Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Období salátů je za námi. Jaký jídelníček byste měli dodržovat v chladných dnech?

Období salátů je za námi. Jaký jídelníček byste měli dodržovat v chladných dnech?

„Všechno má svůj čas,“ říká lidová moudrost. A podobně je tomu i s jídlem. Zatímco naši předkové byli odkázáni na dary přírody, které byly k dispozici a dozrávaly v určitém období, moderní doba a technologie umožňují jíst všechno víceméně kdykoli. Jenže, opravdu je to našemu tělu prospěšné? Co všechno bychom měli na podzim vynechat a co naopak zařadit?

Přečtěte si také

Levně a chutně: 3 jednoduché recepty do 40 Kč, které si zamilujete
Levně a chutně: 3 jednoduché recepty do 40 Kč, které si zamilujete

Ochlazovací nebo zahřívací?

Téma vlivu potravin na náš organismus mají zřejmě nejlépe rozpracované techniky vycházející z tradiční čínské medicíny. Ty rozdělují potraviny na takové, které tělo ochlazují (velmi zjednodušeně řečeno uvolňují a roztahují cévy, čímž dochází k ochlazení těla) a naopak ty, které jej zahřívají (stahují a zpevňují cévy a tím udržují teplo uvnitř). Je jasné, že zatímco v létě, kdy venkovní teploty šplhají ke třicítkám, bychom měli dát přednost ochlazovacím potravinám, v zimě bychom naopak měli náš organismus držet pěkně v teple i zevnitř.

Kromě typu potraviny záleží i na její úpravě. Vhodná jsou tepelně upravená jídla, například vývary se zeleninou a masem.

Která je která?

Výčet potravin rozhodně není kompletní. Uvádíme zejména ty, na jejichž vlastnostech se shoduje většina zdrojů. Navíc kromě samotné suroviny je také důležitá její příprava. V zimě bychom měli více tepelně upravovat, případně jíst zkvašené produkty (kysané zelí, naložená zelenina...).

Zahřívací potraviny: kozí a ovčí sýry, kravské sýry, maso, vejce, cibule, křen, česnek, pohanka, kapusta, červená řepa, ovesné vločky, jáhly, dýně, med, kakao, máslo. Mezi koření, které je pro zimní období typické, patří: hřebíček, skořice, kari, kurkuma, pepř, zázvor, kardamon, koriandr, muškátový oříšek, rozmarýn.

Ochlazovací potraviny: alkohol, káva, veškerá zelenina a ovoce, které má hodně vody (cuketa, okurka, salát, čekanka, jahody, meloun...), čerstvé houby, kravské mléko a jogurty, rafinovaný bílý cukr, minerální vody a většina léků. Pozor také na bílé pečivo (bílá pšeničná mouka též ochlazuje), citrusy (včetně pomerančů a citrónu) a zelený čaj (je vhodné jej nahradit rooibosem). Silně ochlazující jsou i máta a ovocné džusy.

Neutrální potraviny: ovoce mírného pásu (jablka, hrušky, švestky...), luštěniny, mořské plody a ryby, semena, ořechy, kořenová zelenina, brambory a rýže (ta je někde uváděna jako ochlazující), ananas, máslo, datle, fíky, tvaroh.

Zahřívací potravinou je i maso a chřest. Pokud jsou rajčata pečená, stávají se též zahřívacími.

Buďte vynalézaví a objevujte vlastní kombinace

Je důležité si uvědomit, že každý z nás je jistým originálem. Všeobecně platné principy jsou tedy hlavně doporučením a mají sloužit jako inspirace. To, co dělá dobře zrovna vám, je dobré vysledovat. Záleží také na vašem životním tempu, způsobu práce, zdravotním stavu a životní situaci (manuálně pracující muž bude mít jiné energetické potřeby než jemná paní, která nejčastěji háčkuje). Pokud jste tedy milovníky salátů, nemusíte se jich vzdávat ani v chladných dnech, jen je třeba k nim zařadit ještě něco, co váš organismus neochladí na letní teplotu. Také je třeba zohlednit, že různými kombinacemi se vhodnost potravin mění.

Zázvorový čaj lze obohatit citronem a medem. Udržíte tak teplotu pod kontrolou.

Jakými kombinacemi neprohloupíte?

  1. Vhodné jsou silné masové vývary s kořenovou zeleninou. Navíc jsou známé i tím, že podporují naši imunitu.
  2. Zázvorový čaj lze obohatit citronem a medem. Udržíte tak teplotu pod kontrolou.
  3. Kvašená zelenina povzbuzuje naši střevní mikroflóru (mikrobiom) a tím působí i na imunitní systém. Navíc je silně zahřívací.
  4. Uvařené houby například v kombinaci s masem či cibulí, případně kmínem a pepřem, jsou vhodné i v zimních měsících. Stejně tak naložené houby.
  5. Pečená rajčata se stávají zahřívací potravinou (na rozdíl od syrových, která ochlazují), a ani tepelnou úpravou neztrácejí své léčivé účinky – například podporují srdce.
  6. Zkuste bílé jogurty v chladných dnech nahradit tvarohem, případně zakysaným mlékem. Přimíchat do něj můžete lžíci medu a pokrájet pár ořechů.
  7. Jako skvělý start dne jsou ideální různé obilné kaše (ovesná, jáhlová, bulgur...), a to na sladko i na slano.
  8. Pohrajte si s kořením – například rajská omáčka lze obohatit o skořici a bobkový list, polévka získá sílu díky muškátovému oříšku a například luštěninám sluší rozmarýn nebo tymián.
  9. Na salát si udělejte hořčično-medovou zálivku a přisypte pár ořechů nebo semínek, doplňte o kozí sýr.

Aby bylo potěšeno nejen vaše tělo a zdraví, ale také peněženka, je vhodné zkontrolovat aktuální ceny na Kupi.cz. Zde totiž můžete v pohodlí domova sledovat, kde zrovna mají kvalitní potraviny za výhodnou cenu.