Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Potraviny, které způsobují nadýmání. Pozor si dejte na žvýkačky i slaná jídla

Potraviny, které způsobují nadýmání. Pozor si dejte na žvýkačky i slaná jídla

Plynatost a nadýmání nejsou nic příjemného. Trápí vás tyto problémy také? Zjistěte, které potraviny je způsobují a omezte je nebo úplně vyřaďte z jídelníčku. Poradíme vám několik bylinek a léčivých produktů z lékárny, které vám při nadýmání poskytnou účinnou první pomoc. 

Přečtěte si také

Levně a chutně! Kuře na paprice podle pana Cuketky zvládne každý
Levně a chutně! Kuře na paprice podle pana Cuketky zvládne každý

Které potraviny způsobují nadýmání? 

Plynatost a nadýmání může být způsobeno mnoha různými potravinami. Účinky jsou na každého člověka jiné. Jde o velmi individuální záležitost, a tak potravina, která jednomu způsobuje problémy, nemusí druhému dělat vůbec nic. 

  1. Luštěniny 
    Častým zdrojem plynatosti jsou luštěniny, obzvlášť, pokud jich zkonzumujete větší množství. Důležitá je správná příprava: dlouhá doba namočení, odebírání pěny během vaření apod. Méně nadýmavé jsou loupané luštěniny, obzvlášť červená čočka. Luštěniny je ideální kombinovat s anýzem, majoránkou či bazalkou, které přispívají k lepšímu trávení. 
  2. Brukvovitá zelenina 
    Zelí, brokolice či kapusta umí zadělat na pěkně nafouklé břicho. To proto, že obsahují rafinózu, kterou v tlustém střevě tráví bakterie produkující plyny. V jiných ohledech je brukvovitá zelenina zdravá, takže se jí nevzdávejte úplně. Konzumujte ji v menších porcích a dbejte na kvalitní tepelnou úpravu. 
  3. Mléko a mléčné výrobky 
    Laktóza je pro spoustu lidí špatně stravitelná. Patříte mezi ně i vy? Vylučte ze svého jídelníčku mléko. Konzumujte raději kysané mléčné výrobky a tvrdé sýry, které obsahují podstatně méně laktózy. 
  4. Příliš slaná jídla 
    Problémy může způsobovat také vysoký obsah soli. Zvykněte si méně solit a vyhýbejte se soleným chipsům či tyčinkám. 
  5. Perlivé nápoje 
    Sodovka či sycená minerálka dokážou udělat pěknou neplechu. Volte raději neperlivé nápoje. Dávejte si pozor i na látky sorbitol a xylitol, které najdete v některých dietních nápojích bez cukru.
  6.  Žvýkačky
    Látky sorbitol a xylitol jsou obsaženy i v některých žvýkačkách. Naše tělo plně tyto chemické látky neabsorbuje a putují tak dál do tlustého střeva, odkud vycházejí v podobě „hrozivě zapáchajícího plynu“.

Proč větry tak zapáchají?

Málokdo ví, že plyny, které se nám tvoří v těle, jsou bez zápachu. Ten způsobuje právě jídlo, respektive látky v něm obsažené. Původcem zápachu mohou být potraviny obsahující síru, z nichž v našich střevech při trávení vzniká sirovodík.

Pozor! Velmi silný zápach může být i symptomem nemoci.

Od nadýmání dovedou ulevit i některé bylinky, např. fenykl nebo máta

Jak bojovat s nadýmáním? 

Prevencí nadýmání je omezování potravin, které jej způsobují, a také pravidelný pohyb. Co ale dělat, když nadýmání přijde? Účinnou pomoc vám zajistí čaje nebo přípravky z lékárny. 

  • Fenykl: známá bylinka při trávicích obtížích, pomáhá s nafouklým břichem i rozbouřeným žaludkem, podobně účinkují máta, anýz nebo zázvor, dále pak heřmánek, který je pro jemnou chuť ideální bylinkou pro děti 
  • Iberogast: rostlinné kapky řešící problémy s trávením různého druhu, účinně uvolňují bolesti břicha při nadýmání
  • Espumisan: měkké tobolky proti nadýmání a pocitu plnosti
  • Hylak: kapky podporující funkci střev, pomáhají při různých trávicích obtížích, brání množení choroboplodných zárodků, a tak usnadňují léčení možné infekce, která trávicí potíže způsobuje 
  • Pancreolan: tablety dodávající potřebné enzymy k normálnímu trávení, pomáhají především při nadýmání a plynatosti 

Jestliže vaše problémy přetrvávají delší dobu, navštivte lékaře, neboť se může jednat o vážnější zdravotní problém.