Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Chůze na boso je zdravá, nic se však nesmí přehánět! Znáte barefoot?

Chůze na boso je zdravá, nic se však nesmí přehánět! Znáte barefoot?

Vykročit z domu bez bot se někomu může zdát jako naprosto nemožné, jiní takhle běhají po městě běžně. Bosá chůze se postupně stává populární a každý, kdo chodí bez bot, k tomu má trochu jiné důvody. Také se kolem ní šíří spousta mýtů a názorů, jak to tedy je?

Přečtěte si také

Pozor na akrylamid v potravinách! Jíme ho my i děti
Pozor na akrylamid v potravinách! Jíme ho my i děti

Bosonožci vs. ortopedi

Hlavní diskuze, která se rozjíždí kolem bosých nohou, odpovídá na otázku: Je to opravdu zdravé? Jedna strana tvrdí, že pokud chodíme na boso, noha se vyvíjí přirozeněji, zesílí a podpoří správné držení těla.

Druhý tábor tvrdí, že noze prospívá spíše pevná ortopedická obuv, která podporuje klenbu a drží i kotníky. Na ten účet se zase ozývá, že pokud klenbu podepřeme, pomůže to při různých ortopedických vadách, ale samotné svaly na noze už se nemusí snažit tolik pracovat. 

Fyzioterapeuti často mluví o zlaté střední cestě. Podporují lidi v bosé chůzi, ale doporučují jim přivykat si na ni postupně a vybírat si povrchy.

chůze na boso je trend

A co prsty?

Dalším tématem ohledně chůze bez bot je postavení prstů. Zastánci barefoot argumentují tím, že bez bot se mohou prsty volně roztáhnout a zůstat v přirozeném postavení. V botách si je často mačkáme k sobě. Vzorem zdravých chodidel jsou ta dětská, které ještě žádná bota ani chůze nezdeformovala. Děti mívají prsty dál od sebe a k tomuto vzoru se bosonožci chtějí vrátit.

A někomu je chůze na boso zkrátka příjemná. Hodně také záleží na povrchu, který si pro bosé procházky zvolíte. Zdravější je chodit po přírodních cestách nebo po trávě. Tvrdé chodníky a dlažba jsou pro nohu nepřirozené. Každopádně, když chodíte bez bot delší dobu, noha zhrubne a přestanou vás píchat kdejaké kamínky. Poté si můžete užívat, že cítíte povrch, po kterém jdete, třeba i ve městě. 

Pro koho chůze na boso není?

Všechny důvody, proč je zdravé občas vyběhnout bez bot, pro vás platí, pokud jste zdraví. Lidé, kteří mají nějaké zdravotní problémy s končetinami, držením těla nebo třeba i cukrovku, by se o tom, zda mohou zkusit chodit bez bot, měli poradit s lékařem. Cukrovkáři mohou trpět neuropatií nohou, neboli postižením nervů. Také lidé s neurologickými problémy by měli zouvání zvážit.

Dětské nožičky jsou ve vývinu, a proto je důležité dbát na to, co jim obouváme.

I boty mohou být bosé

Alternativou k naprosto bosé chůzi se v posledních letech stala tzv. barefoot obuv (barefoot = naboso). Jsou to boty s velmi tenkou podrážkou a širším střihem, ve kterých se můžete cítit, jako byste šli na boso, ale nemusíte se bát poranění nebo ušpinění nohou. Na trhu jsou k dostání sandály, letní polobotky i zimní kozačky. Počítejte ale s vyšší cenou a typickým tvarem, který dělá místo pro prsty. Boty na podpatku v tomto sortimentu určitě nehledejte.

Děti a barefoot

A co děti? Mají si kde ťapat? U dětí jsou argumenty ohledně chození bez bot trochu jiné. Jejich nohy jsou ve vývinu a ještě neztratily některé přirozené pohyby a tvary. Právě proto se ohledně dětí různé skupiny hádají ještě více. Jedni tvrdí, že pokud dětskou nožičku ihned zavřeme do bot a nebudeme ji z nich pouštět, urychlíme tím povolení některých svalů a deformaci prstů. Doktoři klasici stále lobbují za pevnou obuv. Většina se však shoduje na tom, že pokud se děti občas proběhnou bosé po trávě, rozhodně to nožičkám neuškodí. 

Když se tedy prokoušete všemi názory na internetu i dlouhými diskuzemi, většinou z toho vychází, že chůze na boso zdravá je, nicméně je tu „ale". Neměli byste to s bosou chůzí přehánět a pokud máte nějaké zdravotní potíže, určitě se řiďte potřebami vašeho těla a pravidelně navštěvujte svého ortopeda.