Obchody používají triky se světlem, aby prodaly více zboží! Ani si toho nevšimnete, ale funguje to

Žena vybírá maso v osvětleném regálu v supermarketu Bee Bonnet / Shutterstock.com

Obchody mají v rukávu chytrý trik – osvětlení, které nás přiměje k nákupu, aniž bychom si to uvědomili. Pomocí pečlivě vybraného světla vypadá zboží lákavěji a my máme větší chuť ho koupit. Moderní LEDky umí vytvořit atmosféru, která nás ovlivňuje, ať už jde o čerstvé ovoce nebo maso. Tento nenápadný tah prodlužuje naši dobu strávenou v obchodě a zvyšuje šance, že nakoupíme víc.

Přečtěte si také

Sešitý rozparek i podivné kombinace: Stylistka radí, jakým módním přešlapům se v zimě vyhnout

Marketingové taktiky, které už všichni známe

Obchodní řetězce moc dobře vědí, co platí na jejich zákazníky, a proto používají mnohé marketingové triky, které ovlivňují nákupní chování zákazníků ve prospěch obchodů. Mezi známé praktiky patří příjemná hudba, umisťování zboží do atraktivních rovin, zejména do úrovně očí, lákavé slevy a akce nebo linoucí se přitažlivé vůně, které povzbuzují k nákupu (typicky vůně čerstvého pečiva, která evokuje pocit domova). Napadlo vás ale, že obchody manipulují i se světlem a jeho výběr má stěžejní vliv na nákupní rozhodování?

Trik se světlem

Věděli jste, že různé barvy světla, jeho intenzita i jasnost ovlivňují pocity? Z toho důvodu jsou různé části obchodů nasvíceny důmyslně tak, aby byla zvýšena atraktivita daného zboží. Má pomoci také v orientaci. Schválně si v obchodě během nakupování všimněte, že jinak je nasvíceno drogistické zboží, jinak maso a jinak oddělení s ovocem a zeleninou. Faktem je, že místo, které je nasvíceno silněji, upoutává pozornost víc než místa tmavá.

Obchody spolupracují s výrobci světel a precizně vybírají nejen typ světla, ale i jeho umístění. Menší důraz je kladen na okolní osvětlení, které najdete například na stropě, naopak důležitý je výběr osvětlení, které zvýrazňuje zboží v regálech nebo na policích.

Dříve obchody používaly obyčejná zářivková světla, to se ale s příchodem moderních LED světel změnilo. Ty totiž nejen svítí, ale vyvolávají i určitou atmosféru a působí i na to, jaký máte z místnosti pocit. Dobře osvětlená prodejna dokáže vyvolat pocit čistoty a modernějšího vzhledu, což je žádoucí zejména v segmentu prémiových či bio potravin.

Pracovníci v obchodě umisťují maso do chladicího boxu. BearFotos / Shutterstock.com

Osvětlení má psychologický efekt

Říká se, že pokud jdete nakupovat hladoví nebo máte chuť k jídlu, pravděpodobně toho nakoupíte víc a na to sází i samotné obchody. Řetězce jako první potřebují prodat čerstvé potraviny, jejichž trvanlivost je kratší, proto je musí prezentovat atraktivně. Používají proto speciální světla, která zlepšují barvy a potraviny pod nimi vypadají lákavě. Cílem je, aby ovoce a zelenina působila šťavnatě, zrale a krásně barevně, maso aby bylo více červené a pečivo je záměrně svíceno teplými zlatavými tóny, kdežto sýry a ryby zase chladnými.

„Návrh osvětlení pro maloobchodní prostory přináší několik výzev. Klíčové je najít rovnováhu mezi funkcí a estetikou, kdy osvětlení musí být nejen praktické, ale také atraktivní. Flexibilita hraje důležitou roli, protože osvětlení by mělo umožňovat snadné úpravy podle změn v prostoru. Neméně důležitá je také energetická efektivita, která reflektuje potřebu úsporných a ekologických řešení,“ komentuje pro Kupi tisková mluvčí obchodního řetězce Lidl Eliška Froschová Stehlíková.

„Osvětlení má zásadní vliv na nákupní chování zákazníků. Dobře navržené osvětlení dokáže vytvořit příjemnou atmosféru, která zákazníky podněcuje k delšímu pobytu v obchodě a zvyšuje šance na nákup. V současnosti jsou v maloobchodních prostorách trendy dynamické a chytré osvětlení, které se přizpůsobuje denní době nebo konkrétním situacím, LED technologie pro úsporu energie a dlouhou životnost, a také důraz na udržitelnost a ekologická řešení,“ přidává Froschová Stehlíková.

Nejde jen o to, vybrat designová světla, která se budou hodit k interiéru obchodu, ale důležitá je také intenzita a odstín světla. Jak je známo, světlo vyzařuje teplo a v některých případech by to mohlo vést k vysušování potravin anebo snižování jejich kvality.

„Pro zvýraznění červené barvy se používá speciální silné světlo, které podtrhne barvu masa a uzenin,“ uvádí výrobce světel ITAB.

Vystavená zelenina v supermarketu Sorbis / Shutterstock.com

Zákazníci si tento trik ani neuvědomují

„Když jsem se dozvěděla, že obchodníci záměrně vybírají světla, aby jídlo vypadalo lépe, vzpomněla jsem si na situaci, kdy při nakupování obdivuju krásnou barvu masa a podle toho vybírám konkrétní kousky. Vůbec mi nedošlo, že by realita mohla být jiná. Obávám se, že se to ani nedá nijak obejít,“ říká zákaznice Pavla.

„Světlo je snad poslední věc, kterou v obchodě řeším a všímám si, takže přiznávám, že pokud je něco dobře nasvícené, pravděpodobně to bude přitahovat moji pozornost, aniž bych si to uvědomovala,“ přidává se Jarmila.

Zdroje: XAL, ITAB, respondenti redakce Kupi, Lighting for Impact, Lidl