Podraz na české spotřebitele. Slevových akcí loni sice přibylo, ale nakoupili jsme v nich dráž

Podraz na české spotřebitele. Slevových akcí loni sice přibylo, ale nakoupili jsme v nich dráž

Všímáte si také, jak se ceny vašich oblíbených potravin (ne)nápadně sunou výš a výš? To, co za akční výrobek zaplatíme dnes, bývala ani ne před čtyřmi lety jeho plná cena. Ale ne všechno je tak černé, jak by se zpočátku mohlo zdát. Zatímco některé druhy potravin podražily, u jiných cena klesala. Pojďte se s námi ohlédnout za rokem 2019, máme pro vás zajímavá čísla a informace, které jsme díky naší databázi o vývoji akčních cen nashromáždili.

Přečtěte si také

Jakou rybu připravit na Vánoce, když vám kapr nevoní?
Jakou rybu připravit na Vánoce, když vám kapr nevoní?

Slevových akcí je více, bohužel díky nim neušetříme

Jakožto nákupní rádce dlouhodobě v databázi sledujeme vývoj akčních cen, které u některých druhů zboží rapidně narůstají, což oku pozorného spotřebitele jistě neuniklo. Nejde jen o zvýšení běžných cen jednotlivých výrobků, ale také zboží v akci, které nacházíme v letácích.

V dnešní době je slevových akcí habaděj, a ačkoli je vyhledáváme snad více než kdy jindy, paradoxně moc neušetříme.

Akční letáky? Řetězce využívají jejich obrovského potenciálu

Mnohdy čekáme na to, zda nebude například oblíbený čisticí prostředek Sanytol v akci, kde bývá přibližně o 20 Kč levnější oproti běžné prodejní ceně.

A řetězce? Ty moc dobře vědí, že na podobné výhodné ceny čekáme, proto na akční letáky kladou značný důraz. I z toho důvodu stoupl objem promo akcí o 9 %, což v přepočtu na čísla dělá o 22 tisíc akčních nabídek více.

V letácích tak stále častěji než kdy dříve vídáme zboží typu drogerie, mléčných výrobků či alkoholu.

I když cena alkoholu klesla o 4 %, cena za pivo vzrostla o 7 %

My Češi jsme národem pivařů, to bez debat. A právě pivo jsme z alkoholických nápojů hledali v letácích nejčastěji. I přestože jsme díky akcím mohli alkohol koupit až o 4 % levněji, akční ceny piva narůstaly.

Za 0,5 litru piva jsme zaplatili v průměru o 7 % více. Nejvyšší nárůst ceny tohoto nápoje v akci můžeme sledovat u půllitru značky Pilsner Urquell. Zajímavé také je, že právě toto pivo se v akčních letácích objevovalo o 50 % častěji, než jak tomu bylo v minulém roce.

Dle analytika retailových cen Kupi.cz, Petra Miklíka, jsme v promoakcích nejčastěji mohli zahlédnout nejen zmiňovaný Pilsner Urquell, ale také pivo značek Gambrinus či Staropramen.

Průměrná cena drogerie klesá

Právě drogerie bývala ještě před nedávnem segmentem, který se v letácích objevoval jen okrajově. Paradoxně ale zrovna ona má na zvýšení objemu promo akcí největší podíl. Výrobci drogerie možnosti propagace svých výrobků v letácích využívají čím dál častěji, a to až o pětinu více než v předchozích letech.

Dobrou zprávou pro spotřebitele však je, že průměrná cena drogerie klesala, tedy vyjma kategorie pánského holení. Segmentem, kde se nejvíce zlevňovalo, jsou potřeby pro ústní hygienu, jako jsou zubní kartáčky či zubní pasty. Některé druhy drogerie zlevnily až o třetinu.

Průměrná cena drogerie klesá

Máslo a vejce jsou levnější

Mléčné výrobky obecně a také vejce se v akčních letácích v roce 2019 objevovaly opravdu hojně, že by to byl však důvod k jásotu, se říci nedá.

Smetana v akci za 19,90 Kč? Nedávno ještě běžná cena

Smetanu ke šlehání dnes běžně koupíte za 24,90 Kč. Podle akčního letáku Penny z roku 2016 se dala smetana Kunín s 31 % tuku koupit za 14,90 Kč, přičemž plná cena bez akce byla 19,90 Kč.

