Proč prodavači nemají roušky a jak si jich řetězce váží a odměňují

Pokladním v supermarketech hrozí riziko koronaviru každý den Canva

Obchody s potravinami zůstávají jako jedny z mála otevřené. Platí v nich ale spousty opatření. Zjistili jsme pro vás, jak k situaci přistupují samotné obchody, proč prodavači nepoužívají roušky a jak byste se při jejich návštěvě měli chovat.

Přečtěte si také

Z ČR na Slovensko ode dneška jen s negativním testem. Češi to berou raději přes Polsko a Rakousko
Z ČR na Slovensko ode dneška jen s negativním testem. Češi to berou raději přes Polsko a Rakousko

Nemusíte se bát, že by se na vás nedostalo. Možná zrovna nebude k dostání vaše oblíbená značka těstovin nebo budou dočasně vyprodaná vejce, ale všeobecně je potravin dost. Ujišťuje nás o tom vláda i zástupci obchodních řetězců. Sklady jsou podle nich plné.

Vláda však například zakázala prodej nebaleného pečiva tam, kde obchody dostatečně nezajistí hygienické pomůcky. Proto řetězce přistupují k různým hygienickým opatřením kvůli šíření nákazy koronavirem.

Kaufland 

Jak nám prozradila manažerka komunikace, Renata Maierl, všichni zaměstnanci společnosti Kaufland jsou pravidelně informováni o obecných hygienických doporučeních a jsou vybaveni dezinfekčními gely. ,,Zavedli jsme také opatření na podporu imunity našich zaměstnanců, a to v podobě ovoce, které mají v tomto období zaměstnanci na prodejnách, distribučních centrech a masozávodě k dispozici. Naši zaměstnanci dělají maximum pro to, aby byl zabezpečen plynulý chod našich prodejen, a protože si jejich pracovního nasazení vážíme, rozhodli jsme se je i mimořádně finančně ohodnotit v rámci prémií," dodává Renata Maierl pro Kupi.cz.

Tip: V prodejnách Kaufland začali nově balit rohlíky do sáčků po 5 kusech, nemusíte se tedy už bát, že by na rohlík před vámi někdo v obchodě sahal bez ochranných jednorázových rukavic. 

Penny Market

„Na všech prodejnách průběžně probíhá úklid ve zvýšené míře za použití odpovídajících dezinfekčních prostředků. Několikrát denně čistíme podlahu mycím strojem. Úzkostlivě dodržujeme pravidla úklidu i používání dezinfekce ve větší míře a s vyšší koncentrací. Také nákupní košíky a vozíky čistíme i za použití dezinfekce s větší intenzitou,” říká tiskový mluvčí Penny Marketu. Dále dodává, že prodavači mohou používat své vlastní ochranné pomůcky jako rukavice nebo roušky a všichni zaměstnanci mají na směnu zajištěn dostatek ovoce a antibakteriálního gelu. 

Balené rohlíky jsou novinkou v Kauflandu Kaufland

Albert

Provozovatelé obchodů ale myslí i na zákazníky. „Na zákazníky komunikujeme nutnost dodržovat preventivní hygienická opatření a co nejvíce zkrátit čas strávený v prodejně. Dále by se zákazníci neměli shlukovat, naopak by měli udržovat doporučený odstup dva metry. K dispozici mají u vchodů do prodejen Albert jednorázové rukavice,” komentuje situaci tiskový mluvčí Albertu Jiří Maleček.

Lidl

Veškerá opatření a vládní nařízení mají zamezit kontaktu mezi lidmi. Proto je velmi riziková i platba v hotovosti. Tisková mluvčí Lidlu, Zuzana Holá, k tomu říká: „U pokladen také během dneška zavádíme další upozornění, a sice prosbu, aby zákazníci pokud možno co nejvíce využívali platby kartou.” Aktuálně také Lidl nabírá brigádníky na výpomoc jak do prodejen, tak i logistických center. ,,Abychom našim stávajícím zaměstnancům tuto náročnou situaci alespoň trochu odlehčili a zajistili jim alespoň minimální odpočinek, aktivně hledáme brigádníky. K posílení imunity mají naši zaměstnanci k dispozici ovoce a obdrželi také vitaminové doplňky," dodala Holá. 

Opatření se týkají i zákazníků a platby v hotovosti

Pokladní, kterých je v současnosti velký nedostatek, jsou vybavení dezinfekčními gely, mýdly nebo jednorázovými ochrannými rukavicemi. Řetězce by rády využily brigádníky, ti však nemají mnohdy potravinářský průkaz, bez kterého nemohou vykonávat práci v supermarketech. Na sociálních sítích tak můžete vidět v těchto dnech zvýšenou nabídku práce pro výpomoc v supermarketech. Dále se všechny obchody shodují a veřejně prosí o to, aby lidé začali platit bezhotovostně a používali při vstupu do potravin ochranné roušky nebo šálu přes ústa. 

Lidl prosí zákazníky, aby platili kartou Lidl

Roušky nejsou, shodují se všichni

Všeobecně se provozovatelé obchodů shodují, že problémem je nedostatek roušek, kterými tak bohužel nemohou zásobit své zaměstnance. To by se však brzy mělo změnit. Ve středu ráno se zpět z Číny vrátí český letecký vládní speciál, plně naložený rouškami, hygienickými potřebami a také sadami na testování na koronavirus. Jakmile se k rouškám vedení řetězců dostanou, budou je obratem rozesílat svým zaměstnancům na prodejny a během středečního dne by měli být teoreticky již všichni prodavači vybaveni rouškami, které jim jejich zaměstnavatel zajistí

Zaměstnanci obchodů však čím dál častěji nosí své roušky a vedení řetězců jim to rozhodně nezakazuje. Ty však budou mít potřebný efekt jen tehdy, pokud budou návštěvníci dodržovat několik základních pravidel. Při návštěvě obchodů vám proto doporučujeme:

  • Nebalené potraviny nakupujte jen s použitím rukavic nebo plastových sáčků.
  • Vyhýbejte se velkým shlukům lidí.
  • Udržujte odstup od ostatních minimálně 2 metry.
  • Nepoužívejte hotovost a plaťte kartou.
  • Používejte jakoukoliv ochranu úst a nosu – ideálně roušku, pomůže ale i šála nebo šátek.
Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!