Tržby e-shopů nebývale rostou: Na Alze frčí erotické pomůcky, Mall si jede v paštikách

Hlavní hráči na trhu i malé eshopy zaznamenávají nárůst ve stovkách procent Pexels

Většina českých e-shopů vzhledem k aktuální koronavirové krizi zaznamenává obrovský nárůst tržeb. Největší hráči na trhu jako Mall.cz nebo Alza.cz vydělávají o stovky procent víc než je v tomto období běžné. Zájem je srovnatelný s Vánoci, kdy se internetovým obchodům daří nejvíc. Je ale možné, že se situace brzy obrátí. Kdy se tak stane a jaké budou důvody?

Přečtěte si také

Test bezlaktózových jogurtů: Splnění bezlaktózové povinnosti nebo i přidaná hodnota?
Test bezlaktózových jogurtů: Splnění bezlaktózové povinnosti nebo i přidaná hodnota?

Zatímco majitelé kamenných prodejen, provozovatelé restaurací a další podnikatelé v oblasti služeb hlásí v posledních týdnech obrovské ztráty, internetovým obchodům se daří víc než o Vánocích nebo při Black Friday. Zájem se zvýšil téměř ve všech odvětvích, což nahrává i podvodníkům, kteří nabízejí hygienické potřeby, léky a další nedostatkové zboží za extrémně vysoké ceny. Nejlépe si ale vedou internetové lékárny a drogerie nebo e-shopy s trvanlivými potravinami. Krátkodobě se zvedl zájem i o posilovací stroje na doma, herní konzole nebo šicí stroje a sáčky do vysavačů, ze kterých si lidé ve velkém šijí roušky.

Minulý týden Češi kupovali tisíce šicích strojů a obrovské množství sáčků do vysavačů Pexels

Podle expertů se ale chování českých zákazníků mění ze dne na den, a dá se tedy očekávat, že krize přijde během pár týdnů i do mnoha online obchodů: „E-shopům s výjimkou prodejců potravin a drogerie spadnou tržby v průměru o zhruba 35 až 40 %,“ říká šéf poradenské společnosti Acomware David Vurma.

Blížícímu se poklesu napovídají i nižší investice do online reklamy. Už klesly asi o 40 % a v příštích týdnech bude podle odborníků tento trend pokračovat.

„Méně investují nejen společnosti, kterým se v aktuální situaci nedaří, ale také firmy, jejichž obraty díky nabízenému zboží vyletěly směrem vzhůru. Často jsou jejich logistické či dodavatelské kapacity na stropu, takže další podpora poptávky může být kontraproduktivní,“ doplňuje Štěpán Jandl, hlavní business konzultant Acomware.

Naopak potravinových e-shopů se poklesy podle odhadů nedotknou. I Mall.cz nebo Alza.cz tedy do svého sortimentu zařazují trvanlivé potraviny, například cereálie, sušenky, paštiky nebo kávu.

„Ve vyhledávání zákazníků každý den vidíme, jak velký je o trvanlivé potraviny zájem, s vyhlášením karantény tento zájem ještě výrazně vzrostl. Každý den zboží několikrát doskladňujeme, takže vidíme, že šlo o správný krok,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Jednička na trhu v online nákupech Alza.cz zaznamenala nárůst prodejů v kategorii určené pouze pro dospělé o desítky procent. „Při meziročním srovnání za měsíc únor už to bylo 58 procent. Měsíc březen k dnešnímu dni ukazuje prozatím 47 procent oproti březnu loňského roku," říká mluvčí Patricie Šedivá. „Ještě více ale rostou různé hygienické přípravky, potažmo i celý segment drogerie zaznamenává v těchto dnech historicky největší růst," dodává Šedivá. 

Zda boom nákupu potravin online bude pokračovat i po skončení karantény, zatím nevíme. Nákupní chování českých zákazníků ale nejspíš aktuální situace ovlivní i do budoucna.

Tipy na nákup online

Drogerie

  • dm drogerie
  • Teta drogerie
  • Econea

Online lékárny

  • Dr. MAX 
  • Pilulka
  • Benu

Prodejny elektro 

  • Alza – nově nabízí také potraviny, drogerii a krmivo pro zvířata
  • Mall – v nabídce také potraviny, drogerie i krmivo pro zvířata
  • CZC
  • Planeo elektro
  • Okay
  • Electro World 
  • Datart 

Kuchyňské potřeby

  •  Tescoma 
  • Orion domácí potřeby

Potřeby pro volný čas dětí i dospělých

  • Bambule – hračky pro děti
  • Sparkys – hračky pro děti
  • Dráčik – hračky pro děti 
  • Luxor – knihy
  • Knihy Dobrovský – knihy
  • Megaknihy – knihy
  • Pokojovky – pokojové květiny
Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!