „sugar free“ a nebo „diet.“ O jejich bezpečnosti a vlivu zdraví se vedou líté boje. Zastánci zdravého či alternativního směru výživy jsou zásadně proti a poukazují na řadu rizik spojených s jejich užíváním. Státní instituce a kontrola potravin je však považuje za bezpečné. Otázkou spíše zůstává, zda opravdu potřebujete sladkou chuť i tam, kde nemusí být (například nápoje, káva, čaj).

Cukr jako zdravotní riziko

Cílem není ze svého života cukr úplně vypudit. Pořád je to zdroj naší energie. Pamatujte však, že i zdravější verze v sobě nesou poměrně vysoké kalorické hodnoty. Cílem by mělo být spíše spotřebu sladkého snížit. Tím pomůžete svému tělu i psychice. Pokud únavu a stres překonáváte cigaretou a slazenou kávou, případně rychlou sladkou tyčinkou, vaše srdce i trávení dostává pořádně zabrat. Navíc významně zvyšujete riziko vzniku obezity, které s sebou nese další zdravotní obtíže. Příliš cukru u dětí zase negativně ovlivňuje jejich chování, schopnost se soustředit a zhoršuje paměť.

Pozor na skryté cukry

Pokud už sáhnete po něčem sladkém, soustřeďte se na kvalitu. Navíc, spousta potravin neztratí na chuti, když nebude sladká. To platí třeba u čokolád, proteinových tyčinek (lze je vytvořit zdravě a levně doma) či nápojů. Největší nebezpečí však hrozí tam, kde cukr nečekáme a nebo ne v takovém množství. Výrobci jej totiž přidávají do řady potravin, aby podpořili jejich chuť a navíc jej skrývají pod různými chemickými názvy (sacharóza, dextróza, maltóza, glycerol, sorbitol, lactitol, maltitol, xylitol aj.). Nezbývá než kontrolovat etikety. Na co si dát pozor? Slazené limonády, jogurty s příchutí či dezerty vydávané za jogurty, pivo, tvrdý alkohol, nízkotučné produkty (paradoxně se chybějící tuk často nahrazuje cukrem), „nemléka“ jako je mandlový nápoj nebo ovesný nápoj, instantní potraviny, slazený kompot, ovocný džus, některé balené uzeniny či paštiky.

Tip: 

Podle nezávislého Testu potravin, kde testovali medy dostupné v supermarketech se na první místa zařadili Aro med květový a  jemně krémový med květový dm Bio 500g za 179 Kč, oba mají příjemnou, květinovou chuť. Při nákupu věnujte pozornost zadní straně etikety, kde by rozhodně měla být uvedena země původu a jméno včelaře, od kterého med pochází.