5 důvodů, proč zařadit houby do jídelníčku

Pokud se vydáte do lesa, nadílka hub vás pravděpodobně nemine Pixabay

Houbařská sezóna je letos opravdu bohatá a v lesích můžete najít opravdové lahůdky. Svému zdraví prospějete nejen samotnou procházkou v lesním prostředí, ale navíc odlehčíte i psychice. Cílená pozornost má jasný cíl – sběr hub mysli uleví od každodenních problémů. A co s úlovkem udělat?

Přečtěte si také

Petrželka nepatří jen do polévky. Dejte si ji na pleť, do vlasů nebo na unavené oči
Petrželka nepatří jen do polévky. Dejte si ji na pleť, do vlasů nebo na unavené oči

5 důvodů, proč zařadit houby do jídelníčku

Není samozřejmě houba jako houba, ale jedlé dary lesa mají jedno společné – v přiměřeném množství našemu zdraví vyloženě svědčí. Mezi elitní skupinku patří „tvrdé“ hříbky a lišky. Důvodem je jejich specifická chuť, a hlavně široká možnost využití. A proč by tedy houby neměly na vašem talíři chybět?

  1. Díky obsaženým vitamínům B2 (riboflavin) a B3 (niacin) pomáhají regulovat hladinu cholesterolu v krvi – přispívají ke zdraví kardiovaskulárního systému a jsou tak součástí prevence vzniku infarktu nebo mrtvice.
  2. Vysoký obsah draslíku snižuje krevní tlak, čímž chrání srdce před přetížením.
  3. Řada hub (např. lesklokorka lesklá známá jako Reishi nebo některé „pravé“ hřiby) aktivuje buňky imunitního systému, který je zodpovědný nejen za ochranu proti vnějším patogenům (virům a bakteriím), ale také za optimální regulaci tělesných buněk (ty potenciálně nebezpečné likviduje včas, aby nevznikl chronický zánět, nebo dokonce ložisko nádoru).
  4. Neobsahují téměř žádné kalorie, proto jsou vhodné i při redukčních dietách.
  5. Houby obsahují také betaglukany (zejména hlíva ústřičná), které hrají významnou roli v aktivaci všech základních typů buněk imunitního systému. Naše obranyschopnost je poté výkonnější. Betaglukany vykazují také silnou protizánětlivou a protirakovinnou aktivitu, pomáhají s regenerací tkání (např. redukují vrásky a hydratují pleť) a zvyšují svalový výkon.
Houby našemu zdraví prospívají. Znáte důvody, proč je zařadit do jídelníčku? Pixabay

Sušená houba šustí

Pokud již týden jíte smaženici a bramboračka vám leze i ušima, je nejvyšší čas vymyslet, jak houby uchovat na období, kdy je v lese nenajdete. Nejsnadnější způsob je usušení. Nejvhodnější jsou tvrdé hřiby, klouzci a žampiony. U některých hřibů se dokonce zvýrazní jejich chuť. Vyhněte se babkám (zde hrozí přemnožení nepříjemného parazita). A jak na to?

  1. Klasika na pletivu. Očištěné houby (v případě většího znečištění je jen setřete hadříkem, nemyjte je) nakrájejte na tenké proužky a vyskládejte na rám potažený pletivem nebo např. na starou záclonu (důležité je, aby povrch větral). Houby dejte ven (ne na přímé slunce) nebo třeba nad topení.
  2. Sušený náhrdelník. Další variantou je tenké plátky navléknout na režnou nit. Tento náhrdelník pak zavěste do suchého průvanu, např. k bylinkám na půdu.
  3. Využijte troubu. Nakrájené houby umístěte na plech vystlaný pečicím papírem a vložte do trouby s teplotou do 40 ˚C (ke konci zvyšte na 70 ˚C). Nechte pootevřená dvířka, aby měla kudy odcházet vlhkost. Houby kontrolujte a dle potřeby otočte. Poté je nechte vychladnout.
  4. Sušička. Pokud jste příznivcem sušených hub a vášnivým houbařem, toto vybavení by vám doma chybět nemělo! Lze ho využít nejen na houby, ale i sezónní ovoce, byliny a mnohé další. Zkontrolujte ceny na Kupi.cz, protože sušičky lze koupit i za výhodnou akční cenu.

Co třeba tuto?

Tipy od Kupi.cz

  • Jak poznat, že je houba správně usušená? Musí šustit a lámat se. Nesmí „pérovat“.
  • Abyste zabránili vniknutí vlhkosti do nádob se sušenými houbami, dejte do nich pár zrnek rýže.
  • Před použitím sušené houby vždy na 30 minut namočte do vlažné vody a teprve potom je vlijte i s nálevem do omáčky či polévky.
Sušené houby jsou skvělou možností skladování. Jak zařídit, aby nezvlhly? Pixabay

Koření, které ovoní nejen bramboračku

Další způsob, jak si houby uchovat, je houbové koření. Jak na to? Správně usušené houby (hodí se zejména směs tvrdých hřibů) pečlivě rozdrťte v hmoždíři a poté přesejte přes jemné sítko (ideální je například od čaje) do uzavíratelné nádoby. Skvěle chutná právě v polévkách, omáčkách, ale i jako zpestření salátů (např. v kombinaci s dýňovým olejem).

Naložte houby do octa

Náročnějším, i když velice chutným způsobem uchování hub, je jejich naložení do octa, případně soli. Základem bývá ocet, bobkový list, černý pepř, nové koření a hořčičné semínko. Přidat však můžete i chilli papričky či jalovec. Jen si dejte pozor, abyste „nepřebili“ jemnou chuť hub. Tento způsob se využívá zejména pro malé houbičky. Pokud nicméně nemáte na tuto metodu trpělivost, můžete si je i koupit.

Patří houby do mrazáku? Ano, ale má to háček

Někdo strčí houby do mrazáku v domnění, že má hotovo. Ovšem bohužel, v zamrazené syrové houbě probíhá uvolňování toxinů, které se zde hromadí, a po její konzumaci většinou následuje nepříjemná bolest břicha, nebo dokonce žlučníkový záchvat. Proto nakrájené houby nejprve orestujte s kapkou oleje (přidat můžete i cibuli nebo kmín, ale nesolit!). Pak si vytvořte balíčky dle porcí a ty už můžete bezpečně zamrazovat.

Dejte houbám jejich místo na talíři. Ony vám pomohou s imunitou, ochrání srdce a vyhladí pleť Pixabay

Věděli jste?

  • Složení konkrétní houby je hodně závislé i na prostředí, ve kterém vyrostla. Proto vybírejte zejména místa, která nejsou v blízkosti skládek, silnic nebo jiných pochybných míst. Houby totiž mohou obsahovat i vysokou dávku těžkých kovů, které našemu organismu škodí.
  • Pro někoho jsou houby těžko stravitelné. Důvodem je, že obsahují látku velmi podobnou vláknině (polysacharid chitinu), která naším tělem, resp. trávicím traktem prochází téměř beze změny.
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz