Máslo, nebo margarín? Nekonečný boj o to, co je lepší pro zdraví

Poznáte rozdíl mezi máslem a margarínem? Pixabay.com

Chleba s máslem možná není tak lákavý jako svíčková nebo vepřo knedlo zelo, ale v české kuchyni má svoje nezastupitelné místo, a to zejména v době snídaně. Někteří lidé však z chuťových či zdravotních důvodů dávají přednost margarínu. V regálech se většinou tyto dva druhy roztíratelných tuků nacházejí hned vedle sebe a ať hodí kamenem ten, kdo někdy omylem nesáhl po margarínu místo másla nebo naopak. Jaký je však mezi nimi opravdový rozdíl?

Přečtěte si také

Obchody mohou mít nově otevřeno až do 23 hodin. Tesco, Albert i Kaufland prodloužili otevírací dobu
Obchody mohou mít nově otevřeno až do 23 hodin. Tesco, Albert i Kaufland prodloužili otevírací dobu

Co musí obsahovat opravdové máslo?

Když mluvíme o máslu, máme na mysli roztíratelný tuk vyrobený z 80 až 90 % z mléka, nejčastěji kravského. Nejvyšší povolený obsah vody v másle je 16 % a najít v něm můžete ještě nejvýše 2 % sušiny bez tuku. Jedná se o přirozený produkt, který se oproti margarínu vyznačuje především dobrými chuťovými vlastnostmi. Bohužel, máslo má i své stinné stránky. Nachází se v něm poměrně velké množství tzv. špatných tuků, především pak nasycených mastných kyselin (tvoří až 60 % másla) a také trans-mastných kyselin (2–3 %). Když konzumujeme přemíru těchto tuků, může docházet v těle k jejich hromadění a poté kardiovaskulárním problémům. Znamená to, že musíte s máslem skoncovat navěky? Nikoli, vše je o míře a náhrada másla je nutná pouze tehdy, pokud máte tendenci se jím přejídat nebo se u vás již objevily zdravotní problémy. Ovšem pozor...

Chleba s máslem je klasika, kterou mnozí milujeme Jude Infaniti / Unsplash.com

Není margarín jako margarín

Zatímco složení másla je poměrně striktně hlídáno, výrobci margarínů mají o něco volnější ruku. V podstatě se jedná o ztužený rostlinný olej upravený do podoby roztíratelného tuku. Obsah a složení se liší výrobek od výrobku, a je proto vždy nutné číst složení margarínu předtím, než si ho zakoupíme. Ideálně by měl margarín obsahovat vysoký podíl olivového, řepkového či slunečnicového oleje s menším podílem vody a minimem látek jako jsou emulgátory. Obsah soli v jednotlivých margarínech je také velmi odlišný a musíme si na něj dávat pozor. Na rozdíl od másla, které obsahuje slušnou porci vitamínu A a D, se v margarínech také nachází hodně vitamínu E, který se přirozeně vyskytuje v rostlinných olejích. Skvělé pro náš organismus jsou omega 3 a 6 mastné kyseliny, na které v margarínech narazíte relativně často. Největší problém margarínů pak tkví v přemíře trans-mastných kyselin.

Margarín se roztírá lépe než máslo Pixabay.com

Strašák jménem trans-mastné kyseliny

Trans-mastné kyseliny se objevují i v másle, kde by neměly přesahovat hodnotu 3 %. V margarínech byly především v minulosti tyto látky důležitým prvkem pro jejich ztužování a tvořily i 20 % z celkového objemu. Dnes je naštěstí díky moderním výrobním procesům jejich zastoupení v margarínech mnohem nižší a mnohdy na úrovni másla. Hlavním nebezpečím při konzumaci trans-mastných tuků je zvyšování škodlivého LDL cholesterolu v krvi, který pak vede ke zdravotním problémům. Zásadně tedy kontrolujte obsah trans-mastných kyselin v margarínu a vyhýbejte se produktům s jejich obsahem vyšším než 3–4 %.

Vánoční pečení řešte klidně margarínem

Máslo skvěle chutná, ovšem oproti margarínu bývá také výrazně dražší. Zejména o Vánocích mnoho rodin proto řeší, jak napéct dostatek cukroví bez přílišné zátěže na rozpočet. Rozhodně se nebojte margarínu při pečení. V některých receptech možná budete muset použít více mouky, ale chuťové rozdíly nebývají v hotovém cukroví nijak výrazné. Někdy dokonce stačí použít jenom rostlinný olej, spousta receptů vám také poradí, jak s nejrůznějšími náhražkami pracovat.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz