„Půjdeme tam, až dostaneme slevu, nejsme prodavači!“ Zákazníci se bouří proti samoobslužným pokladnám

Žena stojí u samoobslužné pokladny a tváří se bezradně. Reshetnikov_art / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny jsou pro mnoho zákazníků skvělou volbou, jak si pohodlně a rychle vyřídit nákup bez nutnosti komunikace s personálem. Ne všichni však sdílejí stejný názor – někteří se ptají, proč by měli přebírat práci pokladní, když za to nedostanou žádnou slevu. Připravují obchodní řetězce pro své zákazníky v budoucnu výhodnější podmínky na samoobslužných pokladnách? A jakými způsoby je motivují k jejich častějšímu využívání?

Přečtěte si také

Sbírka potravin letos láme rekordy: Řetězce vybraly celkem 640 tun jídla a drogerie pro potřebné

Někteří lidé nedají na samoobslužné pokladny dopustit a dokonce si vybírají řetězce, které je mají, jiní zase kroutí hlavou nad představou, že by si měli zboží sami naskenovat, když je to přece práce zaměstnanců obchodu.

„Nejsem zaměstnancem obchodu, abych si musel markovat zboží sám,“ stěžuje si jeden ze zákazníků na sociálních sítích. Podobný názor sdílí i další: „Zavádění samoobslužných pokladen je jen způsob, jak ušetřit na zaměstnancích. Pokud po nás obchody chtějí, aby za ně část práce udělali zákazníci, měli by nám naopak dát slevu, protože šetří na mzdách,“ píše jiný. Kritika často směřuje i na samotný proces: „Platíme stále více za potraviny, a ještě bych měl dělat práci, za kterou berou peníze prodavačky? To si radši postojím ve frontě na normální pokladnu,“ dodává rozhořčený návštěvník supermarketu. Tento názor není ojedinělý, když si řada zákazníků připadá, že je tímto přístupem upozaďována jejich role zákazníka, kteří by podle nich měli mít komfortní servis bez nutnosti další vlastní angažovanosti.

Právě pro tento typ zákazníků by mohla být lákavá představa slevy na samoobslužných pokladnách. Ale mají vůbec obchody něco takového v plánu? Své vyjádření nám poskytl Lidl, Globus a Tesco.

Slevy na samoobslužných pokladnách?

Na to, jak to vnímají samotné řetězce a jestli budou v budoucnu zákazníkům poskytovat slevy, jsme se zeptali několika z nich.

Lidl provozuje samoobslužné pokladny kvůli zákazníkům

„Zvažujeme a testujeme různé přístupy a metody. V tuto chvíli je ovšem ještě příliš brzy na jejich vyhodnocení a finální rozhodnutí,“ sdělila pro Kupi mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková. Samoobslužné pokladny Lidl provozuje zejména pro své zákazníky, kterým tento způsob nakupování vyhovuje. Platební terminály a samoobslužné pokladny jsou zejména o tom, co naši zákazníci chtějí. Valná většina plateb probíhá bezhotovostně, velké množství zákazníků nakupuje pouze několik položek a chtějí co nejrychlejší proces platby a často ani nechtějí s nikým interagovat. V některých našich prodejnách volí zákazníci samoobslužné pokladny častěji než obsluhované,“ vysvětluje dále mluvčí Lidlu.

Ruka vkládá sáček s mandarinkami na váhu samoobslužné pokladny. LADO / Shutterstock.com

V Globusu asistují zaměstnanci u všech typů pokladen

V Globusu mají zákazníci rovnou několik možností, jak nakupovat. Kromě klasických a samoobslužných pokladen se nabízí také nákup prostřednictvím Scan&Go.

„Zákazníci ve všech našich hypermarketech mají možnost zvolit si k zaplacení bez jakéhokoli omezení pokladny klasické, samoobslužné, či Scan&Go. Z našeho pohledu není vhodné omezovat provozní dobu některých typů pokladen, protože každý zákazník má svůj oblíbený styl nákupu. Klasické pokladny často využívají zákazníci, kteří neholdují moderním technologiím. Samoobslužné pokladny volí zákazníci pro malé nákupy a Scan&Go pokladny si oblíbili zákazníci pro velké rodinné nákupy. Přičemž v rámci těchto pokladních zón jsou pro pomoc se systémem placení k dispozici naši zaměstnanci, aby byl zajištěn plynulý provoz,“ sdělila pro Kupi mluvčí společnosti Globus Aneta Turnovská.

Řetězce se ke slevám příliš nemají

Ačkoliv Globus zákazníkům nabízí zajímavé způsoby nakupování a placení, slevy na samoobslužných pokladnách neplánují. O zavádění odměn výsadně pro zákazníky využívající samoobslužné pokladny aktuálně neuvažujeme, protože výhody by měly náležet každému bez ohledu na to, na které pokladně je nákup uhrazen,“ dodává Aneta Turnovská.

Jak se zdá, obchodům se slevy na samoobslužných pokladnách zákazníkům pravděpodobně zatím příliš dávat nechtějí. Někdo by mohl brát slevu na samoobslužných pokladnách dokonce i jako diskriminaci, jenže to samé si mohou myslet i zákazníci, kterým nedává smysl samoobslužné pokladny používat. Nejlepším řešením je proto v současné době nejspíš to, aby každý zákazník využíval takovou pokladnu, která mu nejvíce vyhovuje.

Muž platí u samoobslužné pokladny za salát. voronaman / Shutterstock.com

Tesco bude podporovat skenování

Mezi obchody, které nabízí také možnost si zboží naskenovat už během samotného nákupu, patří také Tesco. „Vidíme, že zákazníci rádi využívají samoobslužné pokladny sami od sebe. U samoobslužných pokladen je největším bonusem pro zákazníka rychlost zaplacení nákupu. Procento zákazníků využívajících samoobsluhu při placení, ať už to je samoobslužná pokladna nebo funkce Scan&Shop, neustále roste. Pro tento rok plánujeme soustředit naše aktivity směrem k zákazníkům na podporu využívání služby Scan&Shop,“ sdělila pro Kupi za Tesco Iva Pavlousková.

Ačkoliv Tesco také nabízí několik způsobů placení, slevy na samoobslužných prodejnách pro zákazníky ve svých plánech s největší pravděpodobností nemá.

Zdroje: Kupi