Rýže pomáhá zhubnout, ale nesmíte jíst tu klasickou bílou!

Bílá rýže obsahuje kvůli průmyslovému zpracování méně živin než rýže hnědá

Bílá rýže je chutnou, levnou a oblíbenou přílohou. Často se setkáváme s názory, že oproti té hnědé však není vůbec zdravá. Je totiž průmyslově zpracovaná, a obsahuje tudíž méně živin než její hnědá varianta. Jak je to tedy ve skutečnosti s konzumací bílé rýže?

Přečtěte si také

Nízkosacharidová dieta: Co udělá s vaším tělem, když budete jíst low carb?
Nízkosacharidová dieta: Co udělá s vaším tělem, když budete jíst low carb?

Nejčastější argumenty o nevhodnosti bílé rýže jsou založené na tom, že má vysoký glykemický index, jde o průmyslově zpracovanou potravinu a jedná se o „prázdné kalorie” či „prázdné sacharidy bez živin”.

Hnědá rýže je oproti tomu přírodní, zdravější a výživnější. Znamená to, že pokud chceme zhubnout nebo nabrat svaly, je hnědá rýže lepší volbou než bílá?

Rozdíl v glykemickém indexu mezi bílou a hnědou rýží

Glykemický index (GI) je hodnota, o niž se nám zvedne hladina cukru v krvi poté, co sníme jídlo s obsahem sacharidů. Čím nižší GI je, tím se cukr dostává do těla pomaleji.

Potraviny s nižším GI jsou pro nás po mnoha stránkách výhodnější. Energie, která se z nich v těle vyrábí, je uvolňována velmi pomalu. Díky tomu se lépe soustředíme, náš mozek dokáže pracovat naplno, dobře se učíme a máme delší pocit sytosti. Navíc se nám sníží i chutě na sladké a chráníme své tělo před rizikem cukrovky.

Lidé, kteří se snaží zhubnout, by měli jíst hlavně potraviny s nižším glykemickým indexem. Bílá rýže mezi ně ale nepatří, její GI je spíše vyšší. Glykemický index hnědé rýže je oproti bílé variantě o něco nižší, zasytí nás tedy po delší dobu.

Bílá rýže je kvůli vysokému GI méně vhodná pro naše tělo než její hnědá varianta

Tip: Ať už dáte přednost rýži bílé, či hnědé, její přípravu vám rozhodně usnadní rýžovar. Seženete jej v obchodech s elektrem již od 350 Kč v závislosti na množství, které dokáže najednou uvařit, i na dalších funkcích.

Je hnědá rýže pro tělo prospěšnější?

Dalším důvodem, proč lidé upřednostňují při hubnutí hnědou rýži, je ten, že její bílá varianta obsahuje v podstatě jen prázdné sacharidy bez živin. Bílá rýže je totiž hnědá rýže zbavená vnějších vrstev. Právě tyto vnější slupky obsahují nejrůznější živiny, a když jsou při zpracování rýže odstraněny, mnoho těchto látek přijde vniveč.

Z tohoto důvodu je hnědá rýže bohatší na živiny než ta bílá. Má vyšší množství vitamínů a minerálních látek a vysoký obsah vlákniny, díky níž se cítíme déle sytí.

Pozor! Mnoho druhů bílé rýže se prodává uměle obohaceno, což v podstatě znamená, že potravinářské firmy přidají zpátky některé prospěšné živiny, ztracené během procesu zpracování.

Hnědá rýže má vyšší obsah minerálních látek, vitamínů a vlákniny než bílá rýže

Tip: Kvalitní hnědou dlouhozrnnou rýži seženete v prodejnách Marks & Spencer či drogeriích dm.

Jaká je stravitelnost rýže?

Pokud se budeme bavit o naší schopnosti strávit jídlo, bude bílá rýže vítězit nad hnědou. Ve skutečnosti je totiž jednou z nejlépe tolerovaných a nejsnadněji stravitelných potravin na světě.

Oproti tomu hnědá rýže (kvůli přítomným obalovým vrstvám) může u velkého množství lidí způsobovat problémy s trávením, jako jsou nadýmání a plynatost, křeče, zácpa, průjem apod.

Nejlepší je pestrý jídelníček

Co se týče druhů rýže, je ta bílá skutečně méně vhodnou. Rozdíly ale nejsou nijak zásadní, a pokud k ní přidáte brokolici či kuřecí maso, bude z hlediska výživy mnohem bohatší než samotná hnědá rýže. Jiným východiskem je kombinovat bílou rýži s hnědou.

Tip: V obchodech najdete také kombinaci hnědé rýže a quinoy v jednom balení od značky SOS. Pro hubnutí a zdravou stravu se jedná o ideální volbu.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!