Kyselinu listovou v těhotenství nepodceňujte. Dítěti i matce pomáhá ve velké míře

Kyselina listová je v těhotenství důležitá, kde všude ji najdete? Canva

Období před příchodem miminka s sebou nese krásné okamžiky i obavy. Každá zodpovědná budoucí maminka se snaží vyvarovat všem rizikovým faktorům, které by mohly malého drobečka poznamenat v jeho vývoji. Zároveň se snaží hledat možnosti, jak jeho zdravý růst podpořit. Kyselina listová neboli vitamín B9 je jednou z látek, které nenarozené miminko vyžaduje ve zvýšené dávce. Proč a kde ji hledat?

Přečtěte si také

Vyrážíte na dovolenou autem? Pak se vám bude hodit přehled povinné výbavy v zahraničí
Vyrážíte na dovolenou autem? Pak se vám bude hodit přehled povinné výbavy v zahraničí

Proč jíst kyselinu listovou

Vitamín B9 je mikronutrient, který se podílí obecně na vzniku aminokyselin. Pomáhá růstu buněk a jejich obnově. Podle studií působí preventivně proti rozštěpu páteře a dalším vývojovým vadám. Kyselina listová má pozitivní vliv na vývoj nervové soustavy plodu a podílí se i na dalších biologických procesech v těle matky a miminka.

Krom toho kyselina listová spolu s vitamínem B12 a železem spolupracují na dostatečné krvetvorbě.

Kyselina listová je obsažena v řadě zelených potravin. Tepelnou úpravou se však převážná část vitamínu ničí Martina Lancingerová

Kdy začít B9 užívat a jak

Kyselina listová se doporučuje užívat už před otěhotněním. Ne vždy se ale zadaří počít miminko už při prvním pokusu, a proto nelze přesně předpovídat, kdy přijde vhodná doba k užívání. Nicméně je tento vitamín, stejně jako ostatní vitamíny řady B, rozpustný ve vodě, a proto ho tělo snadno vylučuje v moči. Zřídkakdy se stane, že by se někdo kyselinou listovou předávkoval, protože se neukládá do zásob. 

Ideální je kyselinu listovou konzumovat v kvalitních potravinách. Přirozenou formou vitamínu B9 je tzv. folát. Ten se nachází v množství potravin, zejména těch zelených, jako brokolice, kapusta, špenát, chřest, zelené papriky, saláty. Najdete jej ale také v ovesných vločkách, luštěninách, celozrnných obilovinách, mléčných výrobcích, játrech (ty se však v těhotenství nedoporučují) a kvasnicích.

Čerstvý špenát v akci

V těhotenství se doporučuje zvýšit příjem kyseliny listové, nejlépe pomocí výživových doplňků Martina Lancingerová

Doplňte kyselinu listovou

Bohužel se zjistilo, že tepelnou úpravou se zničí převážná část kyseliny listové v potravinách. Záleží na šetrnosti tepelné úpravy.

Doporučený denní příjem pro průměrného dospělého člověka je 400 µg. V těhotenství se pak doporučuje zvýšit příjem na 600 µg. Dva proužky na těhotenském testu jsou signálem ke zvýšení dávky, nejlépe pomocí výživových doplňků.

Sehnat lze samostatný vitamín B9, ale i kyselinu listovou v kombinaci s dalšími vitamíny a prvky podporujícími zdravý vývoj miminka.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!