A dnes? Smetanu v akci seženete za 19,90 Kč. A můžete si toho všimnout i u dalšího zboží, ať už jde o mléčné výrobky, maso anebo třeba špaldovou mouku.

Dopřát si chleba s máslem může opět více lidí

Určitě máte ještě v živé paměti velkou máslovou krizi z druhé poloviny roku 2017, kdy jsme kupovali kostku másla (250 g) za neuvěřitelných 50 Kč a dráž. Krize je teď už naštěstí zažehnána, a máslo se dá koupit v akci i za 25 Kč. V mnoha případech však čeští spotřebitelé, a to platí nejen u másla, pátrají na etiketě po výrobci a často, byť na úkor ceny, upřednostní toho českého.

Vejce? Lidem už nezáleží jen na ceně, chtějí i lepší podmínky pro slepice

Podobný trend můžeme sledovat i u vajec. Vejce jsou akčních letácích každou chvíli, a i přestože meziročně zlevňovala, hlavním motivátorem k jejich koupi není pro spotřebitele jen cena za kus.

Marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz, Darek Pekárek, uvedl, že podle průzkumu portálu Seznam.cz nás stále častěji zajímá, z jakého chovu vejce pochází. Celých 26 % dotazovaných uvedlo, že jim původ vajec není lhostejný. Podle Petra Miklíka i právě proto producenti vajec tuto informaci (že se jedná o vejce od nosnic na podestýlce) v letácích uvádí jako velký benefit.

Cukr zlevňuje, ale nás zajímají spíše jeho „zdravější“ náhrady

Pečeme často a rádi! A to je také důvod, proč by nás mělo těšit, že klasický bílý cukr zlevňuje. Z cenového vývoje, který jsme získali z naší Kupi.cz databáze, vyplynulo, že kilo cukru krystal Korunní zlevnilo o 13 %, přičemž jeho průměrná akční cena klesla dokonce pod 10 Kč. Podobný vývoj můžeme sledovat i u cukru moučka, který zlevnil o 11 % na průměrných 13 Kč.

I přestože bychom díky jeho nižší ceně mohli vystrojit sladké hody, podle Petra Miklíka kupujeme stále častěji zdravější varianty sladidel. Na zvýšený zájem o náhrady cukru výrobci reagují zvýšením cen, což můžeme sledovat například u javorového sirupu, který podražil o 8 %.

Chcete začít žít zdravě? Připlaťte si

Také se do vašeho svědomí po Vánocích zakousl červík, a vy tak máte potřebu začít konečně žít zdravě a něco s tou svou postavou udělat? Všem, kdo se tak rozhodli, držíme palce! Ceny některých potravin vám však takovou podporu neudělají.

Když si budete chtít udělat třeba pomazánku guacamole z avokáda, možná se na ceně tohoto ovoce zaseknete. Jeho obliba u nás narůstá, a tak není divu, že za posledních pár let v Česku výrazně podražilo.

Brambory, batáty a cibule jsou dražší

Brambory, batáty a cibule jsou dražší

Vyšší cenu však v Kupi.cz nepozorujeme jen u exotických potravin, dražší jsou i potraviny jako brambory a batáty. Ovšem cenovým rekordmanem je cibule. Ta klasická kuchyňská žlutá podražila o 46 %. Vzestupný trend v ceně můžeme pozorovat také u cibule červené, jejíž cena se zvýšila o čtvrtinu. Akční cena cibule šalotky, kterou v akčních letácích příliš často nezahlédneme, vzrostla meziročně o 54 %.

Petržel, bio citrony i jablka zlevnily

V loňském roce však na druhou stranu zlevnila petržel, která v předchozích obdobích raketově narůstala. Přibližně o čtvrtinu zlevnily bio citrony, levnější byla také jablka, která se v polovině roku 2019 podle informací Českého statistického úřadu prodávala za necelých 27 Kč/kg (v roce 2018 to bylo 38 Kč/kg). Za jablka si v tomto roce však připlatíme kvůli loňské podprůměrné úrodě.

Jak to vidíte vy?

A jak se na vývoj cen díváte vy? Jak výrazně podražily, anebo naopak zlevnily, potraviny, které pravidelně nakupujete?

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz