Řetězce proti klimatickým změnám: Tesco, Kaufland i Lidl výrazně snížily počet plastových obalů

Potravinový vozík se zeleninou zabalenou v plastovém obalu Matylda Laurence / Shutterstock.com

Hypermarket Tesco odstranil na svých prodejnách ve Spojeném království od roku 2019 více než 2 miliardy kusů plastů. Mimo jiné se zbavil 30 milionů plastových víček na jogurtech a 42 milionů plastových vidliček z hotových salátů a rýžových misek. Řetězec Kaufland v tomtéž roce vyřadil ze svého sortimentu veškeré jednorázové plastové nádobí a Lidl snížil podíl použitých plastů u svých vlastních výrobků o 20 %. Jaké kroky směrem k udržitelnosti podnikly další řetězce?

Přečtěte si také

Televizní stěna, rohová lavice a umakartové jádro. Jak se bydlelo za socialismu?

Tesco jde vstříc budoucnosti bez plastů

Obchodní řetězec Tesco zredukoval na svých prodejnách ve Spojeném království počet plastových obalů o 2 miliardy kusů. Jen za minulý rok se zbavil 500 milionů kusů nepotřebných plastů, včetně 30 milionů plastových víček od jogurtů a 42 milionů vidliček od připravených salátů, které nahradily dřevěné alternativy.

Od března loňského roku jsou navíc produkty v kategorii ovoce a zelenina baleny 100% v recyklovatelných obalech. Hypermarket tak udělal další krok na cestě ke splnění vlastních závazků o recyklaci obalů v rámci své strategie 4R (Remove, Reduce, Reuse, Recycle). Podle té by mělo být do roku 2025 možné recyklovat všechny obaly výrobků vlastní značky.

Kompostovatelný sáček na zemině Peter is Shaw 1991 / Shutterstock.com

Obchodník chce jít v UK příkladem

Ve Spojeném království je v současné době recyklováno pouze 50 % všech plastových obalů. Tesco zveřejnilo novou strategickou zprávu, jejímž cílem je pomoci maloobchodníkům, průmyslu a vládě změnit přístup celé země k balení potravin. V dubnu se Tesco, Marks and Spencer a Ocado připojili k Compostable Coalition UK, aby pomohli podpořit ambici dosáhnout plné cirkularity kompostovatelných obalů.

„Všichni máme odpovědnost za péči o naši planetu a odstranění nepotřebných plastů je důležitým způsobem, jak může Tesco snížit svůj dopad na životní prostředí. Kromě toho, že podnikáme kroky v našich vlastních provozech, chceme spolupracovat s celým průmyslem, abychom i nadále stavěli na pokroku, kterého jsme dosáhli při odstraňování, snižování, opětovném použití a recyklaci,” uvedl britským médiím ředitel pro udržitelné zásobování Kené Umeasiegbu.

Kaufland pro lepší budoucnost

Tak zní oficiální slogan společnosti Kaufland, která v roce 2019 také splnila jeden ze svých závazků. Ze svého sortimentu vyřadila veškeré jednorázové plastové nádobí i vatové tyčinky s plastovým středem. V prodejnách také přestala nabízet jednorázové plastové tašky a zákazníkům namísto nich nabízí ke koupi tzv. nEKOnečný sáček, tedy opakovatelně využitelnou alternativu.

V témže roce ušetřil Kaufland až 100 tun plastu díky opatřením zavedeným v oddělení ovoce a zelenina. Kaufland je například jediným obchodníkem, který prodává salátové okurky bez plastového obalu. Všechny tyto kroky jsou součástí REset plastové strategie obchodní skupiny Schwarz, do níž Kaufland patří.

Systém zálohování v obchodním řetězci Lidl Lidl

Lidl snížil podíl plastů o 20 %

Tuto strategii následuje i obchodní řetězec Lidl, která si stanovila za cíl snížit do roku 2025 podíl plastových obalů u své privátní značky o 20 % a všechny obaly vyrábět především z recyklovaných materiálů. Tento závazek má již přitom splněný a aktuální úspora činí tisícovky tun plastu ročně.

„Finální úspoře plastů předcházela naše pečlivá příprava. Každý z výrobků jsme důkladně analyzovali a ve spolupráci s dodavateli nakonec upravili obal tak, aby byla redukce plastů co nejvyšší a obal zároveň stále plnil svou hlavní funkci – uchovával vysokou kvalitu výrobku,“ uvedl Michal Farník, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup. Společnosti Kaufland a Lidl jsou také prvními supermarkety, kde mohou zákazníci vyzkoušet zálohový systém pro PET lahve a plechovky.

Už jste vyzkoušeli zálohované plechovky?

Žádné sáčky a plastové příbory v restauracích

Zodpovědně a s ohledem k přírodě se dle svých slov chová i hypermarket Globus. Igelitové tašky nahradily papírové varianty, jejichž koupí podpoříte Konto Bariéry, a také znovu použitelné plátěné tašky.

„Zavedli jsme také ovosáčky, i z jejich prodeje putují peníze na charitu. Zájem zákazníků předčil naše očekávání. Rovněž jsme návštěvám přestali nabízet plastové lahvičky s vodou, raději ji podáváme ve skleněných džbánech. Množství nadbytečných nebo špatně recyklovatelných obalů chceme omezit na minimum,” uvádí k jednotlivým krokům řetězce manažerka kvality Globus Barbora Štěpánková. Změny nastaly i v gastro provozu, v roce 2020 došlo k nahrazení plastových příborů těmi dřevěnými a plastových brček papírovými.

Kampaň Penny Marketu na Penny pro včely Penny Market

Penny představilo nové udržitelné plány

Udržitelnost není cizí ani diskontnímu řetězci Penny Market. „V posledních letech jsme v těchto oblastech udělali významné kroky. Jsme velmi aktivní v řadě oblastí. Jedním z nejviditelnějších je náš projekt PENNY PRO VČELY, ale významně jsme prohloubili také spolupráci s Českou federací potravinových bank, připravili jsme a rozběhli společně s Českou obcí sokolskou projekt na podporu dětského sportu a tak dále,“ generální ředitel PENNY MARKET Česká republika Jens Krieger.

Koncem dubna řetězec představil svou Zprávu o udržitelnosti 2023, v níž shrnuje všechny aktivity na poli udržitelnosti, ekologie a společenské odpovědnosti. „Spotřebu elektrické energie na našich prodejnách jsme jen od roku 2014 snížili o 13 % a v logistických centrech dokonce o čtvrtinu. Zkrátka vnímáme naši odpovědnost i dopad naší činnosti na životní prostředí, proto vynakládáme velké úsilí na snížení naší uhlíkové stopy,” dodal Krieger.