Neblázněte, těstoviny vás nespasí! Aneb jak se správně zásobit při pandemii koronaviru?

Jak se zásobit pro případ epidemie Adobe Stock / 185299533

Koronavirus je potvrzen v každém z našich krajů a sociálními sítěmi kolují fotky prázdných regálů s těstovinami a konzervami. Mnoho lidí si však neuvědomuje, že těstoviny a mouka jim opravdu nestačí. Co si tedy nakoupit do zásoby pro případ karantény?

Přečtěte si také

Češi berou obchody s doplňky stravy útokem. Kontrola ale varuje před nekalými praktikami prodejců
Češi berou obchody s doplňky stravy útokem. Kontrola ale varuje před nekalými praktikami prodejců

Ať už vám karanténa hrozí přímo, nebo se jen bojíte, že v obchodech nebude dostatek potravin, máme pro vás nákupní seznam. Rozhodně se nespoléhejte jen na mouku a těstoviny! Takové špagety vás sice zasytí, ale jedná se o jídlo na živiny chudé. A ruku na srdce, kdo by je v případě karantény vydržel jíst celých 14 dní?

Hlavně žádnou paniku

Premiér Andrej Babiš vyzval ve čtvrtek v živém televizním vstupu občany, aby zachovali klid. „Prosím, nenakupujte potraviny, nikdy nezavřeme obchody s potravinami, nikdy nezavřeme obchody s léky,“ řekl Babiš. Podle premiéra obchody aktuálně nezvládají velký nápor především na pokladnách a parkoviště jsou přeplněná, nakupování potravin do zásoby je podle něj zcela zbytečné.

Co byste měli mít doma v zásobě?

  • Luštěniny 

Jednou z vašich nejhlavnějších zásob by měly tvořit luštěniny jako cizrna, hrách, čočka, fazole nebo sojové boby. Luštěniny jsou totiž výborným zdrojem vlákniny, sacharidů a minerálních látek. Málokdo také ví, že jsou považovány za skvělý zdroj bílkovin. Například cizrna a bílé fazole mají až 19 g bílkovin na 100 g, což se rovná porci masa, které může být v době krize nedostatkovým zbožím. Luštěniny budou však pravděpodobně k dostání stále a navíc stojí pár korun.

  • Rýže

Jedná se o skvělou přílohu, která se dá dobře uskladnit po několik měsíců. V obchodech byste měli sáhnout raději po přírodní hnědé rýži, která obsahuje bílkoviny, vitamíny skupiny B, vitamín E, draslík, fosfor, křemík, zinek a vápník. 

  • Ovesné vločky

Výbornou snídaní nebo rychlou večeří může být i ovesná kaše, která má vysoký obsah bílkovin, vitamínů, vlákniny a minerálních látek.  

Ovesné vločky v akci

Brokolice patří mezi trvanlivou zeleninu Congerdesign / Pixabay.com
  • Ovoce a zelenina

Vhodně uskladněná zelenina a ovoce vydrží dlouhou dobu. Doma by vám rozhodně neměla chybět cibule a česnek v dostatečném množství na 2 týdny. Mezi trvanlivější druhy zeleniny patří například veškerá kořenová zelenina, dýně, červená řepa, ale také květák a brokolice. 

  • Vejce a mléčné výrobky

Ve vašich zásobách by neměla chybět alespoň 2 balení vajec, karton trvanlivého mléka a pár balíčků trvanlivých sýrů. 

  • Mouka

Lidé v panice vykupují mouku. Pokud doma máte dva balíčky, je to v pořádku, protože v kuchyni ji občas využijete, ale rozhodně by neměla tvořit základ vašeho jídelníčku. Při koupi věnujte pozornost datu spotřeby, protože jednotlivé druhy mouky mají různou trvanlivost. 

  • Maso 

Čerstvé maso v lednici vydrží jen několik dní, ale určitě se vyplatí mít zásobu pár balíčků masa v mrazáku.

  • Salámy 

Uzeniny jsou velmi trvanlivé a doma rozhodně nějakou tu štangli salámu upotřebíte. 

  • Pečivo

Pečivo nepatří mezi trvanlivé potraviny, ale když si dáte do mrazáku bochník nakrájeného chleba či toastový chléb, můžete ho kdykoli vytáhnout a nechat přes noc rozmrazit. Mnoho mikrovlnných trub má také funkci rozmrazování pečiva a vy tak budete mít pečivo i v případě, že se nebudete moct právě vydat do pekárny. 

  • Olej 
  • Cukr 
  • Koření
  • Kypřící prášek a sušené droždí na pečení
  • Toaletní papír a jiná potřebná drogerie 

A pro svého pejska zásoby máte?

Zapomenout byste neměli ani na své čtyřnohé mazlíčky, kterým pořiďte pro jistotu do zásoby alespoň jedno balení granulí.