Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Bezlepkový detox odlehčí střevům. Na pivo a whisky musíte zapomenout!

Bezlepkový detox odlehčí střevům. Na pivo a whisky musíte zapomenout!

Cítíte se dlouhodobě unavení a bez nálady? Máte střevní potíže a trpíte plynatostí? Objevují se vám často afty, kazí se vám zuby, případně je vaše kůže bílá a taková bez lesku? Pak hledejte problém i ve svých střevech. Za vším může stát lepek. Nezoufejte, jde to i bez něj. A chutně!

Přečtěte si také

Co se děje s jídlem, když na něj sedne moucha?
Co se děje s jídlem, když na něj sedne moucha?

Když lepek škodí

V prvé řadě je třeba rozlišit alergii (celiakie), kdy při požití lepku může dojít k trvalým poškozením či smrti, a přecitlivělost na lepek, při které se objevují „jen“ nepříjemné a omezující reakce. V každém případě dochází vlivem lepku k poškození stěn (resp. sliznic) tenkého střeva. Z tohoto důvodu se pak do těla dostávají látky pro tělo toxické a naopak se tam vlivem špatné funkčnosti střeva nedostanou látky pro tělo potřebné (vitamíny, stopové prvky, minerály). Léčba jako taková neexistuje. Jedinou šancí na nápravu a eliminaci potíží je vyhnout se lepku.

Vysadit lepek povzbudí organismus

Vysadit lepek však můžete čas od času i sami jako součást očisty organismu. Není to nic složitého a navíc objevíte řadu nových chutí, kombinací a způsobů úpravy jídel. Poradíme, jak na to.

Mezi potraviny, které z vašeho jídelníčku musí zmizet jsou ty, které obsahují pšenici, ale také oves, ječmen a žito. Jaké to jsou? Těstoviny, pšeničné či žitné pečivo, ovesné vločky, klasická mouka, kuskus, kroupy, bulgur, špalda, ale také třeba pivo a whisky.

Bezlepkový chléb si můžete koupit i upéct.

Pečivo trochu jinak

V současné době existuje řada výrobců bezlepkových potravin. Produkty se zpravidla vyrábí z kukuřičné nebo rýžové mouky, případně speciálních směsí. K dostání je široká škála pečiva (od chleba po různé bagetky). Vybrat si můžete z čerstvých nebo balených potravin. Chleba si však můžete upéct i doma. Existují směsi, do kterých jen přidáte vajíčko a vodu, případně pár lžic oleje a pak je v domácí pekárně nebo troubě necháte upéct. A kde si je koupit? Ve většině větších obchodních řetězců naleznete speciální sekci, balené pečivo je k dostání například i v dm drogerii. Čerstvé bezlepkové pečivo nebo koláčky pak vytváří řada menších pekáren, které mají stánky právě v obchodních centrech a nebo dodávají do obchodů se zdravou výživou. A pokud chcete experimentovat, vyzkoušejte například bramborové nebo pohankové placky.

Bezlepkové varianty příloh

Mezi nejčastější přílohy české kuchyně patří brambory, knedlík, rýže a těstoviny. Pokud se ocitnete v bezlepkovém módu a rýže vám nechutná, pak je péče o zdraví opravdu těžká. Jenže existuje řada způsobů jak si to zpestřit.

  1. Brambory nemusíte mít pouze vařené nebo na kaši. Zkuste je hodit na pekáč, pokapat olivovým olejem, osolit a přidat snítku rozmarýnu. Když přidáte rozkrojenou hlavičku česneku, vězte, že si pochutnáte.
  2. Sáhněte po další zelenině jako dýně, řepa, batáty. Skvělé jsou pečené, ve formě salátu nebo pyré.
  3. Vyzkoušejte jáhly, pohanku či quinou. Můžete je i smíchat.
  4. Dejte šanci luštěninám - čočka, hrách, cizrna vám dodá potřebné bílkoviny a správně ochucené vás překvapí.
  5. Rýže má mnoho podob. Vyzkoušejte je, třeba najdete tu, která vám bude chutnat (dlouhozrnná, jasmínová, přírodní, kulatá). Ozvláštnit ji můžete tím, že do ní při vaření nakrájíte česnek a nebo jarní cibulku. Případně do ní nastrouhejte mrkev a petržel, přihoďte trošku kari nebo kurkumy s pepřem.
Existuje řada chutných receptů na bezlepkové sladkosti.

Zahustit omáčku, upéct koláč? Žádný problém!

Mezi nejčastější otázky patří, jak si poradit s pečením a omáčkami. Vždyť právě zde je mouka tou hlavní složkou. Na omáčky vyzrajete poměrně snadno. K dostání jsou různé bezlepkové směsi, ze kterých vyrobíte jíšku. Do omáček také můžete přidat bramboru, více zeleniny nebo cibule, kterou poté rozmixujete, a nebo použijte bramborový škrob či kukuřičnou strouhanku. Jen si dejte pozor na dochucení.

Bezlepkové pečení chce trošku cviku, ale na internetu najdete i řadu receptů, kde je mouka nahrazena například rozmixovanými předem namočenými kešu oříšky, banánem, kokosem, jáhlami či pudinkem. Klasická bábovka v bezlepkové podobě chutná trošku jinak, ale, když do ni přidáte hrst ořechů, zjistíte, že můžete svůj repertoár rozšířit i o tento kousek. A sladkou tečku si můžete i koupit. V současné době i za velmi příjemné ceny.