Konec uměle navyšovaných cen před slevou. Nové nařízení Evropské unie mění online nakupování

Konec uměle navyšovaných cen před slevou. Nové nařízení Evropské unie mění online nakupování

V internetovém obchodě se děje mnoho praktik, které jsou sice povolené, ale nejsou příliš fér pro zákazníky. To nyní skončí. V Evropské unii začala platit na začátku ledna nová dohoda pro spotřebitele New Deal for Consumers. Obchody nebudou moci uměle zvyšovat ceny před slevou, případně psát falešné recenze.

Přečtěte si také

Z ČR na Slovensko ode dneška jen s negativním testem. Češi to berou raději přes Polsko a Rakousko
Z ČR na Slovensko ode dneška jen s negativním testem. Češi to berou raději přes Polsko a Rakousko

Svět online nakupování byl o něco pozadu za nákupem v kamenných prodejnách. Existují zde sice také pravidla na ochranu spotřebitele, ale mnoho faktorů nebylo dořešeno. Komisařka Věra Jourová to chce novým nařízením napravit. „Nová pravidla zvýší ochranu spotřebitelů v digitálním světě, což si jistě zaslouží. Nicméně tato pravidla neochrání zákazníky před podvodníky, pokud je členské státy dostatečně neimplementují,” říká Jourová a vyzývá vlády států, aby pravidla zavedly bez větších průtahů.

Pravidla pro nakupování na internetu se změní ve prospěch zákazníků

Co vše nová dohoda pro spotřebitele mění?

Sleva bude opravdu sleva

Když se blíží slevová akce, obchody někdy začnou postupně navyšovat ceny, aby je mohly poté slevit na původní úroveň. Taková akce tedy vypadá jako výhodná, ale ve skutečnosti nakupujeme za běžnou cenu. Nyní začne platit nové pravidlo, kdy bude muset každý e-shop uvádět u produktu takovou cenu před slevou, která se objevila jako nejnižší za posledních 30 dní.

Příklad: Blíží se největší slevová akce Black Friday. Internetový obchod s elektronikou začne v průběhu předchozího měsíce zvyšovat cenu za nejnovější telefon. Z 25 tisíc korun se to nenápadně vyšplhá až na 33 tisíc korun. Když přijde den akce, e-shop telefon zlevní na 24 tisíc korun. Vypadá to jako sleva 9 tisíc. Ve skutečnosti ale zboží zlevnilo pouze o 1 tisíc. Po zavedení nového nařízení bude muset obchod uvést jako cenu před slevou 25 tisíc, protože to byla cena, za kterou se prodával telefon v uplynulém měsíci nejlevněji.

Víme, od koho kupujeme

Dnes je problém v tom, že některé služby neuvádí jasně, zda nakupujeme od profesionálního prodejce, nebo jde o nákup od další soukromé osoby. Přitom pokud nakupujeme od někoho, kdo není registrovaný jako firma, neplatí klasická pravidla pro ochranu spotřebitele, jako například 14 dní na vrácení zboží. Podle nového nařízení by toto mělo být všude jasně uvedeno a webová stránka by nás na to měla upozornit.

Příklad: Na internetovém serveru, který jste předtím neznali, najdete jízdní kolo za dobrou cenu. Objednáte si jej a když vám dojde, zjistíte, že má křivá řídítka a chtěli byste jej vrátit. Dostanete odpověď, že webový server je pouze zprostředkovatel a ve skutečnosti vám kolo prodal pan Novák. Na nákup kola od pana Nováka se ale nevztahuje pravidlo o bezplatném vrácení zboží. S nově platným předpisem vás bude muset internetová stránka informovat o tom, že nakupujete od pana Nováka a toto by mohlo nastat. Proto mu zavoláte a na kolo se nejdřív dojedete osobně podívat.

Nově budou zákazníci informováni například o kritériích pro řazení produktů

Proč jsme to našli jako první?

Různé srovnávače cen nebo rezervační systémy řadí výsledky často podle „relevantnosti”. Není tak úplně zřejmé, jestli nabízejí opravdu tu nejlepší nabídku pro nás, nebo toho, kdo jim zaplatil nejvíce za reklamu, případně si z tohoto obchodu strhne srovnávač největší provizi. Podle nového nařízení bude muset každá webová stránka uvést, podle kterých kritérií služby řadila.

