Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Máte vysoký cholesterol? Těchto 7 potravin vám ho pomůže snížit

Máte vysoký cholesterol? Těchto 7 potravin vám ho pomůže snížit

Pokud patříte mezi ty, které trápí vysoký cholesterol, zřejmě byste dokázali bez dlouhého přemýšlení vyjmenovat celý list škodlivých potravin, jimž byste se v rámci snahy o snížení hladiny cholesterolu v těle měli vyhnout. Kromě vyřazení konkrétních potravin je ovšem stejně tak důležité vědět, jaký druh jídla byste naopak do svého jídelníčku měli zařadit. Na cholesterol má navíc vliv více faktorů, jedním z nich je například čas, kdy jíte.

Přečtěte si také

Samoobslužné pokladny si Češi oblíbili. Opravdu urychlují nakupování, nebo je to jen trend
Samoobslužné pokladny si Češi oblíbili. Opravdu urychlují nakupování, nebo je to jen trend

Cholesterol dobrý a špatný

Většina lidí začne řešit hladinu svého cholesterolu až při upozornění lékaře, který pacientovi doporučí změnu životního stylu, více pohybu, a především upravení svého jídelníčku. Vysoký cholesterol přitom trápí téměř polovinu Čechů, kterým hrozí srdeční infarkt, mozková mrtvice a další nemoci srdce a cév. Cholesterol je sám o sobě pro lidské tělo nezbytný, pomáhá zpracovávat tuky a tvořit buňky, pohlavní hormony či vitamin D.

Určité množství cholesterolu si organismus vytváří sám, do těla se ovšem dostává také spolu s některými potravinami. Nadměrné množství tzv. „špatného“ cholesterolu (LDL) v krvi se usazuje na stěnách cév a zbavuje je pružnosti. Je proto důležité snažit se o vytvoření „dobrého“ cholesterolu (HDL), který pomáhá čistit krev a odvádět cholesterol do jater, čímž zabrání jeho usazování na nesprávných místech.

Jaké potraviny s cholesterolem zatočí?

Při zjištění vyšší hladiny špatného cholesterolu v těle, a naopak nižší hodnoty toho dobrého, je ve většině případů řešení jasné: je třeba zaměřit se detailně na to, co jíte. Kterých sedm druhů potravin pomáhají cholesterol kontrolovat a udržovat ho v ideálním rozmezí?

1. Mořské ryby

Losos, tuňák nebo třeba treska patří mezi potraviny často doporučované odborníky. Kromě mnoha dalších zdravotních neduh dokáží ryby díky omega-3 mastným kyselinám pomoci i s problémy s cholesterolem. Doporučuje se jíst alespoň půl kila ryb za týden, případně lze přijímat rybí tuk i jako doplněk stravy. Bohaté na omega-3 mastné kyseliny jsou především makrela, tuňák a sardinky.

2. Avokádo

Superpotravina, která vaše tělo obohatí o potřebné nenasycené mastné kyseliny. Avokádo obsahuje fytosteroly, jež zpomalují absorbování cholesterolu ze stravy. Konzumovat ho můžete buď samostatně, v salátech nebo třeba rozetřené na toastu. Jen je třeba dávat pozor na jeho množství, jelikož avokádo obsahuje více kalorií a tuků.

3. Ořechy a semínka

Vědecké studie prokázaly, že ořechy a semínka pozitivně ovlivňují hladinu cholesterolu v krvi. Stejně jako avokádo totiž obsahují nenasycené mastné kyseliny a pomáhají předcházet nebezpečným srdečním onemocněním. Vybírejte nejlépe mezi mandlemi, vlašskými, makadamovými a kešu ořechy. Každý den stačí sníst přibližně 30 g ořechů.

Ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny

4. Hořká čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda snižuje riziko vzniku onemocnění a cév. Kakao navíc dokáže také zvyšovat hladiny HDL cholesterolu a snižovat cholesterol LDL. Nicméně se musí jednat o opravdu kvalitní hořkou čokoládu s vysokým obsahem kakaa.

5. Zelená listová zelenina

Od špenátu, polníčku a rukoly až po ledový salát nebo kadeřávek. Zařazením listové zeleniny do svého jídelníčku pomůžete snížit riziko vzniku vysokého krevního tlaku a smrtelných srdečních onemocnění. Snažte se mít zeleninu na talíři každý den. 

6. Rostlinné oleje

Panenský olivový olej obsahuje fenoly, které na sebe vážou cholesterol, navíc dodá tělu vysoké množství antioxidantů a minerálů. Skvělou alternativou jsou také panenské oleje například z avokáda nebo z kokosu.

7. Zelený čaj

Dejte si denně alespoň dva šálky silného zeleného čaje, který obohatí váš organismus o antioxidanty. Ty dokáží bojovat s oxidačním stresem, jenž může mít velký vliv na výskyt srdečních chorob.