Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Marketingové triky bank a spořitelen - pozor, ať nenaletíte

Marketingové triky bank a spořitelen - pozor, ať nenaletíte

Tradiční banky a spořitelny se od sebe nemají moc čím odlišit. To je nutí přistupovat k reklamním akcím s větší kreativitou, aby si tak přivedly nové klienty a jejich peníze.

Přečtěte si také

Nová doba! V aktovkách školáků najdeme powerbanky i GPS lokátory
Nová doba! V aktovkách školáků najdeme powerbanky i GPS lokátory

Kouzla se zhodnocením

Učarovaly vás spořící produkty se zhodnocením 3 % a více? Pozor si dejte u lákavých nabídek úročení, které mohou mít několik „ale“. Například:

  • nejedná se o roční zhodnocení, ale o zhodnocení za delší dobu, např. 3 % za 2 roky,
  • vysokou úrokovou sazbou je úročena pouze část vašich úspor,
  • úročení vysokou sazbou je časově omezeno, např. po dobu prvních šesti měsíců.

Finanční instituce nejčastěji kouzlí se zhodnocením u: 

  • spořících účtů – kdy na první pohled zajímavá úroková sazba má přitáhnout zástup nových klientů
  • produktů s dlouhou dobou splatnosti (typicky stavební spoření) - kdy zhodnocení může počítat s přiznáním státní podpory, dodržením šestileté lhůty platnosti smlouvy nebo měsíční úložkou cca 1 700 Kč.

Než někomu svěříte své peníze, zajímejte se o „čisté“ roční zhodnocení, tj. od celkového zhodnocení odečtěte poplatky, daň z příjmu a následně jej vydělte počtem let spoření. Na nabídku spořících produktů se pak už nebudete nikdy dívat stejně!

Úrokové sazby úvěrů, kterým nelze odolat

Kromě toho, že dnes není problém najít nabídku zhodnocení úrokovou sazbou kolem 5 %, relativně snadno se dostanete i k nabídce spotřebitelského úvěru s úrokovou sazbou kolem 4 %. Než začnete jásat nad tím, že jste objevili finanční perpetuum mobile, čtěte dále. Stejně jako mají řadu háčků nabídky zhodnocení, finty se nevyhýbají ani úvěrům. Výhodné nabídky mají zpravidla tato omezení.

Nejedná se o celkové náklady na úvěr

Oním krásným číslem je úroková sazba, o celkové ceně úvěru však lépe vypovídá tzv. RPSN, které do ceny úvěru počítá např. i cenu úvěrového pojištění, poplatky za poskytnutí či vedení půjčky, případně také poplatky spojené s běžným účtem, který si musíte zřídit spolu se spotřebitelským úvěrem. RPSN úvěrů pak snadno může přeskočit hranici 6 %, což už nemusí být tak výhodná nabídka.

Úroková sazba je podmíněná

Nízká úroková sazba je tzv. bonusovou sazbou. Říkáte si, co je na bonusu špatného? Háček je v tom, že získání této bonusové sazby má několik podmínek, např. sjednání úvěrového pojištění, omezení možnosti předčasné splátky, ztráta nároku na bonusovou sazbu v případě, že se opozdíte s měsíční splátkou úvěru.
Na první pohled neodolatelná úroková sazba je podmíněna tím, že si u banky půjčíte více než jste původně chtěli. Není výjimkou, že banky nabízí úrokové sazby do 6 % u úvěrů na částku 400 000 Kč a více.

Úrokové sazby nejsou „dosažitelné“

Kdo někdy žádal o hypotéku ví, jakou sílu může mít slovíčko „od“, kdy úroková sazba uváděná v reklamách je tou nejnižší možnou s tím, že běžný žadatel na tuto sazbu nedosáhne z důvodu nedostatečných příjmů, nízké požadované části úvěru, neochoty sjednat si k úvěru i úvěrové pojištění, kreditní kartu apod.

Nevyužívejte bezmyšlenkovitě nabídky „na jedno kliknutí“

Zavádějící informace najdete nejčastěji na reklamních materiálech finančních institucí a v internetovém bankovnictví. Pozor také na to, že nabídky finančních produktů uváděné přímo ve vašem internetovém bankovnictví rozhodně nejsou ty nejvýhodnější v tom smyslu, že reálná úroková sazba úvěrů nabízených v internetovém bankovnictví může být až o dva procentní body vyšší než sazba, kterou byste při troše smlouvání získali na pobočce.