7 tipů pro každého z nás – jak se účinně bránit před koronavirem

Důkladná hygiena je pro boj s viry a bakteriemi nezbytná Freepik.com

Přečtěte si našich 7 rad, jak se vyhnout nejen koronaviru, ale i dalším onemocněním, budou se vám hodit nejen vzhledem k aktuální situaci, ale také do budoucna.

Přečtěte si také

Připravte si kopřivový čaj. Detoxikuje organismus a podporuje trávení
Připravte si kopřivový čaj. Detoxikuje organismus a podporuje trávení

1. Noste respirátor, anebo alespoň roušku

Na výmluvu, že nemáte roušku ani respirátor, vám už nikdo neskočí. Polovina lidí z Česka šije roušky, které zadarmo rozdávají a posílají, anebo prodávají za symbolickou cenu. Internet je plný návodů, jak si roušku doma ušít či vyrobit bez nutnosti cokoli sešívat. Při nejhorším poslouží i šátek nebo šála. Není to zase tak těžké, noste je!

2. Umývejte si často ruce

Slýcháváme to ze všech stran, už to začíná být trošku otravné, ale protože se jedná o jedno z nejdůležitějších preventivních opatření, zmíníme je i my. Umývejte si ruce. Ne každý den, ale každou hodinu. Nebo alespoň pokaždé, když přijdete zvenku, než jdete jíst a podobně.

Ideální je na ruce používat dezinfekční gel, a to tak, že si ho nanesete na ruce i mezi prsty a necháte alespoň 30 vteřin působit. Je nutné nechat gel zaschnout, ne si jím rychle potřít ruce a potom umýt vodou či otřít kapesníkem.

Protože dezinfekčních gelů je nyní nedostatek, můžete si vyrobit doma svůj, případně použít jinou dostupnou alternativu. Účinná je i slivovice a další silné pálenky.

Nemáte ani to? Postačí i klasické mýdlo a horká voda. Ruce si mydlete alespoň 20 vteřin a poté je omyjte pod teplou vodou.

Je důležité udržovat čistou domácnost Freepik.com

3. Čistota, čistota, čistota

Umývání rukou je důležité, protože právě přes ně si můžete zanést infekci či vir do těla. Jen málokdo vydrží nesahat si na obličej, nemnout si oči a podobně. Rukama to však nekončí. Důležitá je osobní hygiena celkově, ale také čistá domácnost, pracovní místo, zkrátka prostory, kde se často vyskytujete. I když to běžně neděláte, nebojte se vydezinfikovat klávesnice, monitory, mobily, kliky a další věci a části bytu, kde číhá nejvíce bakterií.

Dezinfekční čistič v akci

4. Posilněte svou imunitu

Na koho si žádný bacil ani vir nepřijde? Na zdravého člověka se silnou imunitou! Zkusit můžete třeba otužování, saunování, procházky v přírodě, důležité jsou i spánek a vitamíny. Pořiďte si v akci vysokootáčkový mixér a začněte posilovat imunitu tím, že si dáte každé ráno smoothie. Důležitý je také pitný režim.

S otužováním začněte postupně. Ráno si dejte sprchu a alespoň na chvíli si místo horké vody nastavte vlažnou. V průběhu dalších dnů postupně ubírejte na teplotě, až se dostanete k opravdu studené vodě. Pod tou je dobré vydržet alespoň půl minuty a déle. Pozor, je důležité otužovat se každý den, jinak to postrádá smysl.

Pobyt v sauně tělu také velmi prospívá. Ideální je začít s finskou saunou, navíc teď jsou na internetu v akcích snad všude. Do sauny jděte alespoň na 5 minut, poté se ochlaďte – vlažnou či studenou vodou, ledem, v chladných dnech postačí jen vyjít ven na vzduch. Potom je důležité alespoň na 10–15 minut relaxovat. Aby saunování mělo smysl, tento proces zopakujte 3x po sobě.

Protože na naši imunitu má pozitivní vliv i příroda, vyjděte si, pokud máte tu možnost, na procházku do lesa nebo parku. A co dál? Dodržujte pitný režim. Zapomeňte ale na alkohol a sladké limonády, pijte vodu, čaje a ovocné i zeleninové šťávy. V neposlední řadě zmíníme spánek. Spěte alespoň 8 hodin denně, a pokud si to teď můžete dovolit, klidně i o malinko déle.

Podpořte svou imunitu v období koronaviru pomocí smoothie Sage

5. Buďte v pohybu a jezte zdravě

Být v pohybu, když je karanténa? Proč ne? Máte-li doma rotoped nebo běžecký pás, používejte je. Pokud ne, jako asi většina z nás, pořád si můžete zacvičit doma. Stačí jen najít vhodné video na YouTube.

Důležitá je také pestrá a zdravá strava, jež vám zajistí dostatek minerálů a vitamínů, které jsou pro posílení imunity nezbytné. Ani náladě nepřispěje, když si dáte obden omáčku se šesti knedlíky, a potom vám bude po zbytek dne těžko.

6. Zůstaňte doma

Tak snadná věc, zůstat doma. Přesto to spousta z nás nedokáže dodržet. Vláda se nám nesnaží ztrpčit životy nesmyslnými opatřeními, celostátní karanténa a s ní spojený zákaz vycházení má především ochránit nás, naše rodiny a nejbližší, ale také naše spoluobčany. Ale i v případě jejího zrušení, než se situace uklidní, zůstaňte doma. Snížíte tak riziko nákazy na minimum.

7. Duševní pohoda je velmi důležitá

V neposlední řadě nezapomínejte na svou mysl. Nejhorší, co můžete udělat, je sedět celý den u televize, číst si na internetu všemožné články a diskuze o koronaviru a zoufat si. Mnohem lepší je myslet pozitivně. Pokud máte štěstí a můžete pracovat z domova, soustřeďte se na práci. Jste-li doma z dětmi, věnujte se jim, hrajte si, tvořte, cvičte. Co dalšího můžete udělat? Nastavte si denní řád. Vstávejte ve stejný čas, dejte si snídani, dodržujte naplánované věci. Poslouchání zpráv a čtení novinek omezte na minimum, ať si zbytečně nekazíte náladu. A nezapomeňte si udělat radost. Upečte si třeba koláč a s kávou jej snězte u oblíbeného filmu.