Z baru do kredence. V nouzovém stavu kupujeme alkohol mnohem více

Akcí na alkohol přibývá JESHOOTS-com / Pixabay.com

Nákupní chování českých spotřebitelů se změnilo, přičemž vinu na tom nese bezesporu současná koronavirová krize. Nejenže čeští spotřebitelé během měsíce března hodně nakupovali, ale nakupovali také jinak.

Přečtěte si také

Co všechno se dá vyrobit z černého bezu? Vyzkoušejte řízky, likér i sirup
Co všechno se dá vyrobit z černého bezu? Vyzkoušejte řízky, likér i sirup

Tržby za alkohol u nás rychle rostou

Na odbyt šlo nejvíce rychloobrátkové zboží a samozřejmě potraviny. Na horší časy se podle tiskové zprávy výzkumné a analytické firmy Nielsen předzásobujeme nejen trvanlivějšími potravinami, ale také alkoholem.

Oproti stejnému měsíci minulého roku se prodej v segmentu alkoholických nápojů zvýšil o 14 %. Nejvyšší nárůst byl přitom zaznamenán během druhého březnového týdne, kdy se tržby za jejich nákup zvýšily o 30 %. Třetí týden, když už všeobecná panika trošku opadla a potraviny i drogerie se prodávaly méně než v předchozí dva týdny, prodej alkoholu pokračoval ve své spanilé jízdě a obrat za něj byl stále o 11 % vyšší.

Podle průzkumu firmy Nielsen u nás vodka vede společně s whisky Pixabay.com

Pivo, tvrdý alkohol a víno ano, likéry ne

Co se týče typu alkoholu, zde čeští spotřebitelé zůstali věrní. I během krizového období kupují nejvíce pivo a tvrdý alkohol. Tržby za pivo se během měsíce (tedy v období od 24. 2. do 22. 3.) zvýšily o 14 %, zatímco tržby za tvrdý alkohol vzrostly o 16 %. Překvapivě víno a jiné vinné nápoje měly tržby vyšší „jen“ o 9 %.

Jak se teď ukázalo, v době koronavirové krize nemají čeští spotřebitelé zřejmě chuť na likéry, protože jejich tržby byly oproti minulému roku nižší o 7 %. Pokud jde o tvrdý alkohol, u českých spotřebitelů vede v tomto sledovaném období zejména vodka a whisky, kde byl zaznamenán obrat vyšší o 30 %. Zájem očividně není o brandy a koňaky, jimž spadly tržby dolů o čtvrtinu.

Slováci mají buď zásoby alkoholu, nebo nemají chuť pít

Přestože jsme si s našimi slovenskými sousedy tolik podobní, tržby za alkohol u nich patří k obratově nejpomaleji rostoucím kategoriím. Ve stejném sledovaném období totiž za alkohol utratili jenom o 4 % více než před rokem.

Obchodní řetězce přidávají slevové akce na alkohol

I my v Kupi.cz jsme si tohoto trendu všimli a stejně tak toho, že na současnou situaci reagují i obchodní řetězce svými slevovými akcemi. Těch na alkohol totiž výrazně přibylo, a to o neuvěřitelných 70 %. Bude také zajímavé sledovat tento trend v období okolo Velikonoc, kdy bývá prodej alkoholických nápojů na vzestupu. Na druhou stranu ale letos ubyli koledníci, tento nárůst tedy nemusí být tak výrazný v porovnání s minulým rokem.

V letácích přibylo i více slevových akcí na alkohol Lidl

Proč teď víc pijeme?

Bez debat tomu napomáhá doba a situace, ve které se nyní všichni nacházíme. Podle přednosty kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Michala Miovského je toto nákupní jednání klinicky snadno odůvodnitelné. Někdo tak řeší úzkosti, strach anebo si chce zlepšit náladu.

Už teď je jasné, že se spousta lidí dostane do problémů. Někteří malí živnostníci zřejmě tuší, že budou muset svou živnost zavřít. Pro mnohé z nich, zejména těch podnikajících ve službách, není pravá krize právě teď, ale nastane teprve potom, až se všechno vrátí do „normálu“, kdy si jejich služby někteří lidé v rámci úsporného režimu raději odpustí. Není tedy divu, že lidé tíhnou k alkoholu více než kdy jindy.

Vyšší spotřeba alkoholu má ale pochopitelně svá očividná rizika. Je totiž velice možné, že se také zvýší počet alkoholiků. V neposlední řadě nadměrná konzumace alkoholu působí až negativně na imunitu, kterou bych měli v tomto období spíše posilovat, a ne naopak.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!