Podzimní detoxikace: připravte své tělo na zimu

Košík plný ovoce a zeleniny, která roste na podzim Rimma Bondarenko / Shutterstock.com

Detoxikaci neboli očistu těla si mnoho lidí spojuje s jarním obdobím, kdy se po zimě snažíme vymést poslední zbytky bramborových salátů, pečených dobrot a celkově tučnějšího jídla a vykročit do nového období „čistě“. Jenže stejně jako svůj byt, auto či skříně uklízíme průběžně, o své tělo bychom měli pečovat podobně. Celoročně. Čemu věnovat pozornost na podzim a v zimě?

Přečtěte si také

Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc
Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc

Každý měsíc jeden orgán

Podle přístupu tradiční čínské medicíny je každému z hlavních orgánů věnován určitý čas během dne, ale navíc také konkrétní měsíc. Právě v tomto čase je orgán „oslaben“ a měli bychom o něj pečovat více než obvykle. S tím souvisí i potřebný vnitřní úklid.

V listopadu jsou oslabeny plíce, v prosinci tlusté střevo, leden se zaměřuje na močový měchýř a v únoru si posviťte ledviny.

Nenechte si ujít dýni v akci

Změna jídelníčku pomůže

Tělesná detoxikace může být vnitřní i vnější. V zásadě bychom měli do své každodenní rutiny zařadit kroky, které našemu organismu uleví. Zdánlivě nejsnazší cestou je změna jídelníčku, který bude více odpovídat danému období.

  • Plicím (listopad) pomohou potraviny, které prostředí zvlhčí a oteplí – hnědá čočka, rýže natural, jablka, vlašské ořechy, křížaly, houby. Mezi koření a bylinky patří kmín, skořice, jitrocel, lípa, divizna či lékořice. Vhodné je zvýšit i přísun vitamínu C nebo hořčíku (mimo jiné uvolňuje průduškové svaly).
  • Tlustému střevu (prosinec) prospívají černá čočka, pohanka, avokádo, hrst ořechů, hrušky či fíky. Zkuste i bylinky a koření: muškátový ořech, kmín, fenykl, anýz, skořici. Naopak se zkuste vyhnout bílé mouce. Z alkoholu je vhodné suché červené víno. Podle mnohých je právě střevo sídlem naší imunity – a pokud se pečlivě staráme o různorodost střevní mikroflóry, máme napůl vyhráno.
  • Močový měchýř (leden) vám poděkuje za kroupy, pohanku, divokou rýži a stravu lehce bohatší na tuky, kvašenou zeleninu (zkuste nejen zelí, ale i různé čalamády), cibuli, kořenovou zeleninu a jablka. Vyhněte se kávě a ostrým jídlům. Mezi pomocníky patří také brusinky, kopřiva, bříza nebo libeček.
žena leží v podzimním listí a drží jablko Myroslava Gerber / Shutterstock.com

Jak dostat toxiny z těla?

Dalším stupněm detoxikace je „vypuzení“ případných toxinů z těla ven. K tomu nám za běžných podmínek slouží detoxikační orgány – zejména játra, ledviny a kůže. Proto bychom je měli podpořit a pravidelně také očišťovat, a to navzdory ročnímu období. Všeobecně pomůže i zvýšený příjem tekutin. Vhodné jsou bylinkové čaje nebo čistá voda bez bublinek.

Bylinkové koupele

Své tělo můžete pohladit mnoha způsoby. Jedním z nich je poctivá koupel ve vaně – právě ta uvolní svalstvo, pročistí kůži a pomůže s odbouráváním dopadů stresu. Účinek koupele zvýšíte i použitím vhodných koupelových solí, například s příměsí levandule, rozmarýnu, máty, mandarinky nebo heřmánku. Pokud jemně hrubou žínkou ošetříte i kůži po koupeli a vmasírujete do ní kvalitní krém, rozhodně své zdraví i krásu podpoříte.

Dýchejte a zařaďte cvičení

Nezbytnou součástí detoxikace je také dech. Nemyslí se tím povrchní dech, který většina z nás provozuje, nýbrž rozpohybování celého hrudního koše, břicha i oblasti pánevního dna. Spolu s dechem totiž rozproudíme svou krev (zvýší se srdeční činnost) a můžeme i z posledních koutů našeho těla vydýchat to, co už by mohlo začít škodit.

Pokud do těla dostaneme více kyslíku, začne lépe pracovat i mozek a zlepší se kvalita spánku, čímž v těle povzbudíme přirozené podporující procesy. Podobně funguje i cvičení, které rozpohybuje zatuhlé svalstvo, klouby, a navíc vyplaví řadu prospěšných hormonů (např. endorfiny neboli hormony štěstí).