Rýže pomáhá zhubnout, ale nesmíte jíst tu klasickou bílou!

Bílá rýže obsahuje kvůli průmyslovému zpracování méně živin než rýže hnědá

Bílá rýže je chutnou, levnou a oblíbenou přílohou. Často se setkáváme s názory, že oproti té hnědé však není vůbec zdravá. Je totiž průmyslově zpracovaná, a obsahuje tudíž méně živin než její hnědá varianta. Jak je to tedy ve skutečnosti s konzumací bílé rýže?

Přečtěte si také

Jaké trvanlivé potraviny je dobré mít vždy doma pro případ, že se dostanete do karantény
Jaké trvanlivé potraviny je dobré mít vždy doma pro případ, že se dostanete do karantény

Nejčastější argumenty o nevhodnosti bílé rýže jsou založené na tom, že má vysoký glykemický index, jde o průmyslově zpracovanou potravinu a jedná se o „prázdné kalorie” či „prázdné sacharidy bez živin”.

Hnědá rýže je oproti tomu přírodní, zdravější a výživnější. Znamená to, že pokud chceme zhubnout nebo nabrat svaly, je hnědá rýže lepší volbou než bílá?

Rozdíl v glykemickém indexu mezi bílou a hnědou rýží

Glykemický index (GI) je hodnota, o niž se nám zvedne hladina cukru v krvi poté, co sníme jídlo s obsahem sacharidů. Čím nižší GI je, tím se cukr dostává do těla pomaleji.

Potraviny s nižším GI jsou pro nás po mnoha stránkách výhodnější. Energie, která se z nich v těle vyrábí, je uvolňována velmi pomalu. Díky tomu se lépe soustředíme, náš mozek dokáže pracovat naplno, dobře se učíme a máme delší pocit sytosti. Navíc se nám sníží i chutě na sladké a chráníme své tělo před rizikem cukrovky.

Lidé, kteří se snaží zhubnout, by měli jíst hlavně potraviny s nižším glykemickým indexem. Bílá rýže mezi ně ale nepatří, její GI je spíše vyšší. Glykemický index hnědé rýže je oproti bílé variantě o něco nižší, zasytí nás tedy po delší dobu.

Bílá rýže je kvůli vysokému GI méně vhodná pro naše tělo než její hnědá varianta

Tip: Ať už dáte přednost rýži bílé, či hnědé, její přípravu vám rozhodně usnadní rýžovar. Seženete jej v obchodech s elektrem již od 350 Kč v závislosti na množství, které dokáže najednou uvařit, i na dalších funkcích.

Je hnědá rýže pro tělo prospěšnější?

Dalším důvodem, proč lidé upřednostňují při hubnutí hnědou rýži, je ten, že její bílá varianta obsahuje v podstatě jen prázdné sacharidy bez živin. Bílá rýže je totiž hnědá rýže zbavená vnějších vrstev. Právě tyto vnější slupky obsahují nejrůznější živiny, a když jsou při zpracování rýže odstraněny, mnoho těchto látek přijde vniveč.

Z tohoto důvodu je hnědá rýže bohatší na živiny než ta bílá. Má vyšší množství vitamínů a minerálních látek a vysoký obsah vlákniny, díky níž se cítíme déle sytí.

Pozor! Mnoho druhů bílé rýže se prodává uměle obohaceno, což v podstatě znamená, že potravinářské firmy přidají zpátky některé prospěšné živiny, ztracené během procesu zpracování.

Hnědá rýže má vyšší obsah minerálních látek, vitamínů a vlákniny než bílá rýže

Tip: Kvalitní hnědou dlouhozrnnou rýži seženete v prodejnách Marks & Spencer či drogeriích dm.

Jaká je stravitelnost rýže?

Pokud se budeme bavit o naší schopnosti strávit jídlo, bude bílá rýže vítězit nad hnědou. Ve skutečnosti je totiž jednou z nejlépe tolerovaných a nejsnadněji stravitelných potravin na světě.

Oproti tomu hnědá rýže (kvůli přítomným obalovým vrstvám) může u velkého množství lidí způsobovat problémy s trávením, jako jsou nadýmání a plynatost, křeče, zácpa, průjem apod.

Nejlepší je pestrý jídelníček

Co se týče druhů rýže, je ta bílá skutečně méně vhodnou. Rozdíly ale nejsou nijak zásadní, a pokud k ní přidáte brokolici či kuřecí maso, bude z hlediska výživy mnohem bohatší než samotná hnědá rýže. Jiným východiskem je kombinovat bílou rýži s hnědou.

Tip: V obchodech najdete také kombinaci hnědé rýže a quinoy v jednom balení od značky SOS. Pro hubnutí a zdravou stravu se jedná o ideální volbu.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!