Krůtí maso mnoha chutí. Jak ho nejlépe připravit a čím se liší od kuřete?

Krůtí maso obsahuje nejvíce bílkovin a nejméně tuku. Dopřejte si ho Pixabay

Máte-li rádi maso, pak by na vašem stole nemělo chybět to krůtí. Proč? Protože ve srovnání s jinými druhy masa, a to včetně kuřecího, obsahuje velké množství bílkovin a má nejnižší obsah tuku ve svalovině. Krůtí maso je tak vhodné i v případě, že držíte redukční dietu. Víte, jak jej připravit?

Přečtěte si také

Cesty a nákupy v zahraničí se komplikují: Velký přehled všech zemí, kam nesmíme bez testu
Cesty a nákupy v zahraničí se komplikují: Velký přehled všech zemí, kam nesmíme bez testu

Krůtí maso nejsou pouze prsa

1. Krůtí prsa – jedná se o světlejší maso, které mnohým připomíná telecí. Vhodné je k pečení, grilování i smažení, případně do zeleninových směsí. Můžete z nich připravit i chutné špízy – zkuste třeba jejich odlehčenou verzi: krůta, paprika, cibule a cuketa.

2. Stehna – tmavší a pevnější maso, které lehce chutná po zvěřině. Spodní stehno se hodí i na uzení, horní naopak oceníte na řízky či jako steak nebo pečeni. Udrží v sobě totiž nejvíc šťávy. Horní část se hodí také na „ptáčky“ a rolády. A pokud jej namelete, můžete z něj stvořit zdravější verzi kebabu či hamburgerů.

Tip od Kupi.cz: Zkuste místo housky zabalit krůtí hamburgery jen do plátků ledového salátu. Servírujte s rajčátky a okurkou, případně se salátkem s medovou zálivkou.

3. Maso z křídel – nejvíce připomíná kuřecí maso. Hodí se na párty připravené ve směsi zázvoru, cibule a česneku, případně s dipem ze zakysané smetany.

Základ pro váš výborný oběd?

4. Letky – nejlepší jsou grilované. Dejte si ale pozor na jejich velký podíl kůže, která také obsahuje tuk.

5. Maso z krku – pokud chcete podpořit svou imunitu, sáhněte po tomto mase a uvařte silný vývar – přidejte do něj třeba celou cibuli, nové koření, pepř a sůl, případně špetku muškátového oříšku.

6. Maso z boku – i zde najdeme relativně dost tuku, nejvhodnější použití je do polévek.

7. Malý bederní sval krůtí pochoutka, ze které vytvoříte výborné minutky.

8. Biskup – připravuje se uzený nebo pečený – opět si ale dejte pozor na tuk.

9. Vnitřnosti (játra a žaludek) – skvělé jsou játrové knedlíčky do polévek, případně restovaná játra (jsou hodně výrazná, přičemž chuť můžete zjemnit podlitím červeným vínem). Žaludek se hodí do polévek, ale i ke zpestření omáček či rizota.

Tip od Kupi.cz: Protože většina tuku se ukládá těsně pod kůží, je vhodné pro dietní účely kůži odstranit. Tím získáte ideální poměr tuků a bílkovin.

Krůtí špíz je oproti vepřovému výrazně zdravější. Zkuste jej i v odlehčené verzi s paprikou a cuketou Pixabay

Krůtí maso vs. kuřecí maso

Mnoho z nás si krůtí maso nechává spíše na sváteční chvíle, zatímco to kuřecí se v našem jídelníčku běžně vyskytuje. A možná je to škoda – výživové i chuťové hodnoty se totiž kloní spíše ve prospěch masa krůtího.

A i z hlediska kalorií je na tom lépe maso krůtí. Při porovnání obsahu bílkovin ve 100 gramech masa je například v tmavé části krůty až o 5 g bílkovin více.

Tip od Kupi.cz: Krůtí maso se také skvěle hodí pro nakládání.

Pokud jste však věrni tradici...

Pár zajímavostí o krůtím mase

  • 150 g krůtího masa dodá našemu organismu denní dávku zinku (podporuje imunitu, regeneraci tkání a má příznivý vliv také na potenci)
  • Obsahuje látku tryptofan, který stimuluje tvorbu serotoninu v mozku, jenž přispívá k dobré náladě a snižuje dopady stresu
  • Krůtí maso obsahuje železo, které je zodpovědné za okysličování našeho organismu (je součástí krevního barviva hemoglobinu) a chrání nás také před anémií (chudokrevností)
  • Vysoký obsah vápníku v krůtím mase má příznivý dopad na naše kosti
  • Krůtí prsa tvoří až 1/3 váhy zvířete
  • Fitness příznivci ocení vyšší obsah aminokyseliny leucinu, která působí na nárůst a udržení si svalové hmoty

Tip od Kupi.cz: Aby se nezměnil blahodárný poměr draslíku a sodíku, doporučuje se krůtí maso solit jen obezřetně. Právě přítomností soli se totiž tento poměr mění.

Krůtí prsa patří mezi nejhodnotnější masa vůbec. Pokud odstraníte kůži, jsou vysoce dietní Pixabay

Krůtí prsa na šalvěji

Na jednu porci potřebujete: 

  • cca 150 g krůtích prsou
  • polévkovou lžíci másla
  • čerstvou šalvěj (3 střední lístky)
  • sůl

Postup: Rozpusťte máslo na pánvi, natrhejte do něj čerstvou šalvěj a nechte zpěnit. Osolte prsa a přidejte je na pánev. Zprudka osmahněte ze všech stran, aby neunikla šťáva.

Poté vložte do trouby předehřáté na 160 ˚C a nechte péct cca 15–20 minut (není třeba otáčet). Podávejte třeba s opečenými brambory či, pro milovníky diet, na směsi zelených salátů a cherry rajčátek.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!