Rohlík už není to, co býval. Zmenšila se gramáž, ale cena zůstala stejná

Čerstvě upečené rohlíky na pečicím papíru Eva Rozkosova / Shutterstock.com

Rohlíky jsou pro spoustu domácností základní potravinou. Není divu, čerstvý křupavý rohlík je úžasná pochoutka. Různé zdroje však uvádějí, že toto pečivo nepatří zrovna ke zdravým potravinám. Nejenže jsou vyrobeny z bílé mouky, ale navíc kromě základních surovin obsahují emulgátory a další nevítané látky. Rohlík zkrátka už není to, co býval. Pojďme se podívat, co všechno se na něm změnilo.

Přečtěte si také

Už žádné rostlinné steaky nebo karbanátky. Francie zakázala „masné“ označování bezmasých výrobků

Vzhled hraje roli úplně všude

Na oko děláme, že na něm nezáleží, ve skutečnosti však vzhled hraje prim. Dokonce i v obchodě s potravinami automaticky sáhneme po zajímavěji zpracovaném balení. Kdo chce úspěch, musí zaujmout vzhledem, taková je dnešní doba. Tohoto trendu se chytily i pekárny. Tak obyčejná věc, jako je rohlík, se snaží být pro zákazníka co nejatraktivnější.

Nejlepší rohlík je levný a dlouho vydrží

K tomu se přidávají požadavky na co nejnižší cenu a také na dlouhou trvanlivost. Pro zákazníky je totiž mnohem pohodlnější kupovat jednou za pár dní velkou zásobu rohlíků, než chodit pro čerstvé pečivo každý den.

V důsledku toho obsahují rohlíky kromě mouky, vody, soli, droždí a oleje také velké množství emulgátorů, regulátorů kyselosti, kypřicích látek a enzymů. Podle odborníků však nemají tyto látky negativní vliv na zdraví.

Změnila se i gramáž

Aby pekárny a supermarkety nemusely zdražovat, velikost rohlíků se zmenšila. Zatímco dříve měl klasický rohlík 50 g, dnes váží většinou pouze 39–43 g. Cena přitom zůstala stejná. Změny gramáže si běžný zákazník nevšimne, nemá potřebu zkoumat cedulky u zboží, které kupuje denně.

Nejoblíbenější rohlík je bez posypání

Češi nakupují rohlíky ve velkém, na jednoho jich připadá 3–6 týdně, což je vzhledem k široké nabídce jiného pečiva dost. Nejraději při tom mají čisté, bez posypání. K dostání jsou totiž také rohlíky posypané solí, mákem či kmínem.

Výrobní cena klasického rohlíku je cca 1,10 Kč. Řetězce jako jsou Tesco, Kaufland, Albert nebo Billa je prodávají většinou za 1,90 Kč. V prodejnách malých pekáren je cena rohlíku o něco vyšší, např. 50g rohlík v pražském pekařství stojí i 4 Kč.

Zdravější alternativy rohlíku

Výživoví experti považují rohlík za zdroj prázdných kalorií. Existuje jeho zdravější alternativa? Až budete příště kupovat pečivo, zaměřte se na to, zda je v popisku slovo celozrnný. Na takové pečivo byla alespoň z 80 % použita celozrnná mouka, a proto je tento výrobek výživově mnohem hodnotnější. Nenechte se ale zmást slovy vícezrnný nebo cereální. Jde jen o lákadla na zákazníky, ve skutečnosti nemusejí nic znamenat.

Obyčejné rohlíky se zdají být nejlevnějším řešením, abyste se jich však skutečně najedli, potřebujete sníst větší množství než např. celozrnných housek. Cenový rozdíl ve výsledku není tak markantní.