Kaufland a Nadace Via opět podpoří komunitní zahrady. Tentokrát hledají projekty s přesahem

Parta přátel sází na louce stromy Viktoriia Hnatiuk / Shutterstock.com

Komunitní zahrady jsou stále oblíbenější, a to nejen kvůli samotnému pěstování potravin. Zlepšují sousedské vztahy, stávají se místem pro pořádání akcí, ale také mohou přispět k ochraně klimatu. Jen v Praze jich tedy najdeme více než 60 a přibývají také v dalších českých městech. Společnost Kaufland pět takových zahrad založila u svých prodejen a v rámci grantového programu pomáhá i dalším podobným projektům. Letos chce přispět hlavně tam, kde vidí ekonomický nebo sociální přesah.

Přečtěte si také

Do Česka chtějí další fastfoody. Budeme tu mít i copatou Wendy’s nebo Pizza Inn?

Už to roste, už to klíčí

Na první jarní výpěstky si ještě nějakou dobu počkáte, ale grantový programu Už to roste, už to klíčí startuje už teď. Jeho iniciátorem je řetězec Kaufland, který ve spolupráci s Nadací Via vybere komunitní zahrady, mezi které rozdělí celý 1 milion korun. Nemusí přitom jít o nově vzniklé projekty, nárok na příspěvek mají i zavedené komunitní zahrady. Velkou výhodu ale budou mít ty, které pomáhají přírodě a společnosti. Přihlášky je možné podávat do 5. března 2023.

„Chceme být dobrým sousedem a prostřednictvím komunitních zahrad vytváříme atraktivní místa, kde mohou lidé bezplatně pěstovat vlastní zeleninu a trávit volný čas s rodinou či přáteli,” vysvětluje mluvčí Kauflandu ČR Renata Maierl.

Velký bigboard s nápisem Kaufland LCV / Shutterstock.com

Zájem o granty je obrovský

V loňském roce uspělo v programu 13 projektů, které získaly podporu v celkové výši 700 tisíc korun. Zájem byl obrovský, a tak se organizátoři rozhodli letos částku ještě navýšit. Šanci mají i začínající nadšenci, kteří založení komunitní zahrady teprve plánují. Finance jim mohou pomoci celý proces výrazně urychlit.

„V letošním ročníku hledáme zejména zahrady s přesahem. Projekty, které myslí na zachytávání srážkových vod v zahradě, využijí obnovitelné zdroje nebo systematicky pracují na rozvoji sousedských vztahů,” říká Iva Maráková z Nadace Via.

Včelí úly u Penny a solární panely na prodejnách Lidlu

Podobným sociálně a ekologicky prospěšným aktivitám se věnují i další řetězce. Patří k nim například Penny Market, který v minulých letech instaloval včelí úly přímo u svých centrálních skladů. A dnes se i stará o dva miliony včel. Společnost Lidl zase podporuje budování jedlých školních zahrad a pro výrobu elektrické energie plánuje využívat solárních panely umístěné přímo na svých prodejnách.