5 pravidel, jak sportovat v chladném počasí. Vrstvěte a dejte pozor na klouby

Sportovat se dá za každého počasí. Jen to chce dodržet určitá pravidla Canva

Nemusíme trpět artritidou či dnou, abychom občas nepocítili nějaké dloubnutí či píchnutí v kloubu. A na podzim i v zimě přituhuje a spolu s chladným počasím se zvyšují i rizikové faktory spojené se sportováním. Ačkoli to vypadá jako doporučení se v tomto čase nehýbat, opak je pravdou. Fyzická aktivita je pro naše zdraví velmi důležitá – potřeba je jen dodržovat určitá pravidla. Která to jsou?

Přečtěte si také

V Polsku jsou otevřené obchody s oblečením i hobbymarkety: Češi prodejny vzali útokem
V Polsku jsou otevřené obchody s oblečením i hobbymarkety: Češi prodejny vzali útokem

1. Jedna vrstva za druhou

Moderní doba přináší i řadu skvělého vybavení, které vaše tělo udržuje v komfortních podmínkách. Nejčastější metodou je skladba tří vzájemně působících vrstev funkčního oblečení – dolní odvádí pot od těla, druhá je zateplovací, ale stále ještě prodyšná a třetí by měla být minimálně větru, v ideálním případě i vodě odolná.

V každém případě zahoďte předsudky a navlékněte si tzv. wind stopper čepici (její speciální vrstva ochrání proti studenému vzduchu), anebo alespoň takovou, která odvede pot. Vězte totiž, že nejvíce tepla odchází právě skrze hlavu! Podobně důležité jsou i rukavice, které zabrání zkřehnutí prstů. A do bot navlékněte kvalitní ponožky, čímž zabráníte nejen „omrzlinám“, ale také snížíte riziko vzniku plísní.

Tip od Kupi.cz: Vybavení na běh nebo běžky se liší od toho na sjezdové lyžování či chůzi. Skvělou funkční běžeckou módu máte šanci obhlédnout a získat třeba v Tchibo nebo v Alpine Pro, kde probíhají i akční slevy.

Že je venku zima? Pokud máte správné vybavení, nemusíte sedět doma Andre Morgan / Pexels

2. Rozcvička a protažení není frajeřina

Jak se chovají naše svaly, šlachy a s nimi spojené tkáně? Vezměte si gumového medvídka a pomačkejte ho. V pokojové teplotě je pěkně měkký a poddajný – nechte ho však chvilku venku na chladném vzduchu, a kromě ztuhnutí mu bude hrozit i popraskání. A tak je to zjednodušeně i s našimi svaly.

Proto nepodceňujte výběr oblečení (udrží tělo v komfortní teplotě) a hlavně se rozcvičte. Stačí jednoduché cviky, které tělo připraví na fakt, že se něco bude dít. A stejně tak se po výkonu řádně protáhněte, aby nedošlo k zatuhnutí.

Vytrvalým sportovcem se může dnes stát každý

3. Nechte si rezervu

Zejména v podzimních a zimních měsících se může snadno stát, že svaly začnou tuhnout dříve, než jsme zvyklí. Připravte si tedy takovou trasu, odkud se lze relativně snadno vrátit. Raději okruh oběhněte dvakrát, než abyste se vyčerpaní a zpocení vraceli zdaleka.

Pocitový chlad navíc zvyšuje blízkost vodních ploch – takže si je raději nechte na léto. A stejně tak myslete i na brzké stmívání, abyste se nakonec nevystavili riziku prochladnutí či jiných obtíží. 

Tip: Abyste měli svůj čas, tep i spálené kalorie pěkně pod dohledem, pořiďte si sportovní hodinky, které měří vše za vás. Náročným můžeme doporučit například hodinky Garmin Forerunner 45S Optic, které až do konce října naleznete v Electro World se slevou 31 %. Alternativou nicméně může být i fitness náramek, jako třeba Fitness náramek SilverCrest, který nabízí řetězec Lidl.

I v chladném počasí je důležitý pitný režim. Pořiďte si termosku Free-Photos / Pixabay

4. Pořiďte si termosku

Nezapomeňte, že spolu s pohybem a potem bude vaše tělo vylučovat vodu a minerály podobně jako v létě. Pravidelná hydratace je tedy stále potřeba. Nízké teploty nám nicméně zpravidla otupí pocit žízně, a navíc vodu v lahvi pořádně ochladí.

Pořiďte si tedy malou či větší termosku či termohrnek, do kterého si lze předem uvařit nějaký povzbuzující drink. V aktuální akci můžete pořídit například termosku Spice & Soul, a to až do 18. 10. za zhruba 130 či 180 Kč, v závislosti na její velikosti.

Výživa sportovců, která vás nakopne!

A nebojte se přibalit si i malou, zdravou svačinku. Vhodná je hrst ořechů nebo třeba proteinová tyčinka – obojí dodá energii a potřebné látky. Vhodné tyčinky naleznete například v Bille za 28,90 Kč či v prodejnách Lidl za 19,90 Kč.

Doplňky stravy podpoří váš organismus, abyste mohli i na podzim vydávat ještě lepší výkony Steve Buissinne / Pixabay

5. Pečujte o své klouby i pokožku

Pořádný sport dává kloubům leckdy zabrat – a při nízkých teplotách to platí dvojnásob! Abyste nemuseli čelit chronickým problémům, vyživujte své klouby zvenku i zevnitř. Doporučujeme především zařadit potraviny bohaté na vitamín D a K, dále vápník či hořčík (proti křečím) nebo Omega 3 mastné kyseliny. Lze je také užívat formou doplňků stravy.

Ideální k doplnění tolik potřebných látek jsou například šumivé tablety – navštivte třeba lékárny PharmaPoint, v nichž až do konce října naleznete za akční ceny šumivé tablety Magnesium B-komplex, které vám pomohou proti nežádoucím křečím. Anebo zavítejte do prodejen Kaufland, kde jsou taktéž nabízeny tablety s vybranými látkami v akci.

A v neposlední řadě ošetřujte i svou pleť, která může po venkovním tréninku (či pouhém pobytu v chladu) působit vysušeně. Hodit se bude například mast na rozpraskanou a suchou pokožku z lékáren Dr. Max.

Tip od Kupi.cz: Nebojte se zkoušet různé varianty sportů. Místo běhu třeba zařaďte rychlou chůzi a jistěte ji hůlkami. Nordic walking posílí celé tělo. Vyrazte i na bruslení, které je skvělým spalovačem a udržovatelem kondice. Anebo si užijte chladivé přírody obyčejným výletem.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!