Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Neuvěříte, že to jsou jáhly! Jak chutně připravit tuto zapomenutou tradiční potravinu?

Už jste někdy měli jáhlovou kaši?

Když si zase budete chtít udělat něco jednoduchého, dobrého, zdravého a rychlého, zkuste namísto kuskusu sáhnout po jáhlách. Nestačí je sice jen zalít vodou a nechat nabobtnat jako kuskus, ale vaše zdraví vám za to poděkuje. Dejte jim šanci, budete opravdu mile překvapeni!

Přečtěte si také

Zabijačkové pochoutky. Udělejte si domácí vepřové hody
Zabijačkové pochoutky. Udělejte si domácí vepřové hody

Co to jáhly vlastně jsou?

Jáhly neboli proso seté jsou vedle pšenice a ječmene naší nejstarší a nejtradičnější plodinou. V dnešní době však stojí jáhly na okraji. Vytlačily je totiž pšenice, rýže a brambory, které si dnes jako přílohy připravujeme nejčastěji.

Pro spoustu lidí jsou tak jáhly, kdysi tradiční potravina, paradoxně něčím netradičním, ba dokonce starobylým.

Jáhly jsou velice zdravé a bez lepku

Jáhly jsou však skvělé a určitě stojí za to jim v našem jídelníčku vyšetřit trochu místa. Neobsahují lepek, a proto jsou skvělou alternativou kuskusu pro ty, kteří pšeničnou bílkovinu jíst ze zdravotních důvodů nemohou, anebo pro ty, kteří ji zkrátka jíst nechtějí. Jsou tak tedy univerzální přílohou téměř pro každého, ba dokonce prospěšné při problémech s trávením či při cévních onemocněních.

Už jste vyzkoušeli, jak jáhly chutnají?

Posilují vlasy, nehty a zuby

Díky vysokému obsahu železa prospějí při problémech s chudokrevností, zatímco vysoký obsah křemíku posílí vlasy, nehty a zuby. Kromě těchto minerálů v jáhlech najdete také větší množství zinku, hořčíku, fosforu a selenu. V menším množství pak mangan, měď a vápník.

Pokud jde o vitamíny, jáhly jsou bohaté především na vitamíny ze skupiny B, jako je tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pyridoxin (B6), kyselina listová (B9) a kyselina pantothenová (B5).

Jak jáhly skladovat?

Tak jako ostatní obilniny – ve vzduchotěsném obale a chránit před vlhkostí. Rozhodně byste neměli připravovat jáhly po datu spotřeby. Na obilniny totiž obsahují relativně hodně nenasycených mastných kyselin, které snadněji oxidují, a jáhly tak rychleji žluknou.

Výsledný pokrm ze žluklých jáhel pak nebude chutný, ale naopak nahořklý. Proto byste je neměli doma příliš dlouho skladovat a raději je kupovat po menších baleních. Trvanlivost jáhel lze však prodloužit umístěním do mrazáku.

Jak jáhly chutnají?

To záleží především na tom, s čím je podáváte. Pokrmu se totiž přizpůsobí a vytvoří tak harmonický celek, ve kterém rozhodně nijak chutí nevyčnívají. I po uvaření mají podobnou texturu jako kuskus, ale chutí připomínají spíše quinou a mají výraznější oříškové aroma.

Jáhly si s kuskusem v obchodě snadno spletete, zvlášť když jsou hned vedle sebe

Jak připravit jáhly?

Před tepelnou úpravou jáhel je nezapomeňte dobře propláchnout vařící vodou, která odstraní případnou nahořklost, spařte je klidně natřikrát. Nahořklost je pro ně typická a neznalé, kteří je nepropláchnou, může odradit. Spařené chutnají úplně jinak.

Jáhly jako příloha

Jak jsme uvedli výše, využít se dají jako vděčná příloha namísto běžných příloh, na které jsme v kuchyni zvyklí. K masu místo brambor? Proč ne! Skvělé budou také na „tradiční české rizoto“. Zkrátka to, co byste normálně smíchali s rýží, smícháte s uvařenými jáhly. Podobně lze také nahradit pšeničný kuskus. Mimochodem, právě v něm jáhly bezvadně schováte a díky nim pak bude jídlo zdravější.

Jahelná mouka

Jáhly se dají také pomlít, anebo můžete rovnou koupit jahelnou mouku. V Indii se například jahelná mouka používá k přípravě tradičních pokrmů, jako indické placky čapátí anebo do podobně vypadajícího indického nekynutého chlebu. Indové z jahelné mouky připravují také tenké placky jménem dosa.

Australané zase přidávají jahelnou mouku do některých pekařských produktů, protože jáhly jim propůjčí specifickou texturu a chuť.

A co třeba takoví Etiopané? Ti nechávají mleté jáhly kvasit a poté z nich připravují placky, které se jmenují indžera.

Pokud byste i vy chtěli nahradit tradiční mouku tou jahelnou, dělejte tak postupně a zkoušejte, jak vám výsledný pokrm bude chutnat. Pokud pečete například chleba, zkuste nahradit 30 % mouky jahelnou moukou, jestliže pečete sušenky, může to být i víc.

Věřili byste, že toto jsou jáhly?

Jáhly jako (zdravá) snídaně

To, jak si jáhly připravíte, je jen a jen na vás. Můžete si je uvařit v obyčejném kravském mléku anebo v rostlinném, přidat máslo anebo jemný rýžový olej (nebo žádný tuk), na doslazení použít cukr, med, umělé sladidlo, protein, banán, datle, sušené hrušky anebo nesladit vůbec. Do kaše můžete také přidat pár lžiček chia semínek. Posypat je můžete čokoládou anebo kakaem. Fantazii se zkrátka meze nekladou, jediným omezením tak může být váš stanovený kalorický příjem.

Na jáhelnou kaši vařte jáhly v mléce

Recept na jahelnou kaši

Jáhly (40 g) důkladně propláchněte vroucí vodou a vařte v mléce přibližně 15–20 minut, průběžně míchejte a přidávejte mléko podle potřeby, abyste dosáhli požadované konzistence. 

Pokud budete sladit kaši cukrem, přidejte jej až ke konci vaření, ať se vám na dně kastrůlku nepřipálí. Jáhly ale nemusíte sladit vůbec, bohatě stačí, když je pokapete v rámci zdobení například medem nebo javorovým sirupem.

Jáhly budou po uvaření v mléce sametově jemné a nadýchané. Tato kaše vás rozhodně natolik mile překvapí, že jáhly zařadíte do svého snídaňového anebo svačinového repertoáru.