Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Trápí vás tik v oku, křeče a nebo píchání v boku? Potraviny, které uleví

Trápí vás tik v oku, křeče a nebo píchání v boku? Potraviny, které uleví

V noci vás budí křeče nohou, přes den vás rozčiluje cukající oko a hned po probuzení se cítíte vyčerpaní a bez energie. Poznáváte se v tom? Pak vás pravděpodobně trápí nedostatek hořčíku. Zjistěte, jak se jeho deficit v těle projevuje a jak jej nejlépe doplnit.

Přečtěte si také

Solit či nesolit? Která sůl je nejvhodnější?
Solit či nesolit? Která sůl je nejvhodnější?

Hořčík je naší nepostradatelnou součástí. Někdy bývá právem označován jako „prvek života“. Jeho nedostatek se v našem těle může projevovat mnoha nepříjemnými i závažnými způsoby. 

Nejčastější projevy nedostatku hořčíku

Únava a ztráta energie – hořčík v našem těle pomáhá cukrům vstřebávat se do buněk, čímž získáváme potřebnou energii. Výrazně také buňkám pomáhá v jejich okysličování. Pokud ho nemáme dostatek, nemohou správně fungovat ani tyto procesy.

Křeče v nohách – pronikavými a bolestivými křečemi naše dělo doslova volá po doplnění hořčíku, ať už během noci, při protažení nebo sportu. Častým příznakem je také tzv. syndrom neklidných nohou.

Píchání v boku při běhání – sotva se rozběhnete, začne vás píchat v boku? Na vině je opět chybějící hořčík, který nemůže dostatečně podporovat okysličování buněk ve spodní části trupu.

Nervozita, podráždění – hořčíkový deficit se podepisuje i na našem psychickém zdraví. Hořčík potřebujeme pro normální činnost nervové soustavy, dokáže nás uvolnit. Pokud jsme ve stresu, naše dělo dokonce hořčík spotřebovává několikanásobně rychleji, než když jsme v klidu. O to víc jej v takových chvílích potřebujeme doplnit.

Mezi další příznaky chybějícího hořčíku patří: vysoký či naopak nízký krevní tlak, bolesti hlavy a migrény, bolesti zad, problémy spojené s trávením, poruchy spánku, zhoršená paměť, brnění končetin i srdeční arytmie.

Nedostatek hořčíku způsobuje únavu, ztrátu energie, nervozitu i bolesti hlavy a migrény

Nejlepší zdroj hořčíku? Vsaďte na kakao a ořechy!

Doporučená denní dávka hořčíku, kterou by měl dospělý člověk přijmout, se pohybuje kolem 350 mg. Pro představu, 100 g banánů obsahuje 27 mg hořčíku, u kakaového prášku (bez přidaného cukru) je to 207 mg a u špenátu 80 mg. Nejvíce hořčíku potom obsahují ořechy – ve 100 g mandlí najdete 275 mg hořčíku a ve stejném množství para ořechů se ho ukrývá až 377 mg.

Podívejte se na přehled potravin s nejvyšším obsahem hořčíku:

  • ovoce – datle, fíky, banány, grapefruity, sušené meruňky a lesní plody (jahody, ostružiny, maliny, borůvky)
  • zelenina – artyčoky, brokolice, špenát, saláty, květák, brokolice, avokádo
  • luštěniny – fazole, sójové boby, hrách, čočka
  • ryby – candát, treska, tuňák, losos
  • obiloviny a cereálie – mouka (celozrnná, pšeničná, kukuřičná), pohanka, ovesné otruby, bulgur, kukuřičné lupínky
  • ořechy a semínka – mandle, kešu, para ořechy, piniové oříšky, buráky, dýňová semínka
  • kakao, čokoláda s vysokým obsahem kakaa
Ořechy jsou nejvýznamnějším zdrojem hořčíku, proto se doporučuje konzumovat alespoň hrst ořechů denně

Proč nám hořčík tolik chybí?

Důvodem chybějícího hořčíku v těle nemusí být pouze jeho nedostatečný příjem. Mnohé potraviny přichází v současné době o významný obsah hořčíku kvůli nekvalitním zemědělským půdám nebo kvůli nešetrnému průmyslovému zpracování. Často je na vině nesprávná životospráva a nadměrná konzumace potravin, které obsahují látky zamezující vstřebávání hořčíku do organismu. Mezi takové potraviny patří například bílé pečivo, tučná a sladká jídla, uzeniny nebo alkohol.

Naopak některé látky a vitamíny vstřebávání hořčíku účinně podporují. Významný je v tomto ohledu především draslík, zinek nebo vitamín B (B1, B2 a B6). 

Tip: Pokud se rozhodnete dodávat svému tělu hořčík v podobě doplňků stravy, všimněte si, že tyto přípravky často obsahují právě spojení hořčíku a vitamínu B6. Tuto účinnou kombinaci látek najdete například v tabletách, které můžete s věrnostní kartičkou zakoupit za zvýhodněnou cenu v lékárnách.