Obchody, které mohou být otevřené, zaplatí desítky milionů

Obchody v ČR musely investovat stovky milionů do hygienických opatření, aby mohly zůstat otevřené Pixabay.com

V současné koronavirové krizi to vypadá, že snad obchody s potravinami zažívají nevídané žně. Je však třeba zmínit, že zároveň vynakládají nemalé částky na to, aby vůbec mohly zůstat v této kritické době otevřené. Nejde přitom o statisícové položky, ale opatření, která spolknou stamiliony korun.

Přečtěte si také

Víte, proč vám dává číšník v restauraci očichat korek a ochutnat víno předtím, než jej nalije?
Víte, proč vám dává číšník v restauraci očichat korek a ochutnat víno předtím, než jej nalije?

Nouzový stav si žádá nouzová řešení

Nouzový stav si vyžádal mimořádná opatření. Pozavírány byly skoro všechny obchody, tedy kromě těch, které prodávají potraviny. U těch bylo nutné zajistit, aby zůstaly otevřené. Musely však zabezpečit jednak ochranné prostředky pro zaměstnance, ale také pravidelnou dezinfekci prostor prodejen i vozíků, instalaci ochranných plexiskel na pokladny, zajistit, aby zákazníci dodržovali bezpečné vzdálenosti či mít na prodejně dostatek jednorázových rukavic. Některé obchodní řetězce se také rozhodly balit pečivo či umožnily zákazníkům vydezinfikovat si ruce v dezinfekčních stojanech. To vše stojí nemalé peníze, které musí řetězce ve velkém investovat, a navíc bez výběrových řízení, protože na ně není čas.

Lidl za opatření už zaplatil podle tiskové mluvčí Zuzany Holé několik desítek milionů korun. Globus doposud vynaložil prostředky v milionech korun. „Ještě nejsme zdaleka u konce, takže součty jsou předčasné,“ dodala mluvčí Lutfia Volfová. Také Penny za dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a další opatření už zaplatil miliony korun. „Dále investujeme také do logistických opatření, abychom zajistili dostupnost zboží pro zákazníky,“ uvedl mluvčí Penny Market Tomáš Kubík. 

Prázdné regály? Na to si spousta lidí už stačila zvyknout Kupi.cz

Panické nakupování probíhalo ve vlnách

Ještě před vyhlášením nouzového stavu zažívaly obchodní řetězce nebývale zatěžkávací nájezdy zákazníků. Na sociálních sítích pak lidé mezi sebou i veřejně sdíleli fotky prázdných regálů, ve kterých chyběly základní potraviny jako jsou mouka, rýže, těstoviny a jiné trvanlivé potraviny či hygienické zboží, jako je například toaletní papír. Lidé se zásobili, jako by měl přijít konec světa, mít na účtence částku převyšující pět tisíc korun za jediný nákup nebylo v tyto dny ničím neobvyklým. To všechno jsme mohli sledovat koncem února. A pak přišly další vlny panického nakupování, protože 1. března jsme se dozvěděli o prvních případech nákazy koronavirem i u nás v České republice.

Hygiena v obchodech je v těchto dnech na prvním místě Penny Market

Češi se přizpůsobují velice rychle

Mimo jiné se také ukázalo, že jsme jako národ přizpůsobiví a poslušní, protože jsme uposlechli doporučení vlády, abychom jezdili nakupovat méně často (ideálně po jednom z rodiny) a dělali nákupy i pro koronavirem nejohroženější část obyvatel, ať už jde rodiče, prarodiče či starší sousedy.

Množství zákazníků v obchodech podle tiskové zprávy Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR tak skutečně kleslo o 30 %, nicméně objemy zboží v nákupních košících jsou stále nadprůměrné. To zřejmě znamená, že Češi pochopili, že potravin je opravdu dostatek, a proto není důvod k masivnímu nakupování zásob, a začali tak nakupovat i pro své blízké. Nižší počet zákazníků o desítky procent ve srovnání s běžným týdnem potvrdila mluvčí řetězce Lidl Zuzana Holá. Méně lidí evidují také v prodejnách Penny. „Se zavedením karanténních opatření došlo k mírnému poklesu denního počtu zákazníků a zároveň navýšení objemu nákupů. Díky tomu se nyní prodeje pohybují na obvyklé úrovni,“ uvedl mluvčí společnosti Penny Market Tomáš Kubík. Nižší počet zákazníků v obchodech sleduje také Tesco, podle mluvčího společnosti Václava Koukolíčka ale lidé nakupují i pro své okolí. „Po celou dobu je enormní zájem o nákupy potravin on-line,“ dodal.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!