Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Naučte se říkat ne! Vadí vám vnucování zboží v obchodech? Poradíme, jak být asertivní při nákupu

Naučte se říkat ne! Vadí vám vnucování zboží v obchodech? Poradíme, jak být asertivní při nákupu

Při nákupech v obchodech nám nejvíce vadí vnucující se prodejci. Chceme mít na nákup klid a rozhodovat sami o tom, co si nakonec zakoupíme. Jak si nenechat vnutit zboží? Nebojte se ozvat a dopřejte si při nákupu čas.

Přečtěte si také

Špatným vysoušením si vlasy nenávratně ničíte. Jak správně fénovat
Špatným vysoušením si vlasy nenávratně ničíte. Jak správně fénovat

Podle posledních výzkumů si 2 ze 3 Čechů do svých nákupů nechtějí nechat zasahovat a mluvit. V obchodech se chtějí rozhodovat podle sebe. Jen 1/3 nakupujících uvítá, když je v prodejně asistent nákupu aktivně osloví, věnuje se jim a nabídne jim zboží nebo služby takzvaně na míru.

Průzkumy

Průzkum agentury GfK, prováděný pro společnost Mastercard, odhalil nejčastější praktiky prodejců, které Čechům nejvíce vadí při nakupování. Patří mezi ně i sběr osobních údajů o zákazníkovi, všudypřítomné reklamy, které nás pronásledují doslova na každém kroku, zejména zobrazující se neustále na internetu. Nejvíce lidem vadí vlezlí prodejci.

Chování českého zákazníka

Český zákazník si chce chránit své soukromí. Nechce o sobě obchodníkům poskytovat příliš mnoho informací, zejména velkým prodejcům. Více než 1/3 dotázaných respondentů zcela jednoznačně udala, že nechce, aby se jim obchodník nijak pletl do jejich soukromí. Další 1/3 se k tomuto názoru přiklání. Méně jim vadí menší obchodníci a specialisté, kteří zákazníkovi poradí na základě toho, že o něm mají nějaké bližší informace. Více než 1/5 lidí vyžaduje, aby byl obchodník velmi dobře informován o nabízeném sortimentu zboží a služeb, dokázal jim v případě potřeby poskytnou kvalitní informaci a radu při výběru produktu.

Asertivita při nákupu

Jak být asertivní při nákupu? Pokud vám nabídnutá pomoc vadí, nebojte se ozvat a poděkujte s tím, že se chcete porozhlédnout sami. Ujistěte prodejce, že se v případě potřeby na něj obrátíte. Pokud to sdělíte dostatečně mile, ale důrazně, prodejce nebude riskovat, že odejdete, aniž byste se mohli stát potencionálním zákazníkem.

Nákup

Osobní informace

Zákazníkům vadí shromažďování osobních informací, které pak obchodníci dále využívají k cílené reklamě a zasílání informací formou e-mailingu. Současně mají obavy, že jim budou obchodníci nabízet zboží, které jim leží ladem na skladě a potřebují ho někomu prodat. Obchodní nabídky směřované na e-mailovou adresu a telefonní číslo jsou většinou součástí dobrovolné registrace do věrnostních programů, která zákazníkům zajišťuje slevy, výhodné balíčky a odměny za loajalitu. V tomto případě jsou lidé shovívavější. Mohou obchodníka kdykoliv požádat o odstranění ze seznamu kontaktů.

Češi jako nároční zákazníci

Naši spotřebitelé jsou dnes náročnými zákazníky. Nestačí jim jen levné zboží, ale čím dál častěji chtějí prvotřídní kvalitu a komfortní nakupování. Ze slevy se stala celkem běžná rutina a klienti chtějí přidanou hodnotu. Více se dívají nejen na cenu, ale i čerstvost, kvalitu zboží, široký výběr sortimentu, zemi původu, název výrobce, konkrétní značku, množství éček a konzervantů a podíl základní suroviny ve výrobku.

Nákupy občas stojí víc, než jsme plánovali utratit, když neumíte být asertivní

Samoobslužné pokladny a nejvíce prodávané produkty

Samoobslužné pokladny využívá asi 30 % zákazníků a zkracují jim čekací dobu na pokladně. Zvýšený nárůst krádeží nebyl zaznamenán, takže zřejmě při nákupu nešvindlují. Mnoho zákazníků se na ně ale stále dívá s nedůvěrou. Obávají se, že si s nimi neporadí a bojí se i snížení počtu pracovních míst. Prodej potravin online si chválí čím dál více zákazníků. Nejvíce mají zájem o produkty zdravé výživy, která je zaměřená na kvalitu. V obchodě jim často chybí české maso, mléčné výrobky, ovoce, zelenina a další tuzemské produkty.

Připomínky k pečivu

Zákazníci sice oceňují čerstvé pečivo, ale k produktům ze zmrazeného polotovaru jsou mírně nedůvěřiví. Přivítali by více pečiva z malých pekáren, například kváskový chléb, který musí kynout a na poklep takzvaně zvoní. Pečivo ze směsí a zmrazeného polotovaru přirovnávají k houbě a vadí jim jeho nižší trvanlivost.

Stěhování zboží

Zákazníkům také vadí, že se v obchodech často stěhuje zboží z místa na místo a oni pak nemohou nic najít a stráví v obchodě více času. Je jasné, že chce prodejce více prodat, a to se mu daří, když zákazník projde kolem všech regálů. Obchodníci se však hájí tím, že změna skladby produktů není cílená. Většinou k ní podle nich dochází při modernizaci a přestavbě.