Zimní rána dávají autům zabrat. Jak správně používat startovací kabely?

Zimní rána dávají autům zabrat. Jak správně používat startovací kabely?

Znáte ten pocit, když v zimě sednete do auta, chcete nastartovat, ale nic se neděje? Baterie je vybitá a vám nezbývá nic jiného, než nechat auto stát a použít hromadnou dopravu. Další možností je mít v kufru startovací kabely, zavolat známým a nechat se od některého z nich zachránit. Díky startovacím kabelům, které připojíte k jinému vozu, auto nastartujete. Jak ale tyto kabely vybrat a zapojit?

Přečtěte si také

Chcete si doma „nabublat“ sodovku? Jde to i levně a bez chemie
Chcete si doma „nabublat“ sodovku? Jde to i levně a bez chemie

Vyberte startovací kabely správně

Na trhu je velký výběr startovacích kabelů. Ne všechny vám ale zaručí, že po jejich správném zapojení vaše auto nastartuje. Důvod je jasný. Kabel často nemá dostatečné množství měděného kabelu. Odborníci radí, že kabely by se neměly kupovat podle obalu a ceny, ale podle váhy. Měděný kabel totiž váží více než ten obyčejný.

„Kupovat startovací kabely na váhu je trochu zjednodušené doporučení, ale když se proberete nabídkami v některých obchodech, najdete spoustu produktů, které rozhodně bezproblémové nastartování nezaručí,“ říká Jindřich Krejčí ze sítě autoservisů ProfiAuto.

Německý autoklub doporučuje, aby kabely pro auta, která jezdí na naftu, měly průřez 25 mm². Pro auta, která jezdí na benzín, stačí kabely s průřezem 16 mm².

V zimě dostávají autobaterie pořádně zabrat (Foto: Joseph Pearson on Unsplash)

Jak kabely správně zapojit?

Pro začátek se hodí zdůraznit, že je nutné, aby měly oba automobily podobný výkon motoru. Před zapojováním kabelů musí mít obě auta vypnuté motory. Následně můžete začít s připojováním kabelů v níže uvedeném pořadí:

  1. červený kabel připojíte na + pól vybitého akumulátoru
  2. druhý konec červeného kabelu dáte na + pól nabitého akumulátoru
  3. černý kabel dáte na – pól nabitého akumulátoru
  4. spojíte jej s kostrou motoru auta

Když máte kabely správně zapojeny, můžete nastartovat auto s nabitým akumulátorem. Následně přichází čas na nastartování auta s vybitým akumulátorem. Pokud se vám nepovede nastartovat hned, nevěšte hlavu. Někdy se to nepodaří na první pokus. Záleží totiž na tom, jak moc je akumulátor vybitý. Jakmile jsou obě auta nastartována, můžete přesně v opačném pořadí, než ve kterém byly zapojeny, kabely odpojit. Stále ale nemáte vyhráno. S autem byste nyní měli jezdit alespoň hodinu, aby se akumulátor dostatečně dobil.

A na kolik kabely vůbec vyjdou?

Záleží především na kvalitě. Jak bylo psáno výše, neměli byste se orientovat jen podle ceny. Pro příklad uvádíme ceny kabelů podle doporučení německého autoklubu (tedy pro benzínová auta kabely s průřezem 16 mm², pro naftová 25 mm²). Cenu samozřejmě ovlivňuje i startovací proud.

V případě, že vaše auto jezdí na benzín, můžete si pořídit například kabely CYA 16 400 za zhruba 320 Kč, AEG 700 A za 400 Kč nebo GYS Standard 320 A, jejichž cena se pohybuje mezi 500 a 600 Kč.

Pokud jezdíte v autě na naftu, můžete sáhnout pro modelu Compass 1000 A, který pořídíte okolo 400 až 500 Kč. GYS Profi 500 A stojí 1000 Kč a Telwin 550 A koupíte za 1500 Kč.