Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Co dělají supermarkety s neprodaným jídlem?

Co dělají supermarkety s neprodaným jídlem?

Už vás někdy napadlo, kam putuje všechno to neprodané jídlo, kterého jsou plné supermarkety? Má dále nějaký užitek nebo je bohapustě vyhazováno do odpadu? O jaký objem jídla se ročně vlastně jedná? A můžete si je zakoupit za zlomek ceny i vy? To a mnohem více se dozvíte v našem článku!

Přečtěte si také

Triky, které vám ulehčí žehlení! Vsaďte na kvalitní prkno
Triky, které vám ulehčí žehlení! Vsaďte na kvalitní prkno

Plýtváme méně než dřív

České supermarkety si do roku 2018 s plýtváním těžkou hlavu nedělaly. Jen hrstka z nich spolupracovala s charitou či neziskovými organizacemi, které od nich neprodané potraviny odebíraly. Od ledna 2018 ale zákon obchodníkům ukládá povinnost, že veškeré neprodané potraviny musí být darovány potřebným. Připojili jsme se tak k dalším evropským státům, jako je např. Itálie či Francie, které tuto normu dodržují již léta. Obchodní řetězce tak ročně darují více jak 4 tisíce tun jídla, které by jinak skončilo v odpadu. Nejčastěji se jedná o potraviny po skončení doby minimální trvanlivosti. Následují potraviny s poškozeným obalem nebo potraviny krátce před dobou spotřeby, např. jogurty a jiné mléčné výrobky.

Od ledna 2018 musí supermarkety povinně neprodané potraviny věnovat charitě a neziskovým organizacím.

Prošlé, ale levné

Zboží po minimálním datu spotřeby je ale žádané i u platících zákazníků. Český spotřebitel slyší na nízkou cenu, i když si je vědom, že je zboží prošlé. Ve větších městech tak můžete narazit na obchody specializující se právě na toto zboží. V těchto obchodech pak můžete koupit těstoviny, cereálie, sušenky nebo čokoládu za zlomek původní ceny. Ty pro zákazníky nepředstavují žádné zdravotní riziko, a proto se mohou za nižší cenu prodávat. Musí však být jasně označeny a zákazník musí být na stav zboží předem upozorněn. Jelikož zákon neudává maximální možnou dobu, kdy mohou být tyto potraviny prodávány, je tak na lidech, aby jejich koupi zvážili.

Pomoci můžete i vy

Každý Čech ročně vyhodí přibližně 200 kg jídla. To je opravdu šílené množství, nemyslíte? Zodpovědnost tak není pouze na obchodních řetězcích. Každý z nás má ve spíži jídlo, které není schopen zkonzumovat a je tak předem odsouzeno ke zkáze. Domácnostem sice plýtvání nezakazuje žádný zákon, ale nikdo jim též nebrání chovat se zodpovědně. Uzavřené potraviny s řádným popisem můžete věnovat např. některé z poboček Potravinové banky. Ta potraviny třídí, skladuje a poté rozděluje mezi potřebné. Každoročně se též můžete zapojit do Národní potravinové sbírky, se kterou spolupracují největší české supermarkety. V rámci nákupu pro vlastní potřebu do košíku přihodíte i vybrané trvanlivé potraviny a drogerii, které po zaplacení na pokladně předáte dobrovolníkům této organizace. V loňském roce jsme v České republice v rámci této sbírky věnovali více jak 360 tun zboží!

Neprodané jídlo z restaurací ve většině případů končí v odpadu.

V cizině jsou o krok dál

Situaci s českými supermarkety už známe. Jak se ale chovají restaurace, které uvařily více jídla, než servírovaly svým hostům? Oproti supermarketům, kterým darování jídla ukládá zákon, jsou restaurace dost v nevýhodě. I přesto, že by mnohé z nich možnost darovat neprodaná jídla chudým uvítala, vyhláška jim toto z hygienických důvodů neumožňuje. Pravidla na přepravu hotových pokrmů jsou totiž příliš přísná. Pokud si tak čerstvě uvařené jídlo nenajde svého konzumenta, restaurace jsou nucené jej večer vyhodit i přesto, že je zcela zdravotně nezávadné a dobré. V tomto ohledu se tedy ještě máme hodně co učit a mohli bychom si vzít příklad z ostatních evropských států. Například londýnský řetězec rychlého občerstvení Pret má speciálně určené dodávky, které neprodané jídlo večer rozváží mezi charitativní organizace. Saláty a sendviče tak splní svůj účel a platící zákazníci oceňují zodpovědný přístup firmy. A to je dvojí výhra!