Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Co jíst a nejíst, když chcete seknout s kouřením. Vyzkoušejte popcorn nebo mrkev

Co jíst a nejíst, když chcete seknout s kouřením. Vyzkoušejte popcorn nebo mrkev

Přibrání pár kilo se týká velkého množství bývalých kuřáků. Mnoho z nich však nadměrnou váhu také zase shodí. Za to, že někteří lidé naopak začnou nabírat až neúměrně kil poté, co přestanou kouřit, mohou špatné stravovací návyky. Když se rozhodnete přestat kouřit, tak vám zřejmě záleží na vašem zdraví. Proč se tedy zároveň neseznámit i s našimi radami, které vám pomohou udržet si váhu v normálních mezích i bez pravidelné dávky nikotinu?

Přečtěte si také

Rum jako lék. 3 důvody, proč si ho dopřát bez výčitek každý den
Rum jako lék. 3 důvody, proč si ho dopřát bez výčitek každý den

Nenechte jeden špatný návyk dláždit cestu novému

Prakticky každý bývalý kuřák vám řekne, že se mu poté, co přestal kouřit, navrátila schopnost vychutnávat jídlo a pití. Cigaretový kouř v sobě obsahuje ohromné množství nejrůznějších chemických látek, z nichž některé se dokáží vázat na naše chuťové buňky a tlumit jejich funkci. Už pár týdnů po prvním pokusu přestat kouřit se začne chuť a čich kuřákům vracet do původní podoby. Na jednu stranu je to skvělé. Bývalý kuřák si nyní může opravdu vychutnat oblíbené pokrmy a hned vidí výhody, které seknutí s kouřením přináší. Návrat chuti má ale i odvrácenou stranu.

Kouření je činnost, která bezmyšlenkovitě zapojuje ruce a ústa. Kuřáci jsou pak na aktivity tohoto typu fixováni - zejména ve stresových situacích. Konzumace jídla zapojuje tytéž části našeho těla a produkuje pozitivní pocity. Místo návyku na kouření pak může u kuřáka vzniknout tendence k přejídání.

Jak se tomu vyhnout?

Je dobré se hned od začátku naučit vyhledávat jednoduchou a zdravou svačinku. Popcorn patří k velmi oblíbeným způsobům, jak zahnat touhu po něčem slaném. Obyčejná zahřátá kukuřice (bez přidané soli nebo másla) vám poskytne velké množství popcornu, který zároveň nepředstavuje kalorickou bombu. Někteří bývalí kuřáci preferují tenké tyčinky z mrkve či okurky, s nimiž mohou manipulovat podobně jako s cigaretou. Ti nejotrlejší dokonce preferují celou skořici.

Zapomeňte na staré rituály, které k cigaretě patřily

Zbavte se spojení mezi jídlem, nápoji a cigaretou

Spoustu jídel a nápojů máme s cigaretou spojených a jejich kombinaci lze těžko odloučit od sebe. Káva s cigaretou je extrémně oblíbenou „svačinou” mnoha dospělých lidí. Stejně tak si rádi zapalujeme s přáteli nad sklenkami alkoholu. Je tedy dobré nějakou dobu poté, co přestanete kouřit, změnit zdroj vašeho kofeinu a omezit pití alkoholických nápojů. Chuť na cigaretu přestane být nesnesitelná, když si ji nebudete neustále připomínat douškem kávy. Stejně účinně zafunguje zelený či černý čaj, případně nekalorická verze kolové limonády.

Do jídelníčku naopak zapojte co nejvíce potravin, které si s cigaretami chuťově nerozumí. Kuřáci nejčastěji uvádějí, že pachuť cigarety je nejhorší v kombinaci s mléčnými výrobky. Připravte se tedy na pořádný přísun vápníku!

odvykání kouření se dá ulehčit správnou volbou potravin

Dieta vám spíše uškodí

Ano, možná po skončení s kouřením trochu přiberete. Ale nepřipravujte se na tuto eventualitu dopředu tím, že snížíte příjem kalorií zároveň s příjmem tabáku. Striktní a nízkokalorická dieta jenom způsobí jeden nežádoucí efekt. Snadněji se přestanete ovládat a spadnete zpátky do cigaretového návyku. Klidně jezte normálně, nebo o trochu větší množství kalorií, ale zvyšte podíl ovoce, zeleniny a mléčných výrobků. A hlavně se nevzdávejte, přestat s kouřením dokážete i vy!