Příklad: Chystáte se na dovolenou do Španělska. Najdete si srovnávač hotelů a z prvních 5 vyberete ten s nejlepší cenovou nabídkou. Když dojedete na místo, hotel je špinavý a nemá vůbec takovou úroveň, jakou jste čekali. Nemůžete pochopit, proč vám jej webová stránka nabídla jako nejrelevantnější. Podíváte se tedy na nabídku znovu a zjistíte, že níže ve výběru jsou hotely za stejnou cenu, které by byly blíže k pláži a nabízely lepší služby. Po novém nařízení Evropské Unie bude muset webový srovnávač k hotelu napsat, že jej vybral proto, že je to placená reklama. Vy tedy ve výběru sjedete o několik řádků níž.

Recenze jen od těch, kdo ví, o čem mluví

Recenze od ostatních zákazníků často rozhodují o tom, jestli za něco zaplatíme. Na mnoha webových stránkách je ale může psát úplně kdokoli. Nově se budou muset zpřísnit pravidla pro jejich psaní a obchody musí zaručit, že k nim mají přístup jen ti, kdo opravdu službu nebo produkt vyzkoušeli.

Příklad: Hotelu se příliš nedaří, a tak jeho majitel zadá zaměstnancům, aby na něj napsali pochvalné recenze na internet. Mnoho z nich je značně lživých. Když pak do hotelu přijedete jako zákazník, budete jistě překvapeni. S novým nařízením dostanou přístup k psaní recenzí pouze ti, kdo si za ubytování opravdu zaplatili. Přijde jim například do e-mailu jedinečný odkaz na zadání recenze.

Pro každého jiná cena? Ano, ale budete o tom vědět

Obchody na internetu mohou sledovat vaše obchodní chování a pokud vidí, že máte o určitou službu velký zájem, mohou její cenu zvýšit nebo snížit speciálně pro vás. Tento systém sice zůstane, ale nově o tom budete muset být informováni.

Příklad: Už dlouho přemýšlíte o tom, že byste se vydali na Island. Díváte se po letenkách každý druhý týden. Váš webový prohlížeč to zaznamenává, a po nějaké době vám začnou ceny za letenky stoupat. Letenku tedy koupíte za vysokou cenu. Když se o pár týdnů později rozhodne váš známý, že se k vám na výlet přidá, podívá se na letenky poprvé a najde je o několik tisíc levnější. Pro vás byla cena uměle zvýšena. S nově platným nařízením se vám sice ukáže vyšší cena, ale bude u ní také uvedeno, že ji vidíte na základě vašeho předchozího hledání. Budete se tak moci přihlásit do anonymního okna a najít letenky znovu za nižší ceny.

V předprodeji vstupenek by se vám již nemělo stát, že budou všechny během pár vteřin prodané

Člověk proti člověku, ne člověk proti robotu

Když nakupujete například vstupenky na velmi žádaný koncert, někteří lidé dělají to, že naprogramují tzv. bota, aby nakoupil tisíce vstupenek najednou. Bot je počítačový program, který to zvládne v pár vteřinách. Člověku by tak masivní nákup zabral věčnost. Ten, kdo nakoupí tolik vstupenek najednou, je poté prodává za vyšší cenu. Tento postup bude nyní zakázaný. Vstupenky už mohou nakupovat jen lidé, žádní roboti.

Příklad: Do Prahy přijíždí velmi slavný zpěvák a v den spuštění předprodeje sedíte u svého počítače a snažíte se koupit si lístky. Ty jsou bohužel během několika minut pryč, a na vás se nedostane. Nakonec si je koupíte z nabídky na Facebooku o tisíc korun dražší. Tuto vstupenku ve skutečnosti někdo koupil pomocí počítačového programu a takto vydělal na tisícovce lidí. S novým nařízením Evropské Unie se toto stát nemůže. Každý bude nakupovat jen jako jednotlivec a s největší pravděpodobností se na vás dostane s nákupem za původní cenu.

Zvyšují se pokuty 

Pokud obchodníci tato pravidla budou porušovat, hrozí jim vysoké pokuty. Jsou stanoveny až na 4 % jejich ročního obratu. Například, pokud bychom počítali pokutu podle ročního obratu jednoho z největších českých e-shopů alza.cz z roku 2018, částka by činila 1 miliardu korun.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!