Období salátů je za námi. Jaký jídelníček byste měli dodržovat v chladných dnech?

Jak své tělo podpořit v chladných měsících? Zařaďte potraviny, které zahřívají

„Všechno má svůj čas,“ říká lidová moudrost. A podobně je tomu i s jídlem. Zatímco naši předkové byli odkázáni na dary přírody, které byly k dispozici a dozrávaly v určitém období, moderní doba a technologie umožňují jíst všechno víceméně kdykoli. Jenže, opravdu je to našemu tělu prospěšné? Co všechno bychom měli na podzim vynechat a co naopak zařadit?

Přečtěte si také

Řidiči, pozor! Od července se mění barva zelené karty
Řidiči, pozor! Od července se mění barva zelené karty

Ochlazovací nebo zahřívací?

Téma vlivu potravin na náš organismus mají zřejmě nejlépe rozpracované techniky vycházející z tradiční čínské medicíny. Ty rozdělují potraviny na takové, které tělo ochlazují (velmi zjednodušeně řečeno uvolňují a roztahují cévy, čímž dochází k ochlazení těla) a naopak ty, které jej zahřívají (stahují a zpevňují cévy a tím udržují teplo uvnitř). Je jasné, že zatímco v létě, kdy venkovní teploty šplhají ke třicítkám, bychom měli dát přednost ochlazovacím potravinám, v zimě bychom naopak měli náš organismus držet pěkně v teple i zevnitř.

Kromě typu potraviny záleží i na její úpravě. Vhodná jsou tepelně upravená jídla, například vývary se zeleninou a masem.

Která je která?

Výčet potravin rozhodně není kompletní. Uvádíme zejména ty, na jejichž vlastnostech se shoduje většina zdrojů. Navíc kromě samotné suroviny je také důležitá její příprava. V zimě bychom měli více tepelně upravovat, případně jíst zkvašené produkty (kysané zelí, naložená zelenina...).

Zahřívací potraviny: kozí a ovčí sýry, kravské sýry, maso, vejce, cibule, křen, česnek, pohanka, kapusta, červená řepa, ovesné vločky, jáhly, dýně, med, kakao, máslo. Mezi koření, které je pro zimní období typické, patří: hřebíček, skořice, kari, kurkuma, pepř, zázvor, kardamon, koriandr, muškátový oříšek, rozmarýn.

Ochlazovací potraviny: alkohol, káva, veškerá zelenina a ovoce, které má hodně vody (cuketa, okurka, salát, čekanka, jahody, meloun...), čerstvé houby, kravské mléko a jogurty, rafinovaný bílý cukr, minerální vody a většina léků. Pozor také na bílé pečivo (bílá pšeničná mouka též ochlazuje), citrusy (včetně pomerančů a citrónu) a zelený čaj (je vhodné jej nahradit rooibosem). Silně ochlazující jsou i máta a ovocné džusy.

Neutrální potraviny: ovoce mírného pásu (jablka, hrušky, švestky...), luštěniny, mořské plody a ryby, semena, ořechy, kořenová zelenina, brambory a rýže (ta je někde uváděna jako ochlazující), ananas, máslo, datle, fíky, tvaroh.

Zahřívací potravinou je i maso a chřest. Pokud jsou rajčata pečená, stávají se též zahřívacími.

Buďte vynalézaví a objevujte vlastní kombinace

Je důležité si uvědomit, že každý z nás je jistým originálem. Všeobecně platné principy jsou tedy hlavně doporučením a mají sloužit jako inspirace. To, co dělá dobře zrovna vám, je dobré vysledovat. Záleží také na vašem životním tempu, způsobu práce, zdravotním stavu a životní situaci (manuálně pracující muž bude mít jiné energetické potřeby než jemná paní, která nejčastěji háčkuje). Pokud jste tedy milovníky salátů, nemusíte se jich vzdávat ani v chladných dnech, jen je třeba k nim zařadit ještě něco, co váš organismus neochladí na letní teplotu. Také je třeba zohlednit, že různými kombinacemi se vhodnost potravin mění.

Zázvorový čaj lze obohatit citronem a medem. Udržíte tak teplotu pod kontrolou.

Jakými kombinacemi neprohloupíte?

  1. Vhodné jsou silné masové vývary s kořenovou zeleninou. Navíc jsou známé i tím, že podporují naši imunitu.
  2. Zázvorový čaj lze obohatit citronem a medem. Udržíte tak teplotu pod kontrolou.
  3. Kvašená zelenina povzbuzuje naši střevní mikroflóru (mikrobiom) a tím působí i na imunitní systém. Navíc je silně zahřívací.
  4. Uvařené houby například v kombinaci s masem či cibulí, případně kmínem a pepřem, jsou vhodné i v zimních měsících. Stejně tak naložené houby.
  5. Pečená rajčata se stávají zahřívací potravinou (na rozdíl od syrových, která ochlazují), a ani tepelnou úpravou neztrácejí své léčivé účinky – například podporují srdce.
  6. Zkuste bílé jogurty v chladných dnech nahradit tvarohem, případně zakysaným mlékem. Přimíchat do něj můžete lžíci medu a pokrájet pár ořechů.
  7. Jako skvělý start dne jsou ideální různé obilné kaše (ovesná, jáhlová, bulgur...), a to na sladko i na slano.
  8. Pohrajte si s kořením – například rajská omáčka lze obohatit o skořici a bobkový list, polévka získá sílu díky muškátovému oříšku a například luštěninám sluší rozmarýn nebo tymián.
  9. Na salát si udělejte hořčično-medovou zálivku a přisypte pár ořechů nebo semínek, doplňte o kozí sýr.

Aby bylo potěšeno nejen vaše tělo a zdraví, ale také peněženka, je vhodné zkontrolovat aktuální ceny na Kupi.cz. Zde totiž můžete v pohodlí domova sledovat, kde zrovna mají kvalitní potraviny za výhodnou cenu.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!