Jsou budoucností supermarketů tzv. grocerants? V Česku jich několik máme

Interiér restaurace Noah Sauve / Shutterstock.com

Rostoucí regulace a inflace přivádí supermarkety v USA k obnovení tzv. grocerants, což je spojení supermarketů a restaurací. Tento koncept známe i v Česku, provozuje jej například Globus nebo IKEA. Jsou tyto obchody budoucností nakupování?

Přečtěte si také

Je káva nové šampaňské? Na běžný nápoj možná nebudeme za chvíli mít, pořád zdražuje

Supermarkety nabízející také hotová jídla v restauracích zažívají v USA velký návrat, protože v restauracích se výrazně zvyšují ceny. Supermarkety se tímto způsobem snaží nalákat zákazníky na levnější jídlo a zároveň tak zvýšit své tržby. Nabízejí přitom výživnější jídlo, než jaké lidé koupí ve fast foodech. Podobný koncept máme i u nás v Česku.

Grocerants aneb spojení supermarketu a restaurace

Spojení supermarketů a restaurací je pro zákazníky výhodné nejen časově, ale také finančně. Lidé se mohou hned po nákupu potravin v obchodě i najíst za výhodnou cenu a nemusí přitom cestovat do odlehlejších restaurací, popřípadě si vařit. To může být zajímavé jak pro jednotlivce, tak i pro rodiny, protože ceny jsou v těchto restauracích mnohdy skutečně nízké. Výhodné je to i pro samotné řetězce, které vaří ze surovin, které prodávají, díky čemuž mohou mít nižší náklady.

V Česku se tomuto konceptu daří, podobných obchodů je však málo

V České republice máme několik restaurací se stejným konceptem. Mezi nejoblíbenější nepochybně patří Globus a IKEA. Zrovna IKEA je legendární pro své masové i vegetariánské kuličky, pro které si zákazníci při návštěvě obchodních domů s chutí chodí. „V Česku jsme ve finančním roce 2023 v našich restauracích a bistrech přivítali 4,6 milionu zákazníků. Prodali jsme 1 083 000 hot dogů a 1 560 000 kuliček. Na našich celkových tržbách se provozovny IKEA Food podílely více než 6 procenty, řekl pro Kupi mluvčí IKEA Petr Šašek.

Interiér restaurace August_0802 / Shutterstock.com

V Globusu si zákazníci mohou podobně jako v obchodních domech IKEA pochutnat jak na hlavním jídle, tak i na dezertu či svačině. Pobočky tohoto řetězce mohou zákazníci najít v Praze, Brně, Olomouci, ale i v Karlových Varech a v Ostravě.

Globus nabízí jedinečný koncept, který spojuje na jediném místě široké spektrum nákupů a kvalitní stravování. Všechny naše hypermarkety disponují od roku 2017 vlastní restaurací. Ty denně připravují desítky čerstvých jídel, které si lze v klidu vychutnat v kultivovaném prostředí naší restaurace, nebo si jídlo lidé mohou odnést domů, přičemž pokrmy jsou k dispozici i v krabičkách v chlazeném regálu v obchodu,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, mluvčí společnosti Globus.

Při každém hypermarketu Globus zákazníci najdou nejen restauraci, ale také naše Café a řeznický pult. Většina potravin od pečiva, zákusků přes uzeniny až po další speciality a kompletní jídla pro tyto provozy se vyrábí přímo v každém Globusu, což zaručuje čerstvost a vysokou kvalitu. O vysokou úroveň gastronomie se u nás starají stovky skutečných kuchařů, pekařů, cukrářů a řezníků,dodává Aneta Turnovská.

Globus skutečně nabízí velký výběr ve svých restauracích i bistrech, bohužel ale stejně jako IKEA nemá pobočky ve všech městech, tudíž může někde zákazníkům podobný koncept chybět. Obchodů s podobným konceptem přitom jinak moc není.

Značka Globus Mino Surkala / Shutterstock.com

Plánují tento koncept i další řetězce?

Dočkáme se v budoucnu tohoto konceptu i u dalších řetězců? Těžko říct. Například Kaufland má kolem svého obchodu různé provozovny, často i bistra, restauraci pod svým jménem však pravděpodobně neplánuje. „Ve většině našich obchodních domů mohou zákazníci využít nabídku restaurace, kterou provozují koncesionáři,“ řekla pro Kupi mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Ocenili byste v České republice více podobných obchodů založených na konceptu grocerants?

Zdroj: RetailWire, IKEA, Globus, Kaufland, Kupi