Pokud chcete vyjet třeba do práce nebo na výlet na elektrokole, zaměřte se na jeho správný výběr. Elektromotor vám ulehčí šlapání. Elektrický pohon vám zpříjemní cestu, ušetří dech a jízda vás bude bavit. Jak vybrat to správné efektrokolo?
Elektrokola nejsou určená jen pro seniory a lenochy. Stala se plnohodnotným dopravním prostředkem napříč všemi generacemi. Podívejte se, jak si vybrat to nejlepší elektrokolo.
U elektrokol sledujte dojezdovou vzdálenost, povrch, na kterém budete jezdit, výšku rámu, velikost kol, ale i to, kdo bude na kole jezdit. Rozlišují se základní typy.
Městská elektrokola jsou určena na kratší vzdálenosti do města i do náročnějšího terénu, jako je polní či lesní cesta. Velikost kol je 26 až 28 palců. Jsou lehká, snadno se ovládají s dojezdem 50 až 70 km.
Skládací elektrokola dostanete do autobusu, tramvaje i vlaku. Doma nezaberou místo, jsou lehká a velikost kol je 20 palců. Hodí se do města, lehčího terénu i na dovolenou.
Treková a krosová elektrokola se hodí do těžšího terénu a lze s nimi jezdit i po městě. Mají velikost kol 28 palců. Dojezdová vzdálenost je o něco vyšší, než u městských kol. Snadno se s nimi manévruje.
Do terénu se hodí horská elektrokola. Velikost kol je jako u horských kol 26, 27,5 či 29 palců. Mají odpruženou vidlici, kotoučové hydraulické brzdy, trojitý převodník a přehazovačku s 7 až 10 převody.
Záleží na typu terénu, po které budete jezdit. Menší rámy se hodí do náročnějšího terénu, větší rámy se hodí pro delší vyjížďky. Zkuste si, jak se vám na kolo nasedá a jak se vám řídí. Pánská elektrokola mají vyšší rám. Existují i univerzální elektrokola určená pro obě pohlaví.
Dojezdová vzdálenost elektrokola se těžce vypočítává. Záleží na spoustě faktorů, třeba na hmotnosti jezdce, na trase, stylu jízdy i na venkovní teplotě. Vybíjí se při častém brzdění a rozjíždění, i při zvýšené hmotnosti zátěže. Nejdéle vydrží při plynulé jízdě.
Elektromotor se dělí podle umístění na přední, zadní a středový. Na předním kolo se dává do městských a skládacích kol, do zadního kola zase do sportovně laděných kol. Umístěný ve středové části dobře vyváží kolo. Nelze ale s určitostí říct, co je nejlepší a záleží na spoustě dalších faktorů, které volbu ovlivňují. Elektrokola musí mít motory výkon 250 W s maximální rychlostí 25km/hod. Elektrozařízení je uložené v ochranném obalu a déšť mu nevadí. Nejčastěji se používá umístění motoru buď v náboji zadního kola, nebo ve středové části rámu (u pedálů).
Rozlišujeme 3 typy baterií, 24V, 36V a 48V. Nejpoužívanější jsou 36V baterie. Litinové baterie jsou Li-lon baterie, Li-Pol baterie či LiFePo4 baterie. Mají až 1 000 nabíjecích cyklů, vysokou kapacitu, malý objem i nízkou hmotnost. Obecně by měly mít 600 až 1 000 nabíjecích cyklů, životnost 15 000 až 25 000 km či 4 až 8 let. Součástí by mělo být BMS, tedy Battery Management System, pro zajištění dlouhé životnosti. Plné nabití baterie dosáhnete po 3 až 4 hodinách.
Řídící jednotka zpracovává informace z baterie i pohybových čidel a řídí výkon elektromotoru. Pohybový snímač informuje řídící jednotku, zda uživatel začal či přestal šlapat a dle frekvence šlapání upravuje úroveň asistence elektromotoru. Jedná se o magnetický pas senzor nebo torzní snímač. LED či LCD displej ukazuje úroveň asistence elektromotoru, rychlost, ujeté kilometry i stav baterie.