Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Jezte podle barev! Modré potraviny prodlužují život

Jezte podle barev! Modré potraviny prodlužují život

Věděli jste, že vyvážený jídelníček by měl zahrnovat nejen pestrou stravu z hlediska zastoupení všech důležitých živin a látek, ale také z hlediska barev? Barevné skupiny potravin totiž působí blahodárně na různé oblasti našeho zdraví. K čemu jsou dobré ty, které spadají do kategorie tzv. modrých potravin a proč bychom je měli pravidelně jíst?

Přečtěte si také

4 recepty na domácí vánoční likéry, které skvěle chutnají a pod stromečkem udělají radost
4 recepty na domácí vánoční likéry, které skvěle chutnají a pod stromečkem udělají radost

Modrá je dobrá – u potravin dvojnásobně!

Modrých potravin sice není v přírodě mnoho (například v porovnání se zelenými, červenými nebo bílými), o to více důležité ale pro naše tělo jsou. Patří totiž mezi nejsilnější antioxidanty – bojují s výskytem závažných nemocí, jako jsou Alzheimerova choroba nebo srdeční onemocnění. Jejich pravidelná konzumace dokáže výrazně zpomalit procesy stárnutí, což pocítíte nejen na svém těle a pleti, ale také po duševní stránce. A jsou také skvělé na pročišťování organismu.

Vzhledem k tomu, že většina „modrých“ potravin má ve skutečnosti tmavě fialovou barvu (v mnoha případech navíc s červenou dužinou), mají některé léčivé účinky společné s červenou skupinou surovin. Přispívají například k lepšímu prokrvení a zpevňují cévní stěny. Působí také blahodárně na kondici buněk – ty se rychleji regenerují, správně plní své funkce a udržují naše tělo zdravé a plné energie.

Které modré potraviny byste měli co nejčastěji konzumovat?

Z ovoce sem patří: fialové hrozny, švestky, ostružiny, černý rybíz, borůvky a bobule acai. Někdy se sem řadí i brusinky.

Ze zeleniny jsou to zejména: lilek, fialové odrůdy salátu, červené zelí, červená cibule, případně červená řepa.

Mezi zástupce modrých potravin patří i červené zelí, červená cibule nebo lilek

Nezapomínejte na modrou ani v zimě

Aby se blahodárné účinky modrých potravin na vašem zdraví projevily, je samozřejmě nejlepší konzumovat je co nejčastěji a v syrovém stavu. Zatímco výše zmíněné druhy modré zeleniny seženete v obchodech po celý rok, na ovoce si většinou musíte počkat na letní období, jinak se vám jeho nákup výrazně prodraží. Pokud si však chcete zdraví z borůvek, hroznového vína nebo ostružin užívat i na podzim a v zimě, doporučujeme na Kupi.cz sledovat akční nabídky a vychytat si toto zboží ve slevách.

Královna mezi modrými potravinami – bobule acai

Do modrých potravin jsou řazeny i bobule acai, které samy o sobě patří k nejvíce zdravým a výživově hodnotným druhům ovoce na světě. Kromě všech super vlastností, které mají společné s ostatními modrými potravinami, navíc účinně pomáhají při hubnutí, podporují zdravý spánek, posilují kosti a chrupavky (jsou proto mj. vhodné pro sportovce), a dokonce zvyšují i sexuální aktivitu.

U nás jsou k dostání především v podobě potravinových doplňků stravy, jako jsou různé tablety, bio prášky z rozemletých sušených bobulí nebo sirupy. Zakoupit ale můžete i séra, která jsou určená pro péči o pleť.

Konzumovat bychom měli pravidelně zástupce všech barevných skupin potravin

Nezapomínejte ani na ostatní barvy

Červená

Jak barva napovídá, červené potraviny mají obecně příznivý vliv na stav krve, činnost srdce a kardiovaskulárního systému, protože roztahují cévy a snižují tlak. Dále podporují látkovou výměnu a příznivě ovlivňují trávení.

  • červená zelenina a ovoce, losos, krabi nebo krevety, červené fazole, červená čočka

Bílá

Tyto potraviny jsou lehce stravitelné a navíc pomáhají odstraňovat z těla přebytečnou vodu, dále snižují krevní tlak a cholesterol, zvyšují imunitu.

  • mléčné výrobky, kuřecí prsa, ryby, česnek, květák, brukev, cibule, čekanka, rýže

Zelená

Patří sem potraviny, které detoxikují, příznivě ovlivňují činnost jater a ledvin, obsahují plno vitamínu C a K, vlákniny, hořčíku a kyseliny listové, upravují množství železa v krvi a celkově nás chrání proti krevním onemocněním.

  • brokolice, špenát, saláty, pórek, bylinky, avokádo, hroznové víno, kapusta, zelí, mangold

Žlutá

Potraviny z této skupiny posilují nervový systém, zlepšují náladu, detoxikují a stimulují správnou činnost lymfatického systému.

  • banány, citróny, kukuřice, žlutá paprika, broskve, ananas, vaječné žloutky

Oranžová

V těchto potravinách se nachází významné množství vitamínu A a C, betakarotenu, draslíku a flavonoidů. Chrání náš organismus před volnými radikály, podporují regeneraci buněk, zlepšují stav pleti, vlasů a nehtů a příznivě působí na náš zrak.

  • mrkev, dýně, batáty, mandarinky, pomeranče, mango, cukrový (oranžový) meloun, meruňky