Vteřinu v ústech, navždy v bocích. Víte, co stojí za přibíráním během lockdownu?

Víte, co stojí za přibíráním během lockdownu? Canva

Poptávka po lihovinách v maloobchodě v loňském roce stoupla. Nemůžeme žít tak aktivně, jak jsme byli zvyklí, a nejčastějším večerním programem se stalo sledování televize se skleničkou vína nebo půllitrem piva v ruce – výsledkem je však hlavně plíživé přibírání na váze. Vymkla se kila kontrole i u vás?

Přečtěte si také

Jak dobře vyčistit hliník? Pomohou sůl i ocet, do myčky ho ale rozhodně nedávejte
Jak dobře vyčistit hliník? Pomohou sůl i ocet, do myčky ho ale rozhodně nedávejte

Zrádné pivo

K nezdravému životnímu stylu stačí i málo alkoholu – pokud si vezmeme třeba klasické pivo desítku Gambrinus, na etiketě najdeme, že ve 100 ml tohoto světlého výčepního piva je obsah 154 kJ a 37 kcal, jeden půllitr má tudíž 770 kJ a v litru je rovnou 1540 kJ. Pro srovnání, jídlo, které nás zasytí, má v průměru 2 000 až 2 500 kJ.

Průměrný příjem za den ve stravě a pití bývá v hodnotě 8 000 až 10 000 kJ. Pokud si chcete udržet váhu, držte se příjmu 6 000 až 7 000 kJ, při hubnutí se naopak vyplatí jít pod 6 000 kJ. Už 2 velká piva ovšem dodají stejně energie jako jeden lehčí oběd.

Zvolte raději nealko varianty

Pozor na etanol

Pivo má málo kalorií, protože obsahuje málo etanolu. Osmička kolem 2 %, desítka 3 až 4 %, dvanáctka neboli ležák 4 až 6 %. Vína včetně sektů mívají od 8 do 14 %, portská vína 19 až 20 % alkoholu, likéry 16 až 28 % a destiláty 30 až 40 %, avšak některé z nich, jako třeba absint, i 60 až 70 %.

  • 2 dl cinzana – 1 200 kJ
  • 2 dl suchého bílého vína – 500 kJ
  • 1 panák destilátu, jako je rum – 450 kJ
Také jste vyměnili aktivní životní styl za posedávání u obrazovky s občerstvením? Canva

Alkohol povzbuzuje chuť k jídlu

Alkohol navíc povzbuzuje chuť k jídlu a zbavuje nás zábran. K jedné skleničce tudíž často přibyde i další, a k tomu navíc i nějaké to nezdravé jídlo. Záludné je i klasické pivo – je v něm sice menší obsah alkoholu a nemá tak vysokou energetickou hodnotu, obsahuje ale hořké látky stimulující tvorbu žaludečních šťáv.

Taktéž má vysoký glykemický index a rychle zvedá hladinu krevního cukru – ta poté stejně rychle padá dolů, spolu s čímž přichází i záchvat hladu. Jídlo glykemický index piva sice sníží, počet přijatých kalorií však zůstává.

Tip: Pokud se tomu chcete vyhnout, vsaďte na Suchej únor a vyzkoušejte měsíc bez alkoholu.

Dobrý čaj zahřeje organismus zdravěji a rychleji než alkohol

Jak je to s čísly

  • 1 kcal má 4,2 kJ.
  • Běžný panák tvrdého alkoholu má 0,5 cl, tedy 50 ml.
  • V litru rumu přijmeme asi 9 000 kJ a v 1 panáku je tedy asi 450 kJ.

Už samotný alkohol je dost těžký, při míchání nicméně čísla ještě narůstají. Například rum kombinovaný s nealko Coca-Colou představuje kalorickou bombu – pokud ovšem jde o energetickou hodnotu, je lepší dát si panáka než pivo či víno. Víno však obsahuje cenné antioxidanty a pivo zase vitaminy skupiny B. Ve všech případech ale u alkoholu platí, že byste jej měli do jídelníčku zařazovat jen výjimečně a v malém množství.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz