Lidl snižuje ceny základních potravin... Opravdu?

Lidl snižuje ceny základních potravin... Opravdu?

Společnost Lidl oslaví na českém trhu sedmnácté narozeniny a za ty roky si právem vysloužila přední příčky v oblíbenosti. Naplňuje totiž svůj slogan – „Lidl je levný“ a nabídku staví na privátních značkách, které jsou kvalitní a současně si drží cenu při zemi. Teď navíc hlásí, že dlouhodobě sníží ceny vybraných výrobků. Je to ale pravda?

Přečtěte si také

Češi loni utratili na internetu rekordních 155 miliard korun. E-shopy chtějí víc: Vsází na drogerii
Češi loni utratili na internetu rekordních 155 miliard korun. E-shopy chtějí víc: Vsází na drogerii

„Snižujeme ceny základních potravin“

Prodejny Lidl jsou pověstné svými tematickými týdny a zároveň častými slevami na celou řadu produktů. Nyní hlásí, že dlouhodobě sníží cenovky základních potravin, díky čemuž zákazníci výrazně ušetří. Mezi levnější zboží tak budou patřit rohlíky, máslo, mouka, slunečnicový olej či francouzská paštika. „Rozhodli jsme se dlouhodobě snížit ceny vybraných základních potravin, díky čemuž ušetří všichni zákazníci, kteří u nás nakupují. Ceny spadnou až o 40 procent,“ přibližuje mluvčí společnosti Lidl Zuzana Holá. Nejde o to, že by ceny nebyly reálně nižší. Problém je v tom, že právě tyto výrobky jsou v akcích Lidl tak často, že ve skutečnosti o tak výhodný nákup nyní rozhodně nepůjde. Jinými slovy, toto základní zboží koupí zákazník v prodejnách Lidl levně téměř pořád.

Lidl dlouhodobě snižuje ceny některých základních potravin

Pro konkrétnější představu bude rohlík nově stát 1,50 Kč, máslo se bude prodávat za 34,90 Kč, cena litrového balení slunečnicového oleje se sníží na 24,90 Kč. Nižší bude rovněž cena kilogramového balení hladké mouky, která bude k dostání za 8,90 Kč. Výrazně zlevní také francouzská paštika. Třísetgramové balení tak vyjde na 19,90 Kč. Cenovka se změní i u bílého jogurtu, který se bude nově prodávat za 4,90 Kč.

A rozdíl?

Krásným příkladem budiž tolik probírané máslo. Jeho cena dlouho plnila titulky novin a rozhořčovala zákazníky napříč věkovým spektrem. Jak si tedy máslo v Lidlu ve skutečnosti loni stálo?

Nejčastěji promovanou značkou bylo Jihočeské máslo Madeta. Za loňský rok se objevilo téměř v 90 akcích. To znamená, že bylo průměrně ve dvou akcích týdně a nebylo tedy těžké ho za tuto novou, dlouhodobě zlevněnou částku, pořídit během celého minulého roku. Nejvýhodnější akce ho nabízely za 34,90 Kč, jeho průměrná cena se pohybovala okolo 40 Kč. Oproti roku 2018 cena této značky másla navíc klesla o 8 %.

Další „prémiovým“ máslem, alespoň, co se ceny týká, bylo Máslo Tatra, které se v akci prodávalo za průměrných 36,50 Kč, nejlevněji pak za 31,90 Kč. Meziročně zlevnilo o 17 % a počet akcí narostl o 35 %.

Problém tedy není v tom, že by Lidl nedržel ceny nízko. Naopak, má slevy tak často, že ve výsledku dlouhodobé akce zákazník neocení, respektive nepocítí. Akční ceny tak paradoxně řetězec přivedly do situace, že dlouhodobé zlevnění výhodně nakonec vůbec nevypadá. Lidl je tedy opravdu levný. Bohužel pro marketingové oddělení společnosti.

Některé zboží je v akci tak často, že ve výsledku jeho dlouhodobé zlevnění zákazník nepocítí

 A co na to odborník?

Situaci kolem dlouhodobě snížených výrobků v letáku Lidl okomentoval Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz, takto:

  • Vejce: 29 Kč / 10 ks – „V tomto segmentu není nabídka Lidlu moc zajímavá. Spotřebitelé si už loni zvykli, že vejce nakoupí levněji,“ říká Miklík. Meziročně v akcích supermarketů zlevnila vejce velikosti M průměrně o 9 %. Za balení 10 ks jsme při nákupu ušetřili zhruba 2 koruny, a tak nás vyšlo průměrně na 21 Kč. Loni navíc proběhlo přes sto slevových akcí na vejce v tomto balení. 
  • Pivo Pilsner Urquell: 24,90 – tato oblíbená značka piva loni podražila, a za půllitrovou láhev tak zákazníci zaplatili průměrně 21,93 Kč. Slevových akcí bylo loni 129 na klasické balení a přes 30 na multipacky, celkově tedy hned o 46 % více akcí než v roce 2018. „Pivo je v Česku jednou z nejoblíbenějších spotřebních kategorií. Očekávám, že možnost nakoupit jej v akci ještě levněji než v Lidlu budou čeští spotřebitelé využívat. O akcích se dozvědí na nákupním rádci Kupi.cz,“ říká Miklík.
  • Máslo: 34,90 Kč (250 g)  Máslo v akci meziročně zlevnilo, například Jihočeské máslo Madeta bylo loni tak často ve slevě, že nebylo těžké koupit je za výhodnou cenu. Petr Miklík hodnotí situaci takto: „Nejvýhodnější akce nabízejí máslo za 34,90 Kč, tedy za stejnou cenu, za kterou chce nyní nabízet máslo Lidl. Průměrná akční cena Jihočeského másla Madeta se pohybuje okolo 40 Kč. Tipuji, že Lidl při cenotvorbě vycházel právě z této cenové hladiny a měl v úmyslu svou cenu srovnat s nejvýhodnější nabídkou tohoto typu másla. Ti, kdo při nákupu využívají nákupní rádce a slevy sledují, mohli loni máslo nakoupit výhodněji než za 34,90 a dá se očekávat, že tomu tak bude i letos.“

Pozornost analytika retailových cen vzbudila i další věc, a to, že leták Lidl, který hlásá dlouhodobé snížení cen na trhu, platí od 16. 1. do vyprodání zásob. „Lidl tedy může v podstatě kdykoliv rozhodnout, že snížené ceny už neplatí, protože došly zásoby“, uzavírá hodnocení akčních nabídek v letáku Lidl Petr Miklík.