Zabijte viry a bakterie uvnitř těla! Stačí začít jen více pepřit

Máte raději pepř černý, anebo bílý? Pixabay.com

Pepříte málo anebo vůbec, protože nemáte rádi pálivé? Možná po tomto článku necháte spadnout do jídla trochu více pepře. Mimo jiné je totiž velice prospěšný při zažívacích problémech.

Přečtěte si také

Zázvorový čaj je skvělý pomocník, ale pozor na rizika
Zázvorový čaj je skvělý pomocník, ale pozor na rizika

Pepř je jen jeden

Existuje několik druhů pepře – černý, bílý, červený a zelený. Možná vás ale překvapí, že ve skutečnosti jde o jeden a tentýž plod – plod pepřovníku černého (Piper nigrum).

Hádanka: Který pepř je nejzralejší?

Když je kulička pepře černá, bílá anebo zelená, je za tuto barvu odpovědný způsob ošetření.

Černá kulička pepře je plod pepřovníku černého sklizený v jeho poloviční zralosti, zatímco zelený pepř je sklizen ve stádiu nezralosti. Červený pepř je zralý plod a bílý pepř je ve skutečnosti semínko, které bylo zbaveno tmavé slupky až ve vysokém stádiu zralosti. Paradoxně tedy nejzralejší pepř není černý, ale pepř bílý a červený.

Věděli jste, že bílý, černý, zelený i červený pepř jsou jeden druh? Pixabay.com

A co růžový pepř?

Růžové kuličky pepře ve skutečnosti pepřem nejsou, nepocházejí totiž z pepřovníku černého, ale z rostliny, která se jmenuje pepřovec obecný (Schinus molle). Kuličky pepře růžového jsou také právě proto označovány za pepř falešný. Ani pepř sečuánský nemá s druhem Piper nigrum nic společného, ten zase pochází z rostliny žlutodřevu peprného (Zanthoxylum piperitum).

Věděli jste, že…?

V minulosti byl pepř považován za jedno z nejcennějších koření, a dokonce se jím platilo.

Ne nadarmo tak byl označován jako černé zlato.

Proč je důležité jídlo pepřit?

Černý pepř má také mnoho prospěšných vlastností, ze kterých náramně vytěží naše zdraví. Jedním z benefitů je pozitivní vliv na trávení. Jakmile opepřený pokrm vložíte do úst, začínají se v těle dít divy. Pepř totiž stimuluje chuťové pohárky, které žaludku posílají informaci, že má zvýšit sekreci trávicích šťáv – konkrétně kyseliny chlorovodíkové, která zlepšuje proces trávení.

Často říháte, trápí vás nadýmání, větry či bolavý žaludek? Začněte pepřit

Pokud po jídle hodně říháte, trpíte nadýmáním, větry, bolí vás žaludek anebo vás trápí dráždivý tračník, může za to možná právě nedostatek kyseliny chlorovodíkové (hypochlorhydrie).

Koncentrace kyseliny chlorovodíkové v žaludku klesá s přibývajícím věkem, ale také v důsledku stresu. A jako bychom toho stresu neměli v běžném životě dost! Mnoho lidí se v tomto období obává o své zdraví. K podpoře zdraví zevnitř stačí přitom tak málo – používat při vaření pepř.

Kyselina chlorovodíková v žaludku totiž ničí bakterie, viry a škodlivé parazity, které se do našeho těla dostanou potravou.

Nezapomínejte při vaření na pepř Felix Wolf / Pixabay.com

Nezapomínejte na střídmost, příliš mnoho pepře naopak škodí

Samotná konzumace pepře nás samozřejmě před nemocemi nezachrání, ale zdraví určitě podpoří.

U pepře stejně jako u všeho ostatního platí střídmost – jeho nadměrné užívání, ať už ve své přirozené podobě anebo v doplňcích stravy (extrakt z černého pepře), může naopak způsobit nepříjemné pálení v krku anebo v žaludku.

Nadměrná konzumace pepře může způsobit také problémy při vstřebávání některých léků, například těch na alergii.

Takže pepřit, ale s mírou.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!