Nedostatek hořčíku vás může pěkně potrápit. Víte, že jej nejvíc krade alkohol?

Nejen luštěniny. Víte, jaké potraviny jsou ideální k doplnění hořčíku v těle? evita-ochel / Pixabay

Hořčík patří mezi důležité stopové prvky v lidském organismu. Je přímo spojený s obsahem vápníku a draslíku a jeho nedostatek může způsobit nepříjemné potíže. Kolik byste ho měli denně přijmout a v čem se nachází?

Přečtěte si také

Dávejte si pozor, až budete kupovat brambory na vánoční bramborový salát! Označení „A“ není zárukou
Dávejte si pozor, až budete kupovat brambory na vánoční bramborový salát! Označení „A“ není zárukou

Co hrozí při nedostatku hořčíku?

Nedostatek hořčíku sebou nese řadu zdravotních obtíží. Nejedná se ale pouze o něj – spolu s ním totiž z těla odchází i vápník, bez něhož se taktéž dlouhodobě neobejdete. S jakými problémy se tedy ve výsledku můžete setkat?

Chybí-li vašemu tělu hořčík, můžete se potýkat se špatnou kvalitou zubů – zvýšenou kazivostí, náchylností k uštípnutí nebo s předčasným vypadáváním. A potíže se objevují také v oblasti duševní pohody. Budete unavení a podráždění. Nejčastějším poznávacím znamení jsou pak křeče, třes rukou, nepravidelný tep, nespavost nebo pomalé srůstání zlomenin. Dětem hrozí noční pomočování a ledvinové kameny.

Sáhněte po rychlém řešení v akci

Co nám ho vysává z těla?

Nedostatek hořčíku může mimo jiné souviset i s konzumací některých potravin a nápojů, které jej z těla odvádějí. Jeho největším zlodějem je alkohol. Říká se, že už čtyři polévkové lžíce alkoholu zvyšují potřebu hořčíku zhruba pětkrát. Typ nápoje sice není definován, riziko ale hrozí i z obyčejného piva – a zrovna tím se v Česku opravdu nešetří.

Mimo potravin a pití je dalším velkým odběratelem hořčíku z těla i dlouhotrvající průjem, časté močení nebo hormonální antikoncepce.

Celozrnné müsli a banán jsou ideální zdroj minerálů stevepb / Pixabay

K čemu hořčík slouží?

Tento nenápadný minerál má na starosti celý energetický metabolismus v těle nebo třeba kardiovaskulární systém. Dříve se dokonce zkoumaly účinky hořčíku ohledně léčby cukrovky 2. typu. Hořčík se stará o správnou výši krevního tlaku, rozšiřuje tepny a uvolňuje svaly. Je velmi oblíbený mezi vrcholovými sportovci, kterým pomáhá během regenerace svalstva. Ve vyšší míře je vhodný zejména pro ženy v menopauze, během menstruace a pro těhotné. Také zlepšuje paměť.

Jak ho doplnit?

Hořčík je třeba doplňovat pravidelně – a jinak tomu není ani u ostatních minerálů. Kde najdete to pravé množství a výbornou chuť?

Luštěniny

Čočka, hrách i fazole jsou studnicí zdravých látek. Obsahují pěknou řádku bílkovin, vlákniny, hořčíku, železa a mnoho dalšího. Dají se připravit na několik způsobů a opravdu skvěle chutnají. Navíc zasytí a jejich cena je velmi nízká.

Zařaďte hořčík do svého jídelníčku

Celozrnné pečivo

Je sice o něco dražší než obyčejné bílé kousky, zato však nabízí vlákninu, hořčík a svědčí vašim střevům. Ale pozor – nespleťte si jej s obyčejným pečivem tmavým či cereálním!

Hrášek, čočka, fazole. Luštěniny jsou skvělým zdrojem hořčíku SAURABH WASAIKAR / Pexels

Oříšky

Především mandle jsou obrovským zdrojem hořčíku. Mimo jiné ale také nabízejí solidní dávku železa, bílkovin a rostlinných tuků.

Špenát, banány

Banány i špenát jsou výbornými potravinami například po cvičení. Obsahují malou stopu železa, vlákninu a hořčík. Špenát seženete jak v čerstvé podobě, tak mražený a ochucený.

Jděte svému zdraví naproti

Kupte se slevou Banány.

Porovnat slevy

Minerální voda Magnesia

Minerální voda Magnesia je ideální pro všechny, kteří nechtějí nijak výrazně měnit svůj jídelníček. Stačí pár skleniček této minerálky, a máte nejen dostatek hořčíku, ale také dostatečný příjem tekutin během dne. Minerální voda Magnesia je obvykle k dostání za akční cenu necelých 12 Kč. Jindy je pak lahev o objemu 1,5 litru za cenu 15 Kč.

Výživové doplňky

Hořčík lze doplňovat taktéž v podobě pilulek nebo šumivých tablet rozpustných ve vodě. Obvykle bývají kombinované ještě s dalšími vitamíny či minerály. Zkontrolujte si pečlivě, které to jsou, abyste svému tělu nedodávali přebytek jiných výživových látek.

Skvělým zdrojem hořčíku jsou třeba i mandle Free-Photos / Pixabay

Hořčíkem se můžete předávkovat

Dejte si pozor, abyste to v dobré víře s množstvím hořčíku nepřehnali. Minerály jsou látkou, jejíž doporučené množství by se při konzumaci nemělo překračovat. Zadělali byste si tím totiž na nepříjemné problémy. Mezi příznaky předávkování patří závratě, nevolnost, průjem, zmatenost nebo poruchy srdečního rytmu.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz