Jak vrátit či reklamovat nevyhovující dárek po Vánocích

Zklamaná žena držící vybalený vánoční svetr Stock-Asso / Shutterstock.com

Vánoce jsou v plném proudu. Období návštěv, velkého množství jídla a dárků – jenže i když to známí i příbuzní myslí dobře, dárek nám nemusí vždy úplně vyhovovat. Ať už proto, že neodpovídá našemu vkusu, jedná se o oblečení špatné velikosti nebo darovaná věc vykazuje nějaké závady. Víte, jak postupovat, když chcete dárek vrátit či reklamovat a získat za něj peníze nebo jiný výrobek?

Přečtěte si také

Čtyři zdravé kaše, které vám pomohou s hubnutím

Jak na vrácení zboží?

Prodejci v kamenných obchodech nemají žádnou povinnost vyměňovat zboží nebo za něj vracet peníze, pokud se nejedná o vadný výrobek. Vždy záleží pouze na jejich vůli.

Obchodní řetězce tuto možnost nicméně většinou nabízejí – a tím spíš po Vánocích, kdy je evidentní, že se někdo netrefil při výběru dárku. Zboží ale nesmí být nijak poškozené a oblečení musí mít originální visačku. Obalový materiál obvykle nutný není.

Jak vrátit zboží z e-shopu?

S e-shopy je to o něco snadnější, neboť jim zákon nařizuje poskytnout zákazníkům minimálně čtrnáctidenní lhůtu na vrácení zboží. I když jsou produktové fotografie sebekvalitnější, mohou výrobky na internetu působit úplně jinak než v reálu a zákazník se poté může divit, co mu to nakonec přišlo.

V období Vánoc mívají e-shopy delší lhůtu, přesto s vrácením zboží neotálejte. Pakliže od kupní smlouvy odstoupíte ve stanovené lhůtě, nemusíte udávat žádný důvod.

Žena se znepokojeně kouká na hnědou halenku v krabici Prostock-studio / Shutterstock.com

Je nutné mít s sebou účtenku či paragon?

V zásadě ne, ale je to lepší. Potřebujete totiž důkaz, že zboží bylo skutečně zakoupeno v daném obchodě. Může jím být i výpis z účtu, kamerový záznam nebo třeba svědek, ovšem přinést účtenku je nejjistější. Pokud se tedy rozhodnete vrátit nevyhovující dárek, je potřeba spolupracovat s člověkem, který vám jej dal.

  • Buďte asertivní! Poděkujte, řekněte, že dárek pro vás jako gesto hodně znamená, ale že vám bohužel daná věc nevyhovuje.
  • Pokud to jde, zkuste své rozhodnutí nějak odůvodnit, například nevhodně zvolenou velikostí. Dárce to určitě pochopí.
Z vrácených peněz si kupte třeba něco na oslavu

Jak reklamovat vadný produkt?

Pod stromečkem vás dárek ohromil, avšak jak šel čas, začaly se na něm projevovat vady? Pak na nic nečekejte a jděte jej reklamovat. Minimální záruční lhůta je dva roky, mnohé obchody nicméně nabízejí lhůtu tříletou, či na některé zboží dokonce delší.

  • Prodejce musí reklamaci za všech okolností přijmout.
  • Pokud odmítne, obraťte se na Českou obchodní inspekci.
Žena si rozbaluje tričko a tváří se zklamaně tommaso79 / Shutterstock.com

Jak postupovat při reklamaci zboží?

K reklamaci potřebujete doklad o koupi, případně záruční list. V obchodě společně s prodavačem sepíšete reklamační protokol, do kterého se mimo jiné podrobně zaznamená, jaké vady se na zboží projevují. Nejpozději do třiceti kalendářních dnů vás pak musí obchodník informovat o výsledku reklamace.

  • Kdyby se tak nestalo, opět vám doporučujeme obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Reklamace většinou skončí ve prospěch spotřebitele. Co když však ne? Pokud vám obchodník sdělí, že se závada neprojevila, máte možnost nechat vyhotovit znalecký posudek. Zaplatit si ho ovšem musíte vy sami, a tak se hodí jen tehdy, když reklamujete něco dražšího. Jestliže vás zlobí rychle zničené boty, je lepší koupit si nové.