Minerálky a sycené vody? Průzkum ukázal, že Češi milují hlavně ty s citronovou příchutí

Spotřeba minerálních a ochucených vod u Čechů meziročně stále stoupá Pxhere.com

V prosinci loňského roku se agentura Nielsen Admosphere věnovala rozsáhlému mapování českého trhu a jeho nabídky minerálních a sycených vod. Co jí na sebe čeští spotřebitelé prozradili? Jelikož tyto vody alespoň občas nakupuje až 90 % z nich, dostává se nám docela dobrý obrázek o tom, co Čechům chutná a co mají nejraději. Jednoznačně u nás vede citron, ale šlape mu na paty třeba i příchuť hroznů.

Přečtěte si také

Které obchody budou otevřené 28. října 2020: Nouzový stav a státní svátek komplikují lidem nákupy
Které obchody budou otevřené 28. října 2020: Nouzový stav a státní svátek komplikují lidem nákupy

V povědomosti je hlavně Mattoni

Obecně nejznámější značkou minerálních vod, na kterou si vzpomněla drtivá většina dotázaných, je Mattoni. Ta je současně i největším producentem minerálních vod v Česku. Letos v lednu se navíc značka připomenula kampaní se zálohovanými PET lahvemi, na které spolupracuje s online prodejcem potravin Košík.cz. O druhé místo v povědomosti českých zákazníků se dělí Poděbradka a Magnesia, na bronzové pozici se umístila Dobrá voda. Dá se říci, že Češi si obecně uvědomují, jak nezdravé jsou sladké limonády, a stále více dávají přednost právě minerálním vodám. Jejich spotřeba totiž v posledních 6 letech vzrostla téměř na dvojnásobek!

Češi si za ochucené vody rádi připlatí. Měsíčně za ně v supermarketu utratí více než 300 Kč Pixabay.com

V chuti vedou citrusy

Právě jako alternativu sladkých limonád Češi často volí ochucené minerální vody, které mají výrazně nižší podíl cukru. Chuť je také hlavní faktor, který u minerálních vod hodnotíme. Co se týče jejich příchutí, jsme pořád poměrně konzervativní. Dlouhodobě totiž na plné čáře vede citronová a v závěsu za ní pomerančová. Možná je tomu právě proto, že nejčastěji tyto ochucené vody kupujeme v období léta, kdy se potřebujeme osvěžit. Neodmítneme ale ani příchuť bílých hroznů, kterou kupuje až 40 % zákazníků. Ne nadarmo se slovenská Vinea dostala až na pulty restaurací McDonald’s!

Utrácíme stovky měsíčně

Jak moc je cena minerálních vod pro Čechy důležitá? Ne víc než chuť. Pokud si český zákazník nějakou značku oblíbí, neváhá za ni měsíčně utratit i pár stokorun! V rámci jednoho nákupu v supermarketu si do košíku přihodí přibližně 5 velkých lahví. Za ty u pokladny v průměru zaplatí necelých 80 Kč. Na takovýto nákup se vydá přibližně jednou týdně, a tak měsíční náklady za minerální a ochucené vody jsou více než 300 Kč. Tato hladina se zvyšuje obzvlášť v letních měsících, protože 96 % respondentů minerální vody kupuje právě v tomto období nejčastěji.

Češi rádi kupují zdravější verze ochucených vod, zároveň se ale nechtějí vzdát sladké chuti Rawpixel.com

Chceme zdravé, ale sladké

Jako zákazníci také slyšíme na zdravější verze minerálky, bez konzervantů, s menším obsahem cukru nebo s přírodními sladidly. Zároveň se ale nechceme vzdát příjemně sladké chuti, na kterou jsme zvyklí. A tak to s námi výrobci minerálních vod někdy nemají jednoduché. Lukáš Sokolák, výzkumný manažer ze společnosti Karlovarské minerální vody, uvádí příklad, kdy před časem u jednoho z produktů nahradili část cukru ovocnou šťávou. Zákazníci si však brzy začali stěžovat, že voda už není, co bývala. Proto se většina výrobců snaží snižovat hladinu cukru postupně a s citem tak, aby se český zákazník napil a jeho zdraví zůstalo celé.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!