Co se stane s jídlem, když na něj sedne moucha?

Moucha sedí na krevetách nachismaneanu / Shutterstock.com

Mouchy jsou dotěrný a někdy také nebezpečný hmyz. Víte, co se stane se surovinami a pokrmy, na které si sednou? To, co jsme zjistili, se vám asi moc líbit nebude.

Jahodový špenát ozdobí balkon i zahradu. Navíc se jeho listy a plody dají jíst a báječně chutnají

Je bezpečné jíst jídlo, na kterém seděla moucha?

Moucha často usedne na obsah popelnic s hnijícím jídlem, na exkrementy i mrtvé organismy a pak se u nás doma posadí na suroviny a pokrmy. Pro lidi je proto létající snůškou bakterií, na kterou je nejlepší vzít plácačku a udělat s ní krátký proces.

Jakmile si totiž moucha sedne na potravinu, dochází k přenosu mnoha bakterií z jejích nohou, na kterých má tisíce drobných chloupků. V těch se jim opravdu hojně daří, přičemž mouchy vlezou na všechno a hlavně na to, co už pořádně zapáchá.

Moucha má na svých nohou až 5 milionů choroboplodných zárodků a je přenašečem více než 200 druhů škodlivých bakterií. Navíc jde o druhy nemocí, jako je cholera, tyfus, sněť zelinná nebo úplavice. Mohou také přenášet salmonelu, antrax, tuberkulózu a vajíčka parazitních červů, dále způsobují zápal plic, střevní chřipku, otravu krve, infekce očí a zánět močového měchýře.

Jděte na to s velkým účinkem

Je jídlo bezpečné?

Právě chloupky na těle a nohách mouchy zapříčiňují to, že se bakterie dostanou do potravy, protože za malou chvilku kontaktu s jídlem se začnou přesouvat z mouchy na jídlo. Aby toho nebylo málo, moucha se navíc s největší pravděpodobností do vašeho jídla i vyzvrací. Stejně jako jiný hmyz totiž vůbec neumí kousat a během jedení vrhne hned několikrát. Proto musí potravu nejprve chvilku natrávit a teprve až pak ji pozřít.

Studie floridské univerzity

Tuto informaci navíc potvrdili výzkumníci z floridské univerzity, kteří zkoumali potraviny, na které mouchy předtím usedly. Porovnali je s těmi nedotčenými – a výsledky byly zcela nesrovnatelné. Stačí, aby si na jídlo jen na chvilku moucha sedla, chloupky se dotkly pokrmu a bakterie se okamžitě přesouvají. Kousek jídla, na které si moucha sedla, proto radši vždy vyhoďte a nejezte ho. Zřejmě se totiž nesmíříte s konzumací zvratků a bakterií.

Moucha sedí na krajíci chleba Vasily I / Shutterstock.com

Jaké bakterie moucha přenáší?

Podle vědců je na mouše domácí až 351 druhů bakterií. Studii zveřejnil vědecký časopis Scientific Reports a údaje potvrdil i odborník na hmyz Ron Harrison pro britský portál Metro. Velké množství bakterií je spojeno s infekcemi se zdravotním rizikem pro člověka.

Vědci odhalili na mouchách 15 případů lidského patogenu Helicobacter pylori, který způsobuje vředy ve střevě, oslabuje přirozenou obranyschopnost žaludku a vyvolává záněty. Ze všech bakteriálních infekcí je u Helicobakter nejvíce prokázán vznik rakoviny žaludku. Zjistili i přenos salmonely, e-coli a bakterií, které vedou ke smrtelné otravě krve.

Jak dlouho žije moucha?

Jedna moucha naklade asi 900 vajíček za život. Délka jejího života je asi měsíc, některé se dožívají až 13 týdnů.

Jak na mouchy bez chemie?

Zamezte jejich vstupu do místností. Pořiďte si do oken sítě a domů plácačku. Další možností jsou klasické lepicí mucholapky a nálepky do oken ve tvaru kytek a motýlů.

Můžete využít i světelné UV-A lapače hmyzu. Kvalitní UV-A zářivka kromě viditelného světla emituje i UV-A záření o vlnové délce kolem 365 nm, které láká hmyz. Schopnost zářivek ale časem klesá. Doporučuje se i pěstování bazalky na parapetech, vůni těchto bylinek totiž mouchy nemají rády. V kuchyni každý pokrm vždy přikryjte.

• Víte, že…

...mouchy žijící ve městech přenášejí o hodně více škodlivých bakterií než ty na venkově. Podle výzkumů však v současné době sní pouze 3 % lidí jídlo, na které jim dosedne moucha.