Provoz některých e-shopů je oproti loňskému roku dvojnásobný. Jak to zvládají?

V době nouzového stavu stále více lidí volí možnost nákupu přes internet Canva.com

Od konce února se některé internetové obchody setkávají s extrémním zájmem o nákup zboží. Přetížené jsou především online obchody s potravinami, velký zájem je ale také o dezinfekční a hygienické prostředky, šicí stroje nebo třeba deskové hry. Jak se s velkou poptávkou obchody vypořádávají?

Přečtěte si také

Víte, proč vám dává číšník v restauraci očichat korek a ochutnat víno předtím, než jej nalije?
Víte, proč vám dává číšník v restauraci očichat korek a ochutnat víno předtím, než jej nalije?

V době koronavirové pandemie lidé více než kdy jindy dávají přednost nákupu zboží přes internet, především kvůli snaze vyhnout se co nejvíce kontaktu s ostatními lidmi a předejít tak nákaze. Mnohé obchody jsou navíc i zavřené. Velký zájem většinu e-shopů zaskočil a nyní jsou přetížené. Zákazníci si tak na dovoz zboží musí počkat mnohem déle než dříve.

Kterým e-shopům se během pandemie daří?

Dle údajů společnosti Shoptet, českého poskytovatele e-shopových řešení, v několika posledních týdnech vzrostly v e-shopech obraty za dezinfekční a hygienické prostředky meziročně o 10 200 %. Největší podíl na tomto obrovském nárůstu obratu eviduje Shoptet ve Středočeském kraji. Ten se potýká hned po Praze s největším počtem nakažených.

V kategorii ochranných masek, roušek a respirátorů se poptávka zvýšila o 1 500 %. Mnoho lidí nyní roušky kvůli jejich nedostatku šije doma. A tak stouply prodeje také šicích strojů (o 500 %), šátků a nákrčníků (2 500 %), ale i sáčků do vysavačů (590 %), které se k výrobě roušek také používají.

Kvůli omezenému pohybu se velkému zájmu těší i deskové hry. Jejich prodej se meziročně zvýšil o 240 %. Daří se rovněž domácím pekárnám, jejichž prodeje na e-shopech vzrostly o 420 %.

Lidé šijí roušky doma, a tak stoupl prodej šicích strojů eu.courierpress.com

Na dovoz potravin si počkáte i několik dnů

Největší nárůst prodejů potravin zaznamenali, dle údajů Shoptet, internetové obchody v Praze (450 %). Právě zde se nachází největší počet nakažených koronavirem. E-shopy s potravinami jsou přetížené a lidé na jejich webech čekají ve virtuální frontě.

Důvodem přetížení e-shopů je nejen enormní zájem lidí o nákup po síti, ale také nedostatek místa na skladu, aby se obchodníci mohli co nejvíce zásobit.

To potvrzuje mluvčí Rohlíku.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová, která situaci popsala Radiožurnálu: „V následujících šesti až osmi týdnech chceme postupně otevřít další čtyři sklady pro regionální potřebu s omezeným sortimentem od 1 000 do 1 500 položek, abychom rychle dodali základní suroviny a potraviny co největšímu množství lidí. První sklad budeme otevírat již v příštím týdnu. Maximální počet typů položek na jednu objednávku jsme omezili na 35 kusů.“

Počet zákazníků na Rohlík.cz se zvýšil v poslední době o 50 %. Jeho konkurent Košík.cz pociťuje až o 30 % více zákazníků, než mívá okolo Vánoc, což je běžně jedno z nejvytíženějším období roku.

Potraviny nově můžete zakoupit i na Alza.cz a Mall.cz

Kvůli enormnímu zájmu začaly trvanlivé potraviny nově nabízet také dva největší české internetové obchody – Alza.cz a Mall.cz. Původně Mall.cz nabízel v segmentu potravin dětskou výživu, mléka, čaje, kávu, či výživu pro sportovce. Koncem února však zaznamenal skokový růst vyhledávání dalších potravin, mezi které patřilo trvanlivé zboží jako těstoviny, rýže nebo konzervy, a tak trvanlivé potraviny do své nabídky koncem března zařadil. Za tu dobu již zákazníkům doručil více než 1,5 milionu těchto výrobků.

Různé druhy trvanlivých potravin nyní zakoupíte i na dvou českých největších e-shopech – Mall.cz a Alza.cz Mall.cz

„Současná mimořádná situace přesouvá naše životy čím dál více do digitálního světa. Lidé se snaží vyhýbat místům s velkou koncentrací osob a e-shopy, jako jsme my, jsou pro ně teď řešením, jak nemuset na nákupy ven chodit tak často. Vnímáme, že je pro zákazníky faktor bezpečnosti čím dál důležitější,“ říká Oldřich Bajer, CEO Mall Group, pod který spadá například Mall.cz či Košík.cz.

Požadavkům svých zákazníků o bezkontaktní nákup potravin se snaží vyhovět také Alza.cz. Ta 23. 3. 2020 zařadila do své nabídky 1 200 druhů trvanlivých potravin. „Uvědomujeme si, že nakupování přes internet nyní může pomoci všem domácnostem lépe dodržovat přísná bezpečnostní opatření. Přestože i v Alze procházíme extrémně náročným obdobím, kdy jsou všechny systémy maximálně zatíženy, snažíme se zákazníkům co nejvíce pomoci a vyjít jim vstříc nejen bezpečnostními opatřeními, ale i rozšířením nabídky, která u nás není běžná,“ uvedl Